• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Elektro reparatør som vet og ikke bare tror

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Hei.
Har et større el.problem i min husbil. I forbindelse med skifte av en el.bryter til frontgardin fikk jeg laget en kortsluttning i elanlegget hvor også D+ forsvann i hele bilen.
Behøvde hjelp til reparere feilen - det bør ikke være noe problem, tenkte jeg.
Hvor fel kan man ta? Det finnes 100-vis av «elspesialister» eller som mener de er det. Problemet er at de tror de er det men har lite eller ingen kunnskap likevel Slik jeg oppfatter det.
Når de vil åpne EBLen for det er sikkert en kabel eller sikring som er ødelagt, blir jeg skeptisk. Men åpner vel ikke en boks som koster 10-15000 bare for å se!
Eller det bare er å sette inn en Koblingsboks og lage D+ fra denne så er alt fikset. Da blir jeg igjen skeptisk.... :confused:
Kunnskap, ekspertise og utdanelse skal koste penger Fordi de kan, vet og forstår. Selvlærte »spesialister» kan ha flaks med reparasjon men også fel som kan koste veldig mye penger.
Jeg betaler gjerne mer til noen som kan og vet enn litt mindre penger til en som tror og antar.

Så mitt store spørsmål .... er det noen som vet om eller kjenner til et menneske eller firma som virkelig ER kunniga på el? Jeg har ikke klart å finne noen hverken i Norge eller Sverige som virkelig kan si at JA DETTE KAN JEG 100% SIKKERT.
Jeg vil sette stor pris på om noen kan hjelpe meg med dette.

Ha en deilig sommer til tross for covid :msn_wink::msn_wink:
 
Senast ändrad:

Mossberg

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
28748
Medlemskap
2024
Hei.
Har et større el.problem i min husbil. I forbindelse med skifte av en el.bryter til frontgardin fikk jeg laget en kortsluttning i elanlegget hvor også D+ forsvann i hele bilen. Behøvde hjelp til reparere feilen - det bør ikke være noe problem, tenkte jeg.
Hvor fel kan man ta? Der finnes 100-vis av «elspesialister» eller som mener de er det. Problemet er at de tror de er det men har lite kunnskap likevel Slik jeg oppfatter det.
Når de vil åpne EBLen for det er sikkert en kabel eller sikring som er ødelagt, blir jeg skeptisk. Men åpner vel ikke en boks som koster 10-15000 bare for å se!
Eller det er bare å sette inn en Koblingsboks og lage D+ fra denne - blir jeg igjen skeptisk.... :confused:

Så mitt store spørsmål .... er det noen som vet om eller kjenner til et menneske eller firma som virkelig ER kunniga på el? Jeg har ikke klart å finne noen hverken i Norge eller Sverige som virkelig kan si at JA DETTE KAN JEG 100% SIKKERT.
Jeg vil sette stor pris på om dere kan hjelpe meg med dette.
@Elektronikern ?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vad är det för husbil fu har? Är det gardinen för vindrutan de byt kontakt till? Det kan vara så att men inte kan köra ned gardinen när motorn går av säkerhetsskäl. D+ kan i så fall vara felkopplad på strömbrytaren.
 

Scottogmeg

HBK Intresserad
Inlägg
8
Kommun
Tønsberg
Jeg har en Dethleffs XLI Premium 7850, 2016 mod.
Frontgardin kan ikke kjøres opp/ned når motoren går. Dette er normalt.
D+ må ha fursvunnit / sikring / relé ødelagt når jeg jobbet med el systemet. D+ styrer flere typ utstyr i bilen når motoren starter. På grunn av ødelagt sikring er alt av utstyr i hele bilen som styres av D+ ute av drift. Jeg klarer ikke å finne hvor ødelagt sikring / relé er plassert.
Jeg forstår at dette blir for komplisert for meg. Derfor trenger jeg en spesialist på bilelektronik til å hjelpe meg.
 

Heidi & Ivar

HBK Medlem
Inlägg
21
Kommun
Tønsberg
HBK-Nr
27697
Medlemskap
2025
På litt eldre Dethleffs (ca. 2005-2010) har jeg sett att fabrikken har brukt strømtyv når de har koblet D+ kabelen til ELB mot D+ på dynamoens D+ kabel. Dette er ikke et spørsmål om det blir vakkelkontakt men når det blir vakkelkontakt. Sjekk dette punktet.
Mvh Ivar
 
Toppen