• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Tips Elektrisk avstängningsventil

Robert&Kicki51

HBK Medlem
Inlägg
28
Kommun
Umeå
HBK-Nr
9636
Medlemskap
2024
Har en Dethleffs Avantage -10 förseďd med Aldevärme
Min fråga är finns det ingen elektrisk tömningsventil, har bara hittat den manuella
Och om det finns isåfall vårt
Tacksam för svar
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.257
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Jag har ingen erfarenhet av Alde men blev lite nyfiken på vad det är som skall tömmas och som skulle kräva en elektrisk tömningsventil. Är det glykolen så töms väl den inte så ofta och skulle det vara varmvattnet så är det ungefär det samma oavsett fabrikat på VV-beredaren. Där har jag aldrig hört talas om någon elektrisk tömningsventil utan det brukar vara en kombinerad frostvakt som tömmer automatiskt när det blir kallt eller manuellt när man bara vill tömma för avställning till nästa resa.

//Michael, medlem
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.602
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Visst finns det elektriskt manövrerade tömningsventiler.

Vi använder vår för att tömma gråvattentanken, men den kan ju användas för andra tömningsändamål också.

Undrar dock, precis som Michael, vad det är för "Alde-specifikt" som du vill tömma – och som du behöver kunna göra med fjärrmanövrering.

Pålle
 

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
676
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
Svart modul med ett blått vred som används för att tömma vv-beredaren. Det är även en frostvakt. Den runda knappen måste tryckas in innan beredaren används igen. Det går ej att göra ifall det är kallare än +5gr kring frostvakten.
 
Toppen