Nilsson127
HBK Medlem
Hej, Ni som har elektriskt fotsteg som går in automatiskt när ni startar motorn, går det att manuellt köra ut steget när motorn är igång?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jag har kopplat mitt steg så här
Sätter jag på tändningen när steget är ute ljuder en summer så jag måste trycka på en
knapp bredvid summern så att det går in o summern tystnar, jag kan givetsvis ta ut det Igen även om tändningen är på men då ljuder summern
Tycker det har fungerat perfekt
Vi hade samma konstruktion på vår Frankia men efter att ha startat motorn ett par gånger när hustrun stått på trappan och den drogs in så satte jag en microbrytare i dörren som bröt strömmen till reläet. Därefter fungerade det så, att även när motorn startats förblev trappan utfälld så länge dörren stod öppen.Vårt trappsteg går in automatiskt när dörren stängs om motorn är igång.Kan inte styra från förarplatsen.
Det vore lätt att lösa men är olämpligt att inte ha full kontroll över när trappan fälls ut.