• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Kylskåp Electrolux RM 4401 kyler dåligt på gasol

jonasjansson79

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
32855
Medlemskap
2024
Det blir dåligt kallt i kylskåpet när vi nu är ute och fricampar med endast gasol.

Tidigare har det räckt att vredet stor på 1:an för att det ska bli kallt, men nu blir det knappt kallt på max (5).

Jag märker det tydligast på termostaten som ska dra igång fläktarna bakom kylskåpet. Nu när det krånglar går fläktarna aldrig igång. Detta tyder ju på att det inte blir varmt bakom kylskåpet
Ändå känner jag varma avgaser vid utblåset vid skorstenen och jag har tidigare blåst rent brännaren och den brinner med klar blå låga.

När vi var ute förra veckan var temperaturen ok på 1:an. Men sen skulle jag testa att öka till 3:an och då sänktes temperaturen 4 grader. Men när jag drog tillbaka till 1:an tappa kylskåpet temperaturen löpande.

På dagens påbörjade resa känns det som inte kylskåpet kyler alls trots max på vredet.

Kan jag göra något här ute på fältet? Vi har tänkt vara ute hela veckan...
 

Tompan60

HBK Medlem
Inlägg
1.801
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Jag vet inte hur det är för dig..

Förra sommaren hade jag värmebölja i Finland. Kylan blev sämre och sämre.
Jag slog av kylen 15 minuter och sen på igen och då började den kyla igen. Märkte även att om frysfack var helt fullt så blev det sämre kyla I kyldelen. Varför vet jag inte men så var det.

Sen är dessa kylar lite tvärt emot.

När det är varmt ute räcker det med lägre effekt på brännaren.

När det är svalare ute så får man ha högre effekt på brännaren.

På min så får jag ha 1/3 effekt när det är +20 och mer.

Ca 1/2 effekt när det är runt 15 eller kallare.

Du får prova dig fram. Börja med att slå av kylen ett litet tag o se vad som händer sen. När du gör ändringar på vredet gör det i små etapper, vänta några timmar. Dom är inte så snabba dessa skåp.

Ett till tips om det är mycket varmt ute är att ha 2 kylkampar i frysen på natten. Flytta dom till kylen på dagen och sen repetera detta
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.860
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sen är det förbaskat svårt att få tillbaka kylan med ett fullt skåp. Det tar en jäkla tid. Så ha helst inte mer än halvfullt i frysfacket och gärna även i kylen. Då reagerar temperaturen snabbare när där inte ligger en massa halvvarm mat och dryck som ska kylas ner igen. Sen blir jag inte riktigt klok på vredet. Kyler normalt bäst på ca 1/3 del. Men när det blir riktigt varmt ute behöver jag öka till närmre max. Däremellan märker jag inte mycket skillnad. Tipset med kylklampar är bra.

Men jag har alltid med mig en 12 V kompressorbox i garaget. Då kan jag alltid rädda känsliga livsmedel och en och annan pilsner, även när det blir riktigt varmt. :)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sen är det förbaskat svårt att få tillbaka kylan med ett fullt skåp. Det tar en jäkla tid. Så ha helst inte mer än halvfullt i frysfacket och gärna även i kylen. Då reagerar temperaturen snabbare när där inte ligger en massa halvvarm mat och dryck som ska kylas ner igen. Sen blir jag inte riktigt klok på vredet. Kyler normalt bäst på ca 1/3 del. Men när det blir riktigt varmt ute behöver jag öka till närmre max. Däremellan märker jag inte mycket skillnad. Tipset med kylklampar är bra.

Men jag har alltid med mig en 12 V kompressorbox i garaget. Då kan jag alltid rädda känsliga livsmedel och en och annan pilsner, även när det blir riktigt varmt. :)
Ett tips är ju att inte stoppa in varma varor i skåpet under dagen när det är varmt ute, på natten blir det ju normalt svalare, och kylskåpet får kapacitet över för att kyla ner varor. Och att inte ha kylvaror framme onödigt länge under dagen, då måste ju skåpet kyla ner dom igen.
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Det blir dåligt kallt i kylskåpet när vi nu är ute och fricampar med endast gasol.

Tidigare har det räckt att vredet stor på 1:an för att det ska bli kallt, men nu blir det knappt kallt på max (5).

Jag märker det tydligast på termostaten som ska dra igång fläktarna bakom kylskåpet. Nu när det krånglar går fläktarna aldrig igång. Detta tyder ju på att det inte blir varmt bakom kylskåpet
Ändå känner jag varma avgaser vid utblåset vid skorstenen och jag har tidigare blåst rent brännaren och den brinner med klar blå låga.

När vi var ute förra veckan var temperaturen ok på 1:an. Men sen skulle jag testa att öka till 3:an och då sänktes temperaturen 4 grader. Men när jag drog tillbaka till 1:an tappa kylskåpet temperaturen löpande.

På dagens påbörjade resa känns det som inte kylskåpet kyler alls trots max på vredet.

Kan jag göra något här ute på fältet? Vi har tänkt vara ute hela veckan...
Har du kollat om förångaren/ kylelementet har isat igen. Det kan kan påverka kylan i skåpet, även termostaten. I mitt gamla skåp från 1989 var 1/3 av kylelementet nerisat när vi var ute. En titt på myggnäten i luckorna kan vara bra, de kan vara delvis igensatta.
Krinils inlägg med inställningen av effektläget beror antagligen på att konvektionen stannar upp bakom skåpet när det är varmt ute. Tempen bakom skåpet och ute är närmare varandra och då uppstår ingen konvektion, uppåtvind. Då kyls inte konvektorn ner och blir för varm. Lite moment 22 över det hela.
 

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Det blir dåligt kallt i kylskåpet när vi nu är ute och fricampar med endast gasol.

Tidigare har det räckt att vredet stor på 1:an för att det ska bli kallt, men nu blir det knappt kallt på max (5).

Jag märker det tydligast på termostaten som ska dra igång fläktarna bakom kylskåpet. Nu när det krånglar går fläktarna aldrig igång. Detta tyder ju på att det inte blir varmt bakom kylskåpet
Ändå känner jag varma avgaser vid utblåset vid skorstenen och jag har tidigare blåst rent brännaren och den brinner med klar blå låga.

När vi var ute förra veckan var temperaturen ok på 1:an. Men sen skulle jag testa att öka till 3:an och då sänktes temperaturen 4 grader. Men när jag drog tillbaka till 1:an tappa kylskåpet temperaturen löpande.

På dagens påbörjade resa känns det som inte kylskåpet kyler alls trots max på vredet.

Kan jag göra något här ute på fältet? Vi har tänkt vara ute hela veckan...
Vi har haft samma problem. Efter att gjort rent munstycket vid brännaren och sotat skorstenen ett par gånger så fick vi fart på kylskåpet igen.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Du nämner inte om kylen blir kall med 230 VAC, eller med 12 VDC.
Om problemet bara finns vid gasdrift faller många av ovanstående tips.
Då är det helt enkelt brännaren som ger för klen låga, och rensning av brännarmunstycket som gäller.

Att det känns varmt och luktar gaslåga vid skorsteten säger bara att gasen brinner men inte hur mycket.

Roysan
 

jonasjansson79

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
32855
Medlemskap
2024
Du nämner inte om kylen blir kall med 230 VAC, eller med 12 VDC.
Om problemet bara finns vid gasdrift faller många av ovanstående tips.
Då är det helt enkelt brännaren som ger för klen låga, och rensning av brännarmunstycket som gäller.

Att det känns varmt och luktar gaslåga vid skorsteten säger bara att gasen brinner men inte hur mycket.

Roysa
Skåpet funkar på 220V. Vi gör alltid så att vi kyler ner skåpet på el innan avfart, så det är ordentligt kallt. Men nu en dag efter är det varmt.

Ska försöka göra rent brännaren med hemma gjort sugrör...

Sen är det som krinil säger svår situation att kyla ner allt igen.

Vi försöker alltid följa Montreals tips om att undvika nedkylning av div varor mm.under dagen.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Skåpet funkar på 220V. Vi gör alltid så att vi kyler ner skåpet på el innan avfart, så det är ordentligt kallt. Men nu en dag efter är det varmt.

Ska försöka göra rent brännaren med hemma gjort sugrör...

Sen är det som krinil säger svår situation att kyla ner allt igen.

Vi försöker alltid följa Montreals tips om att undvika nedkylning av div varor mm.under dagen.
Det finns ett litet munstycke/ dysa som reglerar gasmängden till brännaren.
Det kan vara smuts i det lilla hålet i dysan. Du behöver ta bort brännaren för att komma åt den. Hur fungerar övriga gasinstallationer, gasregulatorn vid glasflaskan kanske behöver bytas. Det kan även vara sot i skorstenen.
 

jonasjansson79

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
32855
Medlemskap
2024
Så här brinner det efter min improviserade renblåsning. 20230808_143459.jpg

Ser det normalt ut?
Tog även en bild "uppifrån".20230808_144623.jpg

Vilken inställning (1-5) tycker ni jag ska testa nu efter omstart?

Har svårt att göra rent skorstenen här utan verktyg, men drog den upp och ner några gånger och då föll det ner en del vit svarta partiklar.

Övriga gasolprylarna i bilen funkar bra.
 

Roysan

HBK Medlem
Inlägg
479
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Lågan ser ju bra ut på bilden. Brukar vara en 3 cm, den skall avge ett tydligt brusande ljud.
Flänsarna inne i kylen är de som skal bli kalla, ofta blir det frost på dessa.

Bilden som visar flänsarna bakom kylen, ovanför brännaren.
de som kyls av luften som passerar nedre och övre gallret utanpå bilen, de ser efter många år lite rostiga ut.
De skall vara svarta, färgen avgör hur bra värmen avleds.

Jag köpte BILTEMAS sprayburk med värmetålig svart färg och gav dem en ny omgång svart färg.
Även rören man ser på baksidan, det gör livslängden för rost många år bättre och ger bättre funktion, givetvis marginellt men rosten.
Den värmetåliga färgen är mkt tunn och härdar av värme, dvs torkar.
Bara et tips för att hålla liv i grejerna längre.....

Roysan
 

jonasjansson79

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Skövde
HBK-Nr
32855
Medlemskap
2024
Jippie efter en kort utflykt så kyler skåpet igen.
Ställde skåpet på 4:an så där får den stå resten av veckan .
Tack Roysan för tipset om färgbehandling av baksidan, det få läggas på to do listan vid hemkomst.

Tack alla som bidraget med tips.

Även om det lutar åt att det var renblåsningen så kan jag inte vara hundra på om det var det eller något annat som fixa biffen. Men jag behöver som sagt göra en grundlig uppfräschning där "bak", för att undvika likande problem i framtiden.
 
Toppen