• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldriven husbil klar för produktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Leste i dag i Bloomberg at om ikke Saudi Arabia gjennomfører sine mange planer om overgang til fornybar energi så vil de i 2038 bli netto importør av råolje. Hittil har alle planer blitt kun det, et par mindre solkraft demo anlegg er alt som er bygget. Hele tiden er de store utbygningene blitt planlagt påbegynt neste år - første slik plan var i 2002! De bruker i dag 1 million fat råolje pr dag til elproduksjon.
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Koldioxiden är inte enbart huvudargumentet för att få bort fossilfordon och speciellt dieselfordon från vägarna. Minst lika viktigt för 400 miljoner människor som bor i storstäder är att kunna andas luft fri från kväve och partiklar som förkortar livet med åtskilliga år.
Nu är bollen i rullning och den nyproducerade dieselbilen snart ett minne blott som tur är för kommande generationer. Tillräckligt mycket elände ändå!

Senaste miljöinfo så är tydligen bensinbilarna ett större miljöproblem än dieselbilar..
Hur ska miljöNissarna ha de ..
För ca 15 år sedan var dieselbilarna väldigt miljövänligt enligt politikerna, även Miljöpartiet.
Kanske dax att uppdatera sej och sluta vela i detta ämne.
Detta med miljönsnacket är mest, Politik..skatter ..avgifter = pengar.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.123
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Intressant diskussion men inte är det väl några direkta elbilsmotståndare i tråden ?
Det som ifrågasätts är väl mer om hemläxan verkligen är ordentligt gjord när man hävdar att elbilen är lösningen på miljöfrågan redan idag.
Efter att ha läst allt som skrivits och länkats till vad gäller batteritillverkning och var elen kommer från så börjar man ju verkligen fundera.

Precis, jag är inte motståndare till elbilen, men som du skriver måste vi se till att ta fram fossilfri el samt en miljövänlig batteritillverkning INNAN vi börjar trycka ut elbilarna.

Ni kommer kanske ihåg kampanjen att fasa ut den vanliga glödlampan för att sparar lite el. Den ter sig skrattretande nu tycker jag.

God Jul
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det är som ovanstående skriver att produktionen av el lämnar mycket övrigt att önska och att elbilarna i grunden drivs av den generator som producerar elen.

Ett exempel. I en vanlig dieselbil ersätts växellådan med en generator som driver en elmotor. Nu kan man hävda att bilen är eldriven. Men är den utsläppsfri?
Enligt en del är den det eftersom de endast ser till det sista steget i drivlinan vilket i exemplet ovan är en elmotor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Diesel elektrisk drift har vært normalt på store jernbane lokomotiver i omlag 70 år. En stor diesel motor driver en generator som igjen driver de drivende akslingene på lokomotivet. Fordelen det store dreiemoment fra null og muligheten for å la diesel motoren gå optimalt mesteparten av tiden.
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Precis, jag är inte motståndare till elbilen, men som du skriver måste vi se till att ta fram fossilfri el samt en miljövänlig batteritillverkning INNAN vi börjar trycka ut elbilarna.

Ni kommer kanske ihåg kampanjen att fasa ut den vanliga glödlampan för att sparar lite el. Den ter sig skrattretande nu tycker jag.

God Jul

Vänd istället på resonemanget och tänk istället hur mycket el måste jag spara för att använda den till en elbil.
Jag sparade några 1000kWh per år genom att systematiskt gå igenom allt som drog ström i hemmet. Mätte det mesta, transformatorer, lampor etc och stängde av, bytte ut eller använde mindre.
Byta ut allt till LED kommer kunna spara mycket, tyvärr används istället allt mer och fler lampor istället, allt för att husen ska se ut som tivolin.

Kan du spara in 3000kWh/år så kan man väl med gott samvete köra elbil?

ps. Förstår att det är svårt för de som bor i lägenhet att spara så mycket! ds.

ps 2. Vi som är 50+ har väl fått med sig sedan man var liten att man tar med sig ljuset när man lämnar rummet. ds.
 
F

Fd.47585

Guest
Detta är en debatt som förundrar mig en hel del, någon gång på 80-90 talet fick jag en Volvotidning med en artikel om en konceptbil från just Volvo med en förbränningsmotor som drev en generator som laddade batterierna i bilen. Motorn gick på konstant varv som ger minst avgaser (mest skapas vid acceleration och tomgång), i hjulnaven fanns kombinerad elmotor/generator på samtliga hjul. Bromsar fanns inte utan man använde generatorerna som bromsar, vid inbromsning togs rörelseenergin upp i generatorn och vidare tillbaka till batterierna. Kommer ihåg att generatorerna var mycket kraftiga, man pratade om att bilen kunde ge effekt motsvarande en normalvillas behov. Detta borde vara rätt väg att gå med miljöanpassad motor som borde ge mycket lite skadliga utsläpp men konceptet verkar helt dött idag, jag vet i alla fall ingen som använder detta koncept. Det närmaste är väl BMW i3 med räckviddsförlängare, men dom går inte hela vägen tyvärr. Var iden för bra eller?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Detta borde vara rätt väg att gå med miljöanpassad motor som borde ge mycket lite skadliga utsläpp men konceptet verkar helt dött idag, jag vet i alla fall ingen som använder detta koncept.
Det er nesten en beskrivelse av Chevrolet Volt, en bil som GM ikke satset mye på markedsføring av, hovedforskjellen er at Volt som etterfølgeren Bolt har en motor og svakere regen slik at den trenger bremser. Disse 2 finnes og som Opel Ampera og Opel Ampera E. Bolt/Ampera E har større batteri og ingen forbrenningsmotor. Volt er vesentlig dyrere i produksjon enn Bolt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Denna var bensin - elektrisk, alltså miljövänligare än en diesel elektrisk?




Elefant_USAOM-01.jpg
 

Leffe S

HBK Medlem
Inlägg
254
Kommun
Solna
HBK-Nr
15474
Medlemskap
2024
Har du gått på medias lögner
Varje vindkraft innehåller så mycket metaller och betong att 3000 ton koldioxid skapas innan det kan tas i drift.Våra 3400 vindkraftverk har således ökat utsläppen av koldioxid med storleksordningen 10miljoner ton.
Miljön är ett lätt sätt att tjäna pengar på den som tror något annat är något naiv.
USA har gjort mer för landet än vi kan skryta med.

Om man ser till milen på en 30år husbil så tror jag att den är bästa för miljön.så pengar går alltid före miljön hur miljövänligt det än låter.

Håller med...och räknar man oxå med allt arbete som ska till innan allt är på plats..röja skog..bygga väg..gjuta plattform mm. Lyftet med helikopter. Då blir det mycket utsläpp.
Man bör nog räka på helheten..typ hur mycket energi går det åt att tillverka batterier ..var gör man av de batterier som är förbrukad. Så det finns massa ting att helhetsräkna på.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Sni
Håller med...och räknar man oxå med allt arbete som ska till innan allt är på plats..röja skog..bygga väg..gjuta plattform mm. Lyftet med helikopter. Då blir det mycket utsläpp.
Man bör nog räka på helheten..typ hur mycket energi går det åt att tillverka batterier ..var gör man av de batterier som är förbrukad. Så det finns massa ting att helhetsräkna på.

Snillen spekulerar går väl på TV?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen