• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eldrift eller gasol för värme

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Chassiefabrikat: Ford
Årsmodell Chassie: 2006
Husbilsfabrikat: Hobby
Årsmodell Husbil: 2006
Ämnesområde: Värme




Hej! har precis gjort premiärturen med vår Hobby T550 FS 2006.
Jag har ju inte stenkoll på allt ännu så jag har en fråga ang. värmen.
Det är Truma luftburen värme i den.
Jag trodde att den även gick på el allså 220V.
Men jag fick inte till det, utan satte på gasolen och det funkade ju perfekt.
Jag kollade igenom instruktionsboken för pannan men hittade inget ang. detta.

Jag kanske är fel ute, men är det någon som vet om det gar att köra på 220V
för värmen i vår Hobby.

Tacksam för lite assisst här

Mvh

Hasse
 
F

F.d. 24280

Guest
Hej Hasse!
Jag tror inte att du har då 220V på din Trumavärmare.Det hade dom inte förut på C-pannorna(tror att dom hete så)Numera så finns det som extra tillbehör till dom äldre .
Mvh/Zlatko
 
F

F.d. 3581

Guest
vi har en luftburen sådan med el....
har du två rattar? (för pannan alltså)

på vår är det två - den ena väljer man energislag - el, gasol eller båda.

har du bara en ratt (fortfarande för pannan) så har du nog inte inbyggd elpatron
vår förra husbil hade bara en ratt och ingen elvärme inbyggd.
vi fick köra med en separat elfläkt ..
Mvh
Dag
 

Nenne

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Nybro
HBK-Nr
191
Medlemskap
2024
Hej.

Du har säkert möjlighet att köra pannan på 230 volt. Det är nog en 6002EH som sitter i din bil. Vi har liknande modell på vår Hobby. Med den övre ratten ställer du om du vill använda 230 volt eller gasol. Med 230 volt har du antingen 900 watt (ett lodrätt streck) eller 1800 watt (två lodräta streck). Du kan också kombinera gasol (som en droppe) och 230 volt. Med den undre ratten ställer du temperaturen med vredet i mitten. Mellan 6 och 7 brukar ge 21 grader. Den undre ratten bestämmer också om du vill ha varmvatten eller inte. Detta kan kombineras som värme i bilen, varmvatten eller både ock. Jag håller med om att det inte är så där väldigt logiskt men det lär man sig efter hand. Vi stod och kliade oss i huvudet länge innan myntet slutligen trillade ner.
Prova så funkar det nog.

Ha det bra
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Hej Schmid!
Vi har ju likadana bilar och jag förmodar att också din bil har Truma 6004EH, de två sista bokstäderna betyder att du i så fall har eltillsats.

Funkar, som redan sagts, så att elen går in först och när den effekten (1800W) inte räcker så slår gasolen på (2000-6000W). Elen räcker till en bra bit under 0:an.

Däremot måste påpekas att det viktigt att ha lite koll på den "frostsäkring" som öppnar för vv-beredarens vatten när tempen närmar sig 0:an. Finns att läsa om i bruksanvisningen till värmaren.

Lycka till

Staffan i Maja
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej igen och tack för era synpunkter.
Jag har inte haft möjlighet att gå in på djupet med det här ännu.
Men jag vet att jag testade de övre 2 lägena med strecken och då startade fläkten men det kom ingen värme. Men jag väntade inte så väldigt länge, då jag antog att det skulle komma en tendens till värme ganska snabbt.
Det gjorde det inte.....
Kanske borde jag väntat lite längre.
Hur lång tid tar det innan man kan känna att det börjar komma värme?
Jag undrar om det finns någon form av knapp eller brytare vid själva pannan som skall slås till för att få det att funka?
Vid genomgången hos säljaren är jag inte säker på om detta nämdes, det var ju en hel del andra saker som gicks igenom då.

Skall kolla igenom handboken lite mer noggrant.

Mvh
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Hej!

Har kollat upp allt idag.
Det är...eldrift på pannan, bara jag som inte fattade.


Ärendet avslutat.

Tack för alla tips.

Hälsar
 
Toppen