• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcyklar

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Hej alla glada,

Jag har en fråga om en elcykel som en kompis nyligen köpt, men endast testat en kortare sträcka efter leverans.

Företaget som säljer den på nätet heter:
www.vidaxl.se
Följande finns att läsa i deras beskrivning på nätet:
Ihopfällbar elektronisk cykel med litium-jon batteri och aluminium legering.
250W motor.
Batteri 24V 8 Ah litriumbatteri.
Vikt 24 kg
Frambroms: V-broms
Bakbroms: Trumbroms
3 hastighetsnivåer
Körsträcka efter laddning = 50-60 km med PAS.

Pris 7.609 kronor inkl. fri frakt inom Sverige.

Jag är naturligtvis medveten om att man får vad man betalar för, men min kompis var mycket imponerad av cykeln efter en kortare provkörning.

Är det någon i klubben som har mer att berätta om just denna elcykel avseende kvalitet, reservdelar och övrigt av intresse ?

Tacksam för svar då jag hellre betalar 7.609 kronor i stället för normalt mer än det dubbla för märkeselcyklar.
 

MagnusViby

HBK Medlem
Inlägg
41
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
30112
Medlemskap
2024
Tveksamt om du får ut 50-60km med det batteriet. 8ah 24v ger 192w, vanligast är väl 36v på 11-16ah. Har i övrigt ingen erfarenhet av den cykeln.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.138
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Jag är iofs mest intresserad över att den är både elektrisk och elektronisk. Sedan så är maxvikt 100 kg och där sket det sig för mig men efter att ha läst spec så verkar den vettig i övrigt.

Edit: Efter att ha tittat på alla bilder så ser reglagen till el att vara samma som biltemas Yosemite och då funkar det iaf tills det inbyggda åldrandet tar vid men det finns det ju bot för på enkelt sätt.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.705
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det kan vara en likadan elcykel som min granne köpte, det stämmer med batterikapaciteten. Den har en helt oacceptabel körsträcka, den har aldrig gått mer än 1-1,5 mil innan batteriet är slut. Han har lämnat in batteriet för kontroll men det var helt iordning, han har försökt att lämna tillbaks cykeln då den i princip är obrukbar för honom men det gick inte då det inte var några formella fel på den.
Köp en med minst 36V och så stort batteri som möjligt, elcyklarna överlag har korta körsträckor och de praktiska körsträckorna ligger långt under de uppgivna teoretiska värdena.
 
Toppen