• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elcykelbatteri

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Mitt batteri håller tydligen på att ta sina sista andetag endast 2 år gammalt. Det går att cykla 100m sedan slocknar all elektronik,stäng av batteriet och på igen och kör 50 m samma visa till slut helt dött.
Min fråga är om det finns nå´n typ Batteridoktorn i närheten av Uddevalla eller Göteborg. Jag har gogglat och hittat i Kungsbacka och Falköping men det blir en del mil att köra. Lägga ut pengar på ett nytt batteri
som kanske är lika dålig känns sådär,och jag har inte hittat något till Swe-Bike.
Vet inte om det går att skick batterier (farligt gods)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har precis bytt batteri på min svärfars elcykel.
Jag plockade hem enkelt isär befintligt batteri och mätte upp storleken på litiumbatteriet inuti.
Sedan kollade jag runt på Aliexpress efter ett som hade samma dimension och inbyggd bms.
Tog 1,5månad att få hem och passade perfekt.
Skarvade in de befintliga kablarna för laddning och urladdning mot batteriets dito.
Tog ca 20min.
Har man inte tummen mitt i klarar man av det själv.
 

Marja & Örjan

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Orust
HBK-Nr
12574
Medlemskap
2026
Jag har precis bytt batteri på min svärfars elcykel.
Jag plockade hem enkelt isär befintligt batteri och mätte upp storleken på litiumbatteriet inuti.
Sedan kollade jag runt på Aliexpress efter ett som hade samma dimension och inbyggd bms.
Tog 1,5månad att få hem och passade perfekt.
Skarvade in de befintliga kablarna för laddning och urladdning mot batteriets dito.
Tog ca 20min.
Har man inte tummen mitt i klarar man av det själv.
Ok tack för snabbt svar
Jag har väl inte tummen mitt i men skruva och pula med batterier...nja
Får nog hitta en "doktor"
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Borde det inte gå att montera ett Life Po4 batteri (med rätt V-tal) på en el-cykel. Det skulle medföra att man kan få ett betydligt högre Ah-tal. Ett problem med el-cyklarna är ju den relativt korta körsträckan även med ett fullt friskt batteri.
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Batteridoktorn i Stockholm är bra bytte mina celler från 10ah till 14 ah pris 3600kr
Men det går att nolla dom gamla batteriet som är planerat åldrande i gå in på yutube och sök på Batteridoktorn så visar han hur man gör jag förlängde mitt med 3 år
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Borde det inte gå att montera ett Life Po4 batteri (med rätt V-tal) på en el-cykel. Det skulle medföra att man kan få ett betydligt högre Ah-tal. Ett problem med el-cyklarna är ju den relativt korta körsträckan även med ett fullt friskt batteri.
Batteriene til el-cyklar er normalt LiIon med litt større energitetthet enn LFP så en ville ikke vinne noe på det byttet. Problemet er at flere Ah krever mer plass, men det finnes nyere celler med litt mer kapasitet enn de eldre som oftest brukes. Av denne grunn klarer batteridoktoren å øke fra 10 til 14 Ah ved bytte av celler. De nye 14 Ah cellene har samme fysiske dimension som de gamle 10 Ah cellene.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Batteriene til el-cyklar er normalt LiIon med litt større energitetthet enn LFP så en ville ikke vinne noe på det byttet. Problemet er at flere Ah krever mer plass, men det finnes nyere celler med litt mer kapasitet enn de eldre som oftest brukes. Av denne grunn klarer batteridoktoren å øke fra 10 til 14 Ah ved bytte av celler. De nye 14 Ah cellene har samme fysiske dimension som de gamle 10 Ah cellene.
Jo, självklart blir det större batterier men problemet är att även med ett 14Ah blir räckvidden för kort för min del.( mitt nuvarande är 11,6 ) Det finns även dubbelmontage av 14 Ah batterier men dessa blir också dubbelt så stora och oskäligt dyra.
Det här med Life Po4 batterier är endast en gryende fundering än så länge men att bygga ett sådant batteri av lösa celler och placera det i sidoväskor borde gå att få att fungera.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Vi köpte två elcyklar på Biltema för knappt tre år sedan. Min cykel har knappt blivit använd p g a dels att jag halkade och fick en fraktur i vänster ben och dels att jag sedan fick problem med höften. Jag satte på en cykeldator när den var ny och cykeln har endast gått ca 15 mil.
Jag har haft koll på batteriet och laddat det med ett par-tre månaders mellanrum och det har visat fullt.
Nu, sista gången visades endast en LED av fyra så den indikerar att batteriet är närmast kass.
Det andra batteriet visar OK och cyklarna har använts lika mycket.
Jag tycker det är konstigt att batteriet kan bli kass utan att användas och "inbyggt åldrande" borde inte slå till efter så få laddcykler. och att det blivit kass efter ett par månader mellan laddningarna utan att ha använts.
Har någon varit ute för något liknande?
:mad:
 

Mats/Inger Nilsson

HBK Medlem
Inlägg
417
Kommun
Kristianstad
HBK-Nr
19452
Medlemskap
2024
Vi köpte två elcyklar på Biltema för knappt tre år sedan. Min cykel har knappt blivit använd p g a dels att jag halkade och fick en fraktur i vänster ben och dels att jag sedan fick problem med höften. Jag satte på en cykeldator när den var ny och cykeln har endast gått ca 15 mil.
Jag har haft koll på batteriet och laddat det med ett par-tre månaders mellanrum och det har visat fullt.
Nu, sista gången visades endast en LED av fyra så den indikerar att batteriet är närmast kass.
Det andra batteriet visar OK och cyklarna har använts lika mycket.
Jag tycker det är konstigt att batteriet kan bli kass utan att användas och "inbyggt åldrande" borde inte slå till efter så få laddcykler. och att det blivit kass efter ett par månader mellan laddningarna utan att ha använts.
Har någon varit ute för något liknande?
:mad:
Våra batterier dog samma vecka efter 2 år
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Ett sätt att återställa batteriet BMS är att öppna locket, lossa på både minus och pluspol (svart och röd), vänta några minuter och montera. Batteriet tar åter laddning och blir som nytt.
 
Toppen