• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elblock

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2025
Har någon varit med om att 12-volten varit högre än just 12 V + lite till, från EBL99. Har just nu 16,8 -17 V på voltmetern
vid mätning i cigarettuttag i bodelen, ej ansluten till 230V....Trolig orsak ??

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Märkligt. Med motorn på eller 230V inkopplad ska spänningen vara ca 14.4v beroende på vilken inställning som är gjort som batterival i ebl.

Kan det vara fel på mätaren eller skadat batteri.

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Skadat batteri borde ge lägre volt, fel på mätare eller solcellsregulator, låter som tänkbara fel. Får kolla upp
dessa tips.
Har du haft batteriet urkopplat måste du koppla in batteriet utan ansluten solcell så regulatorn kan identifiera om det är ett 12v eller 24v system. Sen koppar du in solcellen.. om du har en sån?

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2025
Tack för alla förslag !
Har solcell och en solcellsregulator LR1218, ansluten mellan EBL99 och solcellen. Har haft elboxen på reparation så alla anslutningar till EBL99 är nyligen ditsatta. Under tiden har ju batteriet ej varit anslutet. Ditt förslag gäller det solcell och solcellsregulator direkt anslutet till batteri eller som
i mitt fall via EBL99 ?
Lars A

Tompan60

HBK Medlem
Kommun
Solna
HBK-Nr
30589
Medlemskap
2025
Tack för alla förslag !
Har solcell och en solcellsregulator LR1218, ansluten mellan EBL99 och solcellen. Har haft elboxen på reparation så alla anslutningar till EBL99 är nyligen ditsatta. Under tiden har ju batteriet ej varit anslutet. Ditt förslag gäller det solcell och solcellsregulator direkt anslutet till batteri eller som
i mitt fall via EBL99 ?
Lars A
Koppla ur batteriet. En pol räcker. Se till att inte solcellen är ansluten. Koppla på Polen. Vänta ett par minuter. Sen kopplar du in solcellen. Då borde det funka

Yvonne & Lars A

HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
3361
Medlemskap
2025
Om det kan vara till glädje för någon så kan jag nu berätta vad som "knäckte" mitt LR1218. Anslutningen från solpanelen får INTE vara ansluten om batterianslutning kopplas bort och det gjorde jag när EBL99 krånglade. Det står uttryckligen i installationsanvisningarna, men vem läser/mins vad som skrivs där ?

Toppen