• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elanslutning??

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Har en fråga angående ELanslutning till HUSBILEN!
Vi har inte ställt in vår husbil i vinter! Hur länge kan den stå på El utan att det händer något? Vi planerar inte att använda den under januari och ev. februari!
Barbro o Ingemar
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Elanslutning??

For de flsete husbiler er det intet problem å la de stå på el i noen måneder, hvis det hadde vært et problem så ville mange av overvintrerne i Spania hatt problemer. Vet om flere tyskere med opp til 6 mnd på en plass, og el til ladning og kjøleskap hele tiden.

Har selv hatt mine stående et par måneder uten tilsyn på sikkert område i Norge, men med el tilkoblet og Alde på ca. 10 grader og 1kw - tørr og fin bil etterpå selv knekkebrød i skapet var sprøtt!
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Elanslutning??

Hej
Vi har haft husbil 1,5 år och under den tiden har jag använt el helatiden (inte när jag kör eller fricampar) Under vinterhalvåret står bilen i en kallada på vardagarna, använder bilens eget värmesystem (Alde vatten.) brukar ha 10-15 grader varmt i bilen strömförbrukning 5-40 Kw dygn (senaste dygnet 45 Kw +16 grader i bilen - 24 på utsidan)
Ha de paffw
 
Senast ändrad:

Perrovski

FD HBK Medlem
Inlägg
503
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
232
Medlemskap
2022
Sv: Elanslutning??

Hej
Vi har haft husbil 1,5 år och under den tiden har jag använt el helatiden (inte när jag kör eller fricampar) Under vinterhalvåret står bilen i en kallada på vardagarna, använder bilens eget värmesystem (Alde vatten.) brukar ha 10-15 grader varmt i bilen strömförbrukning 5-40 Kw dygn (senaste dygnet 45 Kw +16 grader i bilen - 24 på utsidan)
Ha de paffw

Hej Paffw.
Jag bara undrar är det verkligen ( 5-40 kwh kilowat ) per dygn ?
Det måste vara fel eller ? 1 kwh kostar ca 1,50 kr x 40 kwh =60 kr/dygn x 30
dagar = 1 800 Kr i månaden ????????.
Har jag uppfattat Dig rätt ???? Det bli mycket dyr.

Mvh

Perrovski
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Elanslutning??

Hej Paffw.
Jag bara undrar är det verkligen ( 5-40 kwh kilowat ) per dygn ?
Det måste vara fel eller ? 1 kwh kostar ca 1,50 kr x 40 kwh =60 kr/dygn x 30
dagar = 1 800 Kr i månaden ????????.
Har jag uppfattat Dig rätt ???? Det bli mycket dyr.

Mvh

Perrovski
Hej Perrovski
Jo 40 Kwh i dygnet är nog lite för hög förbrukning, nu hade jag termostatet ganska högt ställt samt att det blev sträng kyla -15 till -25 denna vecka, dessutom hade jag 2 kw motståndet på, i förra vintern körde jag med 1 kw motståndet på. Total förbrukningen hela förra vintern blev 2730 kw då stod bilen i ladan 4-5 dagar i veckan resten av tiden var vi på resa eller så stod bilen i varmt utrymme under veckosluten. I Finland har vi nog billigare el ca 1 kr Kwh
Häls paffw
PS tur att denna tråd kom upp för nu märkte jag att årets förbrukning redan är upp i 1490Kw så det blir nog att vrida ner termostatet samt att använda 1 kw motståndet DS!
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Elanslutning??

Hej Perrovski
Jo 40 Kwh i dygnet är nog lite för hög förbrukning, nu hade jag termostatet ganska högt ställt samt att det blev sträng kyla -15 till -25 denna vecka, dessutom hade jag 2 kw motståndet på, i förra vintern körde jag med 1 kw motståndet på. Total förbrukningen hela förra vintern blev 2730 kw då stod bilen i ladan 4-5 dagar i veckan resten av tiden var vi på resa eller så stod bilen i varmt utrymme under veckosluten. I Finland har vi nog billigare el ca 1 kr Kwh
Häls paffw
PS tur att denna tråd kom upp för nu märkte jag att årets förbrukning redan är upp i 1490Kw så det blir nog att vrida ner termostatet samt att använda 1 kw motståndet DS!

Vi tänkte bara ha ca 5 grader i bilen! Så att den är frostfri! Är det för lite?
 
F

F.d. 29787

Guest
Sv: Elanslutning??

Jag har värmen på under hela vintern, förbrukar c:a 3000kw med en temperatur
på 10-12 grader i bilen, kolla så du har 220 volts cirkulationspump så är det inga problem.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Elanslutning??

Vi har sladden i hela tiden dock kör jag inte med originalvörmen utan med ett separat konvektorelement med inbyggd fläkt för att spara pannan och fläkten i husbilen .

Ett konvektorelement är ju billigt om man jämför med en reparation an originalpannan , vi har luftburet också .
 

paffw

HBK Medlem
Inlägg
899
Kommun
Finland
HBK-Nr
1977
Medlemskap
2025
Sv: Elanslutning??

Vi tänkte bara ha ca 5 grader i bilen! Så att den är frostfri! Är det för lite?
Hei
Det räcker säkert för att hålla bilen torr, vi har kylskåpet samt frys igång så far temp. under +8 grader så går inte kylskåpet och då smältar det i frysfacket också (detta lärde jag mig i fjol :))
Ha de paffw
 

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Elanslutning??

Vi har aldrig värme på när husbilen inte används, har aldrig haft något problem med hög luftfuktighet eller mögel. bSätter in två torrbollar och sätter på återcirkulation. bilen står i ett kallgarage.
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Elanslutning??

Har alltid haft stödvärme på under vintern. Alde vattenburen. Panna och pump mår bättre av att vara igång än att stå stilla. Har mätare som visar laddningstillstånd på varje batteri kontinuerligt. Slår på laddning då och då vid behov.

Kör på 1-kW-läget och c:a 5 +-grader. Nu, vid sträng kyla, kör jag med 2 kW. Det är trots allt kort tid vi har med sträng kyla.

Har numera fönstren i förardelen utvändigt täckta av hemtillverkad isolering.

Alltid är det något att pyssla med och förbättra i bilen. Vill ha den lite uppvärmd även av den anledningen.

Hälsningar
Alve
 
F

F.d. 2577

Guest
Sv: Elanslutning??

Bilen står sedan någon månad under Jula-täcket, använder ett värmeelement på 850 W med termostat och fläkt. Har kollat och temperaturskillnaden är 8-10 grader inne/ute.
Har dessutom två torrbollar och 3 "råttskrämmare". För att ladda batterierna har jag en veckotimer som laddar 10 timmar per vecka.
Får se till våren hur jag lyckats, än tyckker jag att ajag har gjort rätt.
Leffe
 

barene

HBK Medlem
Inlägg
217
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
1805
Medlemskap
2024
Sv: Elanslutning??

Har du vatten kvar är det en stor fördel med värme.

Jag har satt på en extra ventil som är lätt att komma åt så jag släpper alltid ut överblivit vatten när vi kommer hem. Vill inte ha gammalt vatten som står i tank och ledningar.


Vi har inte mycke vatten heller. Brukar köra ur det när vi kommer hem men tyvärr blev det inte så denna gången! Skall fixa det i veckan! Då räknar vi med att avstå värme i bilen ett tag, även om den står ute!
Barbro
 
Toppen