• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El-patron till Trumatic c 6002

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Hej
Sedan vi bytte bil har vi blivit sugna på att åka även under vinterhalvåret. Carina tycker dock inte om att ha gasolvärme på när hon sover, så jag har börjat fundera på hur man kan fixa elvärme. Såg att det fanns ett företag som heter Ingenjörsteknik i Växjö som tillverkar elpatroner till Trumatic pannor. Är det någon som vet något om dessa. Det är i första hand följande frågor som skulle vara bra att få svar på:

Fungerar den bra?

Går den hyfsat lätt att montera själv?

Vad kostar den?

Om ovanstående inte funkar så är jag tacksam om någon har någon bra ide. Går det t e x att montera en dieselvärmare i efterhand och vad kostar en sån? Eller blir det till att byta hela pannan (känns både onödigt och dyrt).

MVH
Jan
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: El-patron till Trumatic c 6002

Vet inget om eltillsats till Truma men den optimala vinterlösningen tycker jag är en dieselvärmare.

Vi satte in en Webasto 2000ST i vår förra husbil och fick en underbar vintervärme. Inga gasolflaskor som behagade ta slut mitt i natten. Installationskostnad inkl arbete var c:a 16000 men driftskostnaden mitt i vintern var närmast minimal i förhållande till gasol. Vi förbrukade c:a 1,5 dl/tim i vinterkyla.

Inte undra på att det sitter en Webasto Dual Top i vår nya husbil :D
 

Carina och Jan

HBK Medlem
Inlägg
135
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1324
Medlemskap
2024
Sv: El-patron till Trumatic c 6002

Hej Staffan
Tack för svaret. Hur funkar det? Kopplar man in Dieselvärmaren på det luftburna systemet. Hur funkar varmvattnet, måste man ha den gamla pannan kvar för det?
Hälsningar Jan
 

Maja

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2024
Sv: El-patron till Trumatic c 6002

Hej igen

Om ni väljer t.ex. en Webasto luftvärmare så kan ni säkert leda in värmen från den in i Trumapannans värmesystem. Det gjorde vi och på det sättet fick vi utblåsen på "rätt" ställe. Det betyder då att varmvattnet får värmas av Truman men där blir ändå gasolåtgången mycket mindre än vid "värmeproduktion". Det blir också problem med besiktningen om man plockar bort en "gasolapparat" så också av det skälet är det bäst att behålla Truman.

Vå nya bil har däremot en kombinerad Webastovärmare som värmer både luften och varmvattnet. Däremot ingen Truma/Alde.Vi provade värmen i helgen och den var både tyst och god.

Ring gärna om ni undrar över nåt mera.
 
Toppen