• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

El i bilen?

F

F.d. 3644

Guest
Hej
Jag har en Knaus traveler 595 -00.
Det är gasolvärmare, luftburen. Håller inte så bra, tycker jag.
Jag kan koppla el till bilen.
Vet nån av er om det går ta i ett oljefyllt el-element, 100 w, 220 v.
Håller bilens elsystem om man sätter i kontakten inne i bilen.
Det går ju alltid ta el utifrån, men det finns ju i bilen.
Frågar en novis.:confused:;)
 
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Visst värmer det, men när det blir bara 6 plusgrader, så kyls bilen ner ändå. Gasolvärmare går ju punktvis, ett batteri värmer hela tiden. Viss skillnad tycker jag.
Har en fundering på diselvärmare, men det är en annan fråga.
Hälsar
Ann-Cartrin
 
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Bra med denna klubb. Här får man svar.
Jag vet inte vilken säkring det är. Ska ta reda på det.
Hälsar en hälsing
som har sommar igen.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.826
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: El i bilen?

Visst värmer det, men när det blir bara 6 plusgrader, så kyls bilen ner ändå. Gasolvärmare går ju punktvis, ett batteri värmer hela tiden. Viss skillnad tycker jag.
Har en fundering på diselvärmare, men det är en annan fråga.
Hälsar
Ann-Cartrin

Om bilen kyls ned när det är plus 6 grader ute trots att gasolvärmen är på, är det antingen något fel på värmaren, eller så är det ett s.k. handhavandefel? :)
 
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Joda, handen är ovan. Fösta husbilen, första året. Var på väg att sälja, men ångra mig. Det tar tid att lära sig mm mm.

Det blir varmt, beror på hur man ställer värmen. Men jag vill heller, om det går, ha element. Tyst, och bör bli billigare.
Det blir tidigare och längre säsong.
jag klurar vidare på frågan.:wideeyed::yes:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: El i bilen?

Hejsan, i en husbil brukar det vara rätt nödvändigt att ha någon variant av elelement med inbyggd fläkt i, så man får lite cirkulation på den uppvärmda luften för jämn värme.
Det finns en hel del element med fläktar som nästan är ljudlösa men ändå får runt luften skapligt.

M.v.h. JANKRO.

Ps. Tänk på att en gasolvärmare i bilen brukar vara runt 4000 till 6000W, men går då naturligtvis inte på fullt hela tiden vid användning. Men ändå att jämföra med "bara" 1000W el även om det räcker rätt länge, men kanske då går hela tiden.

Så som Montreal skriver så verkar det vara något galet med din gasolvärmare, för med en utetemp. på 6° borde du kunna hålla 30° tämligen jämn värme inne i bilen om det skulle behövas :).

Tänk också på, beroende av var du är inkopplad, att många ställplatser, båthamnar m.m. bara har 4 Amp. säkring i stolpen och då är det på gränsen att ett 1000W element kan vara inkopplat tillsammans med ex. laddaren utan att säkringen går. Därför kan det vara bra att hitta ett elelement som på lägsta värdet ligger på kanske 800W eller mindre så man har lite marginal.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Hej Janko, och tack för utförligt svar.
Visst, har jag tänkt att använda elementet på campingar, om det går.
Men det går inte, har jag förstått. Amper styr det.
Och det verkar som om ledningarna i bilen är ok, men det beror på vad man tar utifrån.
Visst blir det varmt, men jag har väl en inbyggd rädsla för gasolen, fast jag har gasvarnare, och brandvarnare.
Fläkt har jag i bilen, mer för att sänka temperaturen, en riktigt het sommardag.
Jag kommer leta ett "lämpligt" element, till nästa säsong. För det är snart slut för i år.
Ha det på våra vägar.:wub:
 
F

F.d. 53358

Guest
Sv: El i bilen?

När det är riktigt kallt ute, behöver man islermattor på glasrutorna fram. Dessa är som ett kylelement. När jag skaffat dessa blev det jämnare värme i HB.n
Trevlig höst. Uno
 
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Jaha, mer info.
Jag tror på det, att det är vanligare med elfel än gasolfel.
Vet att mikrovågsugnar kan antända, de ska vara kopplade så man kan stänga av, röda knappen.
Det blir i alla fall snart garagplats, hösten nalkas i väntan på nästa säsong. :wub:
 

Hqhusbil

HBK Medlem
Inlägg
325
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
5263
Medlemskap
2024
Sv: El i bilen?

På grund av att det kan vara klena säkringar på olika campingar så köpte jag två oljefyllda element på vardera 800W. Har man en klen säkring sätter man bara in det ena och med en kraftigare säkring kan man koppla in båda. Det finns billiga sådana på Rusta och Jula med flera butiker. Här är ett: Fenelement 800w - Kompaktelement & Värmefläktar - Rusta.se
 
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Trevligt, debatten fortsätter.
Bra tips, jag hade oljefyllt i tankarna.
Men hur ska man veta vilken styrka det är på campingarna. Går det se, eller måste man fråga.
Och är det nån camping som, av någon anledning, nekar att ha element.
Jag kan tycka det är dyrt med el ibland, bara för kylskåp och tv:n.
Ann-Catrin, från ett varmt hälsingland. Sommaren dröjer kvar, så det blir nog en tur i helgen.:msn_sun:
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: El i bilen?

Jag förutsätter att din husbil har en fackmannamässigt installerat 230 V / 16 A elsystem. Detta kan du låta någon med "nödiga kunskaper" kolla upp. Vagnens installationer skall vara extra skyddade mot stötar.

För att koppla el till vagnen på campingplatsen skall man använda en godkänd elkabel. Lösa elinstallationer i vagnen omfattas också av säkerhetsregler. Kolla så att elementen har den sk "CE"-märkningen.

Sen kommer vi då till vad elstolpen tillhandahåller. Till kyl och batteriladdning kan man räkna bort ca 200 W. Finns det sen micro och kaffekokare blir det många watt som ska räknas bort. Dator och mobilladdning är försumbar i detta sammanhanget.

4 A = 920 W, dvs ca 700 W till element, micro, kaffekokare mm
6 A = 1380 W, dvs ca 1200 W till element, micro, kaffekokare mm
10 A = 2300 W, dvs ca 2100 W till element, micro, kaffekokare mm
16 A = 3680 W, dvs ca 3500 W till element, micro, kaffekokare mm

Ibland kan man se det vid uttaget men i utlandet är det lite osäkrare. Nu har vi ingen 230 V på våra resor, bara hemma på uppfarten, vinterhalvåret.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3644

Guest
Sv: El i bilen?

Hej
Tack för "mycket" svar.
Jo, jag har helt ok kabel för anslutning. T o m satt dit en petflaska, så det inte ska regna in, vältejpad med eltejp.

Förutsätter att det är godkänt kopplat i bilen, har en mycket bra verkstad, ägaren har själv husbil, så där är jag i goda händer.

Kunskapandet fortsätter.
Hälsar en hälsing:bye:
 
Toppen