• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ekipage som inte får parkera på p- plats för husbil

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Idag blev det dyrt för ekipage som inte stod på rätt skyltad plats. 900 kr var avgiften.

_20200814_182842.JPG
Personbilar i bortre raden med husbil och klass2 skyltningen fick avgift.

DSC_0004_copy_4488x2525.jpg
Husvagnsekipaget fick också en avgift på 900 kr.

Detta hände på badplatsparkeringen vid Klitterhus i Ängelholm.
Det är klara signaler vad som gäller här.

Krister.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Det kändes inte så bra när husvagnsåkarna kom och frågade vad lappen i vindrutan var för någonting.
Det var en ung familj från Ingolstadt i Tyskland som precis anlänt via bron i Malmö som bara stannat till för att barnen skulle få bada.
Dom var helt förvirrade av den svenska skyltningen och vi försökte förklara vad som är pb1 och pb2, men att förklara vad en husvagn är och vad som är gäller klarade vi inte riktigt.
Men avgiften på 900 kr tog dom som läropengar, även om det sved.

Krister.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tyskarna visste alltså inte att de egentligen inte behöver betala p-avgiften, då ingen indrivning kan ske för utländska fordon
Än så länge ska väl tilläggad.

Det kändes inte så bra när husvagnsåkarna kom och frågade vad lappen i vindrutan var för någonting.
Det var en ung familj från Ingolstadt i Tyskland som precis anlänt via bron i Malmö som bara stannat till för att barnen skulle få bada.
Dom var helt förvirrade av den svenska skyltningen och vi försökte förklara vad som är pb1 och pb2, men att förklara vad en husvagn är och vad som är gäller klarade vi inte riktigt.
Men avgiften på 900 kr tog dom som läropengar, även om det sved.

Krister.

Om jag förstår rätt så är det väl en husbilsskylt där, med tillägget PB2 under, vad var det som var svårt att förstå?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Är det inte lite "tårta på tårta" med både HB-skylt och klass2-skylt? En av dem hade väl räckt, t ex HB-skylten är ju ganska internationell.
Jo, det tycker jag också men det kan ju vara bra för utländska turister som inte vet vad PBII är.
Å andra sidan, vi är ju skyldiga att känna till andra länders bestämmelser som vi besöker så samma måste ju gälla utländska besökare här.
Idealet hade ju varit att det fanns en EU-standard.
 

Krister Ursula 18

HBK Medlem
Inlägg
2.362
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
18
Medlemskap
2024
Om jag förstår rätt så är det väl en husbilsskylt där, med tillägget PB2 under, vad var det som var svårt att förstå?

Jag är helt emot att husvagnsekipage tar upp parkering som är utmärkt för husbilar, pb2.
Och anser det var en felparkering där parkeringsvakten gjorde rätt.
Jag fick bara lite medkänsla för kostnaden med stoppet för ett bad för familjen.

Krister.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Och då undrar jag, med min LB-reggade HB, vad som gäller om jag parkerar där? Blir jag också lappad?
Ingenting kommer att hända, PBII & husbil reggad som lätt lastbil är likvärdiga enl, Transportstyrelsen.
Citat:
Personbil klass II (husbil eller lastbil)
Personbil klass II är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme och utrustat med åtminstone:
  • fast monterade sittplatser,
  • fast monterade sovplatser som kan utgöras av sittplatser som kan omvandlas till sovplatser,
  • fast monterad utrustning för matlagning och lagring och
  • bord.
En personbil klass II kallas ofta för husbil men en husbil kan också vara en lastbil. Om husbilen är registrerad som lastbil, finns det andra krav på förarens behörighet, fordonets utrustning samt skatter och avgifter.

 

Tommy Nyman

HBK Medlem
Inlägg
493
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
11339
Medlemskap
2025
Jo, men min fundering är om tilläget PB2 i skyltning ska tas som ett exempel på tillåtna HB-typer, eller om det utesluter LB och utlandsreggade? Eller är det för att skyltuppsättaren inte har tänkt färdigt...
Det kan vara så att dom tänkt hela vägen och vill skylta bort motorcyklar, personbilar och lastbilar/långtradare (läs stora "riktiga" lastbilar) och medvetet offrat husbils-lastbilar i gränsdragningen. Så är det ju även med körkort taget före -96, någonstans hamnar gränsen.

Husbil är än så länge inte en formell fordonstyp.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Bland de nya vägmärken som började gälla 1/12 2017 finns bl.a. "Husbilsmärket" H28:

Skylt som anger anläggning med plats endast för husbil.
H28 Husbilsplats
Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme.

I den texten, som är hämtad från Transportstyrelsen hemsida, pratar man enbart om "bilar med bostadsutrymme". Om bilen är personbils- eller lastbilsregistrerad, svensk- eller utlandsregistrerad spelar således inte någon roll så länge märket H28 är uppsatt.

För att krångla till det finns även märket S12:

Symbol för husbil och personbil klass två
S12 Personbil klass II
Efter önskemål från intresseorganisationer och väghållare har det införts en symbol för husbil. Husbil är inte ett eget fordonsslag. Det har därför införts en symbol för fordonsslaget personbil klass II. Personbil klass II är enligt 2 § lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner en personbil som bland annat är permanent försedd med ett karosseri som är inrättat som bostadsutrymme.

Detta gäller enbart personbilsregistrerade "husbilar".

Det verkar som om Näringsdepartementet/Transportstyrelsen hade lite otur när de tänkte till...

Pålle
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Bland de nya vägmärken som började gälla 1/12 2017 finns bl.a. "Husbilsmärket" H28:

Skylt som anger anläggning med plats endast för husbil.
H28 Husbilsplats
Märket anger en anläggning som enbart tillhandahåller platser för bilar med bostadsutrymme.

I den texten, som är "klippt och klistrad" från Transportstyrelsen hemsida, pratar man enbart om "bilar med bostadsutrymme". Om bilen är personbils- eller lastbilsregistrerad, svensk- eller utlandsregistrerad spelar således inte någon roll så länge märket H28 är uppsatt.

Pålle
Sammanfattningsvis: tilläggsskylten PB2 tillför inget extra, utom möjligen en extrakostnad för skyltuppsättaren :twitcy:
 

Roland L

HBK Medlem
Inlägg
249
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
2780
Medlemskap
2024
Vilket ju känns som en rätt egendomlig begränsning...
Att skriva lokala trafikföreskrifter och beställa rätt skyltning är en grannlaga uppgift. Vet av egen erfarenhet. Betvivlar att alla kommuner har tillräcklig kompetens. Fick själv ibland konsultera erfarna trafikingenjörer hos dåvarande vägverket eller någon av våra storkommuner. Så det förvånar mig inte att det ibland blir lite tokigt och inte som det var tänkt.
 
Toppen