• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

F

F.d. 52943

Guest
Vi har skaffat ny stereo till hemmet. Den medföljande FM antennen är alldeles för klen - Får in program 3 och 4 - inte program 1. FM-antenn anslutningen är typ Koaxialkabel, men den medföljande FM-antennen är en drygt halvmeter lång tunn enkelledare med oskärmad kontakt.

Är tveksam till att ge mig upp på det nya plåttaket och montera "riktig" FM antenn. Nån som vet nåt om genvägar - typ gammal TVantennsladd som skarvas till ett "T" som vi gjorde en gång i tiden för att få bild på TVs FMband. Värt att pröva? Andra alternativ som inte kostar skjortan och som skulle tänkas kunna funka inomhus?

I så fall lämpliga mått?
:confused:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

Jag har kopplat in radion hemma på TV-antennen. Jag har en antennförstärkare med fyra uttag, så det fanns plats för den. :)

Det är självklart bättre med en riktig FM-antenn, men detta fungerar utmärkt för oss och det är inte säkert att jag hade märkt någon skillnad.

Nu blir det i och för sig så att jag till 99% lyssnar på Spotify eller webradio numera. Men det beror inte på dålig mottagning. ;)

//Stefan

PS. Lite kul att HBK 1168 svarar 1167... :D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3297

Guest
Sv: Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

Roland och Viola,
det ni kallar "antenn" är egentligen bara en HALV "halvvågs-antenn", därför har ni
problem med mottagningen. Dessutom så är rundradio på FM vertikalt polariserat för att
optimera mottagningen för bilantenner! Låt oss hoppa över teoridiskutionen om detta.

Bromölla ligger ju inte direkt öde, en enkel snabb förbättring borde vara att:

1)kolla att "sladden" är 75 cm. Varken längre eller kortare!
2)fäst en 75 cm sladd till under någon skruv i radioschassiet nära antennkontakten.
3) fäst "antennsladden" 2:a ände vertikalt från antennkontakten.
4) låt andra sladden hänga rakt ner.

Nu bör ni ha en god mottagning.

Lycka till!
 
Senast redigerad av en moderator:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.907
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

Jag fick inte rätt på trådantenner. Köpte den här på Kjell & Co för 199:-. Fungerar klockrent hemma hos oss

art.nr: 30249
 

Bilagor

  • 30249.jpg
    30249.jpg
    5,6 KB · Visningar: 375

Dethleffskvalite

HBK Medlem
Inlägg
3.527
Kommun
Lomma
HBK-Nr
1035
Medlemskap
2024
Sv: Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

Först och främst skall du kolla så att du inte tar in Hörby när du kanalsöker. Karlhamnssändaren är säkert bättre för dig.







KarlshamnBlekingeSR Blekinge
90,3​







93,4
98,3
100,4​

Kolla runt här Teracom - Sveriges Radio
och här
radiofakta.se

Då tar jag teorin, dom stora sändarna för P1, P2, P3 och P4 sänder i horisontal polarisation. Den sladdstumpen du har är kass, kan fungera i våra storstäder. Det billigaste du kan skaffa är en sladd-dipol antenn och dipolen skall vara horisontalt placerad och till den är där en anslutningsladd och den kan du förlänga långt mycket långt. Beroende på var din radio är i huset och hur du kan dra en kabel, så kan du hänga dipolen på vinden (om du nu har vind) och dra ner en kabel till radion.
 

Bilagor

  • FM antenn.jpg
    FM antenn.jpg
    3 KB · Visningar: 343
F

F.d. 53078

Guest
Sv: Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

Är tveksam till att ge mig upp på det nya plåttaket och montera "riktig" FM antenn.
Du skriver att du har plåttak, det är inte bra för det skärmar av radiosignalerna.Hur låter det i bilen utanför? Försök att sätta en FM antenn under TV antennen och ett mastfilter som blandar FM / UHF sedan kopplar du radion till antennutaget i väggen. Jag vet inte hur din radiosändare har sitt radiantsystem, men dom radiostationerna som jag sköter om (ca 60 tal) så har vi nu på nästan samtliga cirkulär polarisation b.l.a av att bilantenner står inte rakt upp utan Ca 45º och åker runt. Prova med kabeln tills bäst mottagning .
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Ej Husbilsrelaterat - Radioantenn FM

Du skriver att du har plåttak, det är inte bra för det skärmar av radiosignalerna.Hur låter det i bilen utanför? Försök att sätta en FM antenn under TV antennen och ett mastfilter som blandar FM / UHF sedan kopplar du radion till antennutaget i väggen. Jag vet inte hur din radiosändare har sitt radiantsystem, men dom radiostationerna som jag sköter om (ca 60 tal) så har vi nu på nästan samtliga cirkulär polarisation b.l.a av att bilantenner står inte rakt upp utan Ca 45º och åker runt. Prova med kabeln tills bäst mottagning .

Tack alla för info. Provar nog med Dipol antenn på fasaden (kostar 29 kr). Går vidare till Kristers lösning om inte Dipolen funkar.

I tidernas begynnelse fixade vi våra egna TVantenner som dipoler - hade ingen aning om attm sådana fanns att köpa..
 
Toppen