• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga EGR-ventil

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Har fått gula motorlampan tänd 4 ggr/vecka!
Är det någon som fått detta fixat gratis enligt denna lagstiftning?


”Avgasreningslagen är ett tillverkaransvar som innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Det är reglerat i lagstiftning (2011:318) och är alltså inte en garanti från försäljaren.”
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Har fått gula motorlampan tänd 4 ggr/vecka!
Är det någon som fått detta fixat gratis enligt denna lagstiftning?


”Avgasreningslagen är ett tillverkaransvar som innebär att system och komponenter i bilen som har en utsläppsbegränsande funktion ska fungera i upp till fem år eller 8000 mil, beroende på vilket som inträffar först. Det är reglerat i lagstiftning (2011:318) och är alltså inte en garanti från försäljaren.”

Gäller dock inte privatimporterade fordon.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.001
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Trasig difftrycksmätning över partickelfiltret ledde till att det inte gick att köra
Fick lagat i Tyskland och efter lite besvär fing jag pengarna tillbaka av Svenska Fiat
Efter besök i dag hos "min" FIAT-verkstad fick jag svaret att EGR har inget med avgasrening att göra???
Trots att jag visade honom lagen 2011:318 så menade han att detta är inget samband MEN han sa att FIAT har en egen garanti (dock kan ju inte den garantin rå över en lag).

Så här står det att läsa om EGR:

"EGR-ventilen och minskning av föroreningar​

EGR-ventilen gör att avgaserna skickas in i förbränningskammaren en andra gång, en så kallad återcirkulation. Genom att värma upp sotpartiklarna en gång till minskas mängden av kväveoxider (NOx) i avgaserna och således minskas föroreningarna.

Syftet med ventilen – som tyvärr kan orsaka många problem för bilägare – är alltså att minska NOx-utsläppen från förbränningen. Dessa molekyler är särskilt farliga: WHO har kopplat ihop dem med risk för lungcancer."

Nu väntar vi på genomgång och undersökning av varför gula lampan lyser, 5:e gången i går på 10 dagar!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Efter besök i dag hos "min" FIAT-verkstad fick jag svaret att EGR har inget med avgasrening att göra???
Trots att jag visade honom lagen 2011:318 så menade han att detta är inget samband MEN han sa att FIAT har en egen garanti (dock kan ju inte den garantin rå över en lag).

Så här står det att läsa om EGR:

"EGR-ventilen och minskning av föroreningar​

EGR-ventilen gör att avgaserna skickas in i förbränningskammaren en andra gång, en så kallad återcirkulation. Genom att värma upp sotpartiklarna en gång till minskas mängden av kväveoxider (NOx) i avgaserna och således minskas föroreningarna.

Syftet med ventilen – som tyvärr kan orsaka många problem för bilägare – är alltså att minska NOx-utsläppen från förbränningen. Dessa molekyler är särskilt farliga: WHO har kopplat ihop dem med risk för lungcancer."

Nu väntar vi på genomgång och undersökning av varför gula lampan lyser, 5:e gången i går på 10 dagar!

Ja egr är ett djävulskt påfund för motorer, därför är det inte ovanligt att ägare kopplar bort dem.

egr delete fiat ducato - Sök på Google

Redan på 70-talet så var det inte helt ovanligt att man hade 2st egr-ventiler till sin bil, en blockad för daglig körning,
samt en i nyskick för besiktningsdagen. :cool:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.241
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Ok off topic men ändå.
Jag reg-besiktade en Corvette 73a jag importerade från Canada, detta var 1988.
Mitt fokus var att hålla bilen original, detta innefattade också EGR ventilen.

Jag påtalade detta till besiktningsmännen i Uddevalla, dom blev mäkta imponerade och ville veta i detalj hur denna (för dom sällsynta) EGR ventil fungerade.:twitcy:

EGR för diesel motorer och emissionsklasser runt 1998-2002 någonstans, så gör faktiskt EGR motorn en tjänst genom att höja lufttemperaturen lagom mycket för att få en bra förbränning. Högre lufttemperatur vid insprutning start, ger bara fördelar.

Nu är denna fördel med EGR sedan länge passé.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.580
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jooo, men bromsarna blir väldigt trögtrampade utan vacuumservo.....
Så vacuumpumpen finns där ändå.
Ja men det mesta som bensinmotorers vacuum styr i avgasreningssyfte styrs av elmotorer eller andra ventiler för rörelse av prylen i dieslar.
T.ex. en EGR ventil skall det ju inte finnas vaccum till hela tiden utan bara när (bensinmotorn) själv skapar vacuum.
Då sitter det massor med grejer och avkänningar som skall fejka och hålla reda på sådant i en diesel på annat sätt. Typ ett gasspjäll som styrs av en elmotor, för inte ens det behövs för funktionen i en diesel. Det är ju en känd bråkstake i 3L motorerna bl. a.
Elstyrda gasspjäll finns ju även i moderna bensinmotorer men har ju då en funktion för motorn och troligen har mer intresse gjort att de funkar rätt mycket bättre i alla fall.
Även om vissa saker är rätt enkla naturligt, så blir de sårbara när man på konstgjord och elektronisk väg skall skapa något som då på naturligt sätt inte finns.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.868
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Ja men det mesta som bensinmotorers vacuum styr i avgasreningssyfte styrs av elmotorer eller andra ventiler för rörelse av prylen i dieslar.
T.ex. en EGR ventil skall det ju inte finnas vaccum till hela tiden utan bara när (bensinmotorn) själv skapar vacuum.
Då sitter det massor med grejer och avkänningar som skall fejka och hålla reda på sådant i en diesel på annat sätt. Typ ett gasspjäll som styrs av en elmotor, för inte ens det behövs för funktionen i en diesel. Det är ju en känd bråkstake i 3L motorerna bl. a.
Elstyrda gasspjäll finns ju även i moderna bensinmotorer men har ju då en funktion för motorn och troligen har mer intresse gjort att de funkar rätt mycket bättre i alla fall.
Även om vissa saker är rätt enkla naturligt, så blir de sårbara när man på konstgjord och elektronisk väg skall skapa något som då på naturligt sätt inte finns.

M.v.h. JANKRO.
O.T
Hade ett tag en Chevy Caprice station wagon -84 (bensin V8) den hade ett hydrauliskt bromsservo som tog trycket från styrservopumpen, ett mycket smidigt och kompakt system, har inte sett detta i någon annan pb, vore en perfekt lösning i en diesel.

VW's 2.0L diesel i 180hk version hade flera år problem med egr-kylaren, dess legering löstes upp av NOx i avgaserna och metall följde med in i motorn som fick ett onormalt slitage, och började hinka i sig olja. :eek:
egr-kylarna är fortfarande kvar, men är idag belagda invändigt med nåt keramiskt material.
 
Toppen