• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EGR problem

Chris o Benny

HBK Medlem
Inlägg
383
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
729
Medlemskap
2024
Vår Fiat Ducato 2.3 177hk årsmodell 2018 larmar om problem med EGR ventilen. Är det någon som har haft samma problem och kan tipsa om detta?
Det är ju en ganska ny bil!
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vår Fiat Ducato 2.3 177hk årsmodell 2018 larmar om problem med EGR ventilen. Är det någon som har haft samma problem och kan tipsa om detta?
Det är ju en ganska ny bil!
Inte ett helt okänt problem,det finns två EGR ventiler,jag fick byta allt på avgasreningen inkl. partikelfilter totalt kostade det FIAT 30000kr+ på garantin.
Titta/känn i avgasröret är det sotigt?
 
Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Är bilen svensksåld kan du har avgasreningsgaranti på den.
Denna garanti är 8 år.

Hör med en märkesverkstad för ditt chassi om du har den garantin på din bil.
Den diskutionen hade jag haft med FIAT,men eftersom avgasvärden var godkända(på gränsen) så gäller inte avgasgarantin för åtgärd,nu var min bil inte 2år och motorlampan lyste så man tog det på vanliga garantin.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Om motorlampan/avgasreningsvarning lyser fungerar inte avgasreningen = garantifall.
Det är ju för att varna för att avgasreningen inte fungerar som dessa lampor finns, och kontrolleras på bilprovningen.

Om bilen inte har avgasreningsgaranti (importbil oftast) så kolla maskinskadedelen i helförsäkringen.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
EGR problem är tyvärr vanligt på många bilar med partikelfilter utan AdBlue system.
Hur snabbt problemen kommer är beroende av hur bilen körs. Av den anledningen kan det gå fort till problemet dyker upp i vissa fall och ta längre tid i andra fall. Så att få det på en bil från 2018 är inte uteslutet, men verkar lite tidigt. Kan finnas mjukvara att uppgradera till som hjälper att det inte kommer tillbaka för fort, men först måste ju EGR ventil åtgärdas.
Har haft detta på min Ford pick-up, då kom det efter 5000 mil.
För övrigt finns inga Sverige krav på avgasrening utan dom utfärdas av EU, så avgasgarantin är från tillverkaren och skall gälla i hela EU oberoende var bilen är såld från början! Att sen verkstäderna jävlas är tyvärr typiskt, men Fiat borde inte kunna neka eftersom det är Fiat som står garantin enligt EU lag inte återförsäljaren.
Att en bil med fel skulle uppfylla utsläppskraven är osannolikt. Det är inte värdet på bilprovningen vi pratar om utan kravet i lagtexten, det är därför det finns ett diagnos system. Bilprovning går att passera matmässigt även med fel på avgasrening eftersom deras mätning är begränsad, men dom godkänner inte en bil med felkoder på avgasrening av just den anledningen.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
För övrigt finns inga Sverige krav på avgasrening utan dom utfärdas av EU, så avgasgarantin är från tillverkaren och skall gälla i hela EU oberoende var bilen är såld från början! Att sen verkstäderna jävlas är tyvärr typiskt, men Fiat borde inte kunna neka eftersom det är Fiat som står garantin enligt EU lag inte återförsäljaren.

Tyvärr inte helt korrekt.

Jag kontrollerade en slumpvis utvald direktinförd husbil, och så här står det under "Tilläggsinformation" i Bilregistret:

T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 §
AVGASRENINGSLAGEN (2011:318).

Pålle
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.179
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tyvärr inte helt korrekt.

Jag kontrollerade en slumpvis utvald direktinförd husbil, och så här står det under "Tilläggsinformation" i Bilregistret:

T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 §
AVGASRENINGSLAGEN (2011:318).

Pålle
Exakt, det var det jag menade med att jag skrev "Om bilen inte har avgasreningsgaranti (importbil oftast) så kolla maskinskadedelen i helförsäkringen."
 
Toppen