Chris o Benny
HBK Medlem
Vår Fiat Ducato 2.3 177hk årsmodell 2018 larmar om problem med EGR ventilen. Är det någon som har haft samma problem och kan tipsa om detta?
Det är ju en ganska ny bil!
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Inte ett helt okänt problem,det finns två EGR ventiler,jag fick byta allt på avgasreningen inkl. partikelfilter totalt kostade det FIAT 30000kr+ på garantin.Vår Fiat Ducato 2.3 177hk årsmodell 2018 larmar om problem med EGR ventilen. Är det någon som har haft samma problem och kan tipsa om detta?
Den diskutionen hade jag haft med FIAT,men eftersom avgasvärden var godkända(på gränsen) så gäller inte avgasgarantin för åtgärd,nu var min bil inte 2år och motorlampan lyste så man tog det på vanliga garantin.Är bilen svensksåld kan du har avgasreningsgaranti på den.
Denna garanti är 8 år.
Hör med en märkesverkstad för ditt chassi om du har den garantin på din bil.
För övrigt finns inga Sverige krav på avgasrening utan dom utfärdas av EU, så avgasgarantin är från tillverkaren och skall gälla i hela EU oberoende var bilen är såld från början! Att sen verkstäderna jävlas är tyvärr typiskt, men Fiat borde inte kunna neka eftersom det är Fiat som står garantin enligt EU lag inte återförsäljaren.
Exakt, det var det jag menade med att jag skrev "Om bilen inte har avgasreningsgaranti (importbil oftast) så kolla maskinskadedelen i helförsäkringen."Tyvärr inte helt korrekt.
Jag kontrollerade en slumpvis utvald direktinförd husbil, och så här står det under "Tilläggsinformation" i Bilregistret:
T31FB FORDONET OMFATTAS INTE AV TILLVERKARENS ANSVAR OM AVHJÄLPANDE AV
FEL PÅ UTSLÄPPSBEGRÄNSANDE ANORDNINGAR ENLIGT 27 §
AVGASRENINGSLAGEN (2011:318).
Pålle