• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

"Egon"

H

hianders

Guest
Hur har ni på västkusten och Skåne, Blekinge m fl ställen drabbats av snöstormen? Hoppas det har gått bra och inte förorsakat några materiella eller kroppsliga skador. I södra Dalarna har vi fått stora mängder snö och det har blåst rejält inatt.

Nu är det vinter....

fru hianders/Inger
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Egon"

Fick tillbaka elen vid 10-tiden efter 15 timmars avbrott!

image.jpg
Huset klarade sig när den urgamla eken föll.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Egon"

Strömmen försvann igår kväll och kom inte tillbaka förrän i morse. Fortums besparingspolitik skördar lagrar på kundernas bekostnad.

När elnätet inte klarar lite blåst utan att haverera så är det fel någonstans!

Elnätsfirmorna påminner lite om husbilsfirmorna. Det lönar sig att göra dåliga hafsjobb eftersom konsumenterna är så tåliga.

Arg Jappe
 

BeRoka

FD HBK Medlem
Inlägg
1.414
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
8559
Medlemskap
2022
Sv: "Egon"

Här i norra skåne har det blåst som attan, men ingen snö som väl är just nu så blåser det fortfarande, men behaglig temp 3 +.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: "Egon"

Strömmen försvann igår kväll och kom inte tillbaka förrän i morse. Fortums besparingspolitik skördar lagrar på kundernas bekostnad.

När elnätet inte klarar lite blåst utan att haverera så är det fel någonstans!

Elnätsfirmorna påminner lite om husbilsfirmorna. Det lönar sig att göra dåliga hafsjobb eftersom konsumenterna är så tåliga.

Arg Jappe

Problemet är att alla nätverksbolag inte hunnit gräva ned alla kablar ännu.
För att slippa höja nätavgifterna till konsumenten gäller det att "skynda långsamt".
Mitt avbrott var det första stora på drygt 14 år.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: "Egon"

Här i Bromölla har det inte varit särskilt dramatiskt - soptunnan for iväg, men det gör den lätt när den är nästan tom.
 

Jappe

HBK in Memoriam
Inlägg
18.274
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: "Egon"

Problemet är att alla nätverksbolag inte hunnit gräva ned alla kablar ännu.
För att slippa höja nätavgifterna till konsumenten gäller det att "skynda långsamt".
Mitt avbrott var det första stora på drygt 14 år.

Jag har uppfattat det så att kraftledningsgatorna är för smala och kontrollen för dålig! Det går alldeles utmärkt att leda ström i kablar ovan jord men det kräver att det inte växer stora träd nära ledningarna. Träd böjer sig i vinden och är det hård vind kan de falla omkull. Det vet alla utom elbolagen!

Jappe
 

Fam Pettsson

HBK Medlem
Inlägg
321
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4573
Medlemskap
2025
Sv: "Egon"

Runt huset hände det inte så mycket. Strömmen var bara borta i två timmar.
Taket på Wirehuset flög av i stormen. Endast 2 månader gammalt.
Kan det gå på någon försäkring tro?
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    921,8 KB · Visningar: 7
F

F.d. 52943

Guest
Sv: "Egon"

Vårt wirehus blev skadat för ett par år sedan - i stormen Sven. Vi fick reparationskostnaden betald tillsammans med flera andra stormskador.
Då blåste det ännu värre - 42 M/s på Hanö någon mil härifrån.
Det beror nog på villkoren i försäkringen - vad som räknas som försäkrad byggnad resp.... "övriga förråd eller småbyggnader...".
 

Sven

HBK Medlem
Inlägg
44
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1221
Medlemskap
2024
Sv: "Egon"

När man röjer ledningsgator klagar skogsägarn att dom blir för breda var ska man göra då Jappe du kanske har svaret
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.193
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Sv: "Egon"

När det gäller nätbolagens investeringar i nätet är det säkert inte ekonomiskt rimligt att dimensionera efter "worst case" och då får vi stå ut med en del elavbrott. Skogsägarna är nog inte omöjliga att förhandla med men då måste ju buden vara realistiska. Finns väl ingen företagare som vill "skänka" bort en del av sin verksamhet, i detta fall så får du Jappe nog kalla de flesta för giriga. För oss som privatpersoner så är det väl småsaker att vara utan ström några få timmar. Vi visste ju alla om att stormen skulle komma så då är ju enkelt att förbereda sig. För egen del, som bor endel på landet så fyllde jag upp några vattendunkar och tog fram lite ljus. Har ju vedspis i köket så värmen var inget problem. Efter 20 timmars elavbrott kom strömmen tillbaka vid ca18.00 och då blev det dags att starta pannan igen.
Lite värre är det med skogen, stormfällen på fel platser men det får man stå ut med. Som tur är så tecknade jag ett avverkningsavtal redan i höstas (efter varma somrar kommer alltid stormar på höst o vinter)så rent ekonomiskt blir det ingen katastrof, synd bara att behöva ta bort skog som är högproduktiv.

Snart är det sommar och då har vi glömt det här när vi sitter och myser i husbilen.

God fortsättning på er alla!
 
Toppen