• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Egna POI

F

F.d. 2692

Guest
Att lägga in egna POI i gps'en är ju ett sätt att verkligen utnytja sin gps.
Vad jag skulle veta är vilken gps är smidigast att göra detta på.
Har idag en Mio C710 vilken är en mycket bra gps men mycket bök med att lägga in POI från fil. Skulle helst vilja kunna lägga in egna ikoner som visar typ olika bensinstationer (Statoil, Shell mm).
Har ni något förslag?

Kicki & Kurre

HBK Medlem
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
811
Medlemskap
2025
Sv: Egna POI

Jag har en Garmin Nüvi 660 och är jättenöjd med den. Det är väldigt enkelt att lägga in egna poi´s, själv har jag ca 70 000 som täcker både campingar, stellplatzer, affärer, sevärdheter, bad mm.

Den enkel att använda, dessutom har den TMC vilket är mycket användbart i t ex Tyskland. Att man dessutom kan lägga in kordinater underlättar när man idag nästan alltid anger kordinater till stellplatzer etc.

Mvh
Kicki

Master

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2025

Hej Janne

Jag har provat både TomTom och Garmin. De är nog likvärdiga då det gäller att lägga in egna pois från en fil på datorn, mycket enkelt.

Jag har själv en Mio 269 och till den finns det en programvara att köpa till och då är det mycket enkelt.

Nu har Mio kommit med en programvara som heter Mio Poi Loader, den funkar inte till 269, och med den är det väldigt enkelt att lägga in egna pois. Har provat med en C 210. Till din C710 ska det inte var några problem.

Programvaran finns att ladda ner gratis på Mios hemsida.

/Kenneth/ (uppkopplad via W-Lan på Mölle camping)

Senast ändrad:
F

F.d. 2692

Guest

Provade Poi loader igår och visst funkade den men det funkar inte med vilka csv-filer som helst. Det går inte med dom man hämtar med tankställe. Filen jag hämtade med ställplatser går inte. Har försökt att ändra med poiEdit men det hjälper inte. Har varit och hämtat en Garmin nuvi 760 och ska testa ikväll.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jag har en TomTom. Har man koordinater i lat/long textformat kan man med hjälp av egna filter (lite programkod i t ex perl) och POIconverter enkelt skapa egna POI. Ikoner kan man ladda ner från internet och konvertera/skala om till lämpliga .bmp filer (TomTom). Maila mig om ni har textfiler med lat/long så kan jag försöka hjälpa till med att konvertera dom till nåt annat format.

Senast ändrad:
F

F.d. 3753

Guest

Har aldrig testat själv men vet att en del använder exel också.
POI-Edit kan väl ta exel-filer tror jag.
För egen del tar jag hem färdiga filer och bara kopierar in dom på minneskortet. Dom nya filerna har samma namn som dom gamla så det är bara att svara JA på frågan om att ersätta dom gamla.
Enklare kan det inte bli.

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Kolla Campingwebben: Hämta koordinater

Längst ner på sidan finns textfiler med campingplatser i Sverige. Det tog typ 20 minuter att konvertera dom till TomTom format och då var inte ens Excel inblandat
icon7.gif
. Som gammal "våga vägra Microsoft" anhängare använde jag mig av andra metoder. Resultatet finns i http://www.husbilsklubben.se/forums/t21792/

F

F.d. 2692

Guest

Det blev en Garmin nuvi 760.
Vill inte säga att den är bättre som navigator än Mio'n, men väldigt stor skillnad på att lägga in egna POI.
Det finns en uppsjö av filer med olika POI som jag har plockat hem och har lagt in dom som är av intresse.
Det blev ju naturligtvis HBK ställplatser, Mc Donalds, och Systembolaget.

F

F.d. 2692

Guest

Glömde att tacka Håkan x 2 för all support.

Får nog skaffa mig ett större SD-minne om man ska få plats med allt.
FM sändaren är ju suverän, det blir skillnad att höra att man ska svänga vänster i bilradion än i den inbyggda högtalaren.

Toppen