• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Egen hemsida? Varför egentligen?

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Alla människor har ju hemsidor nuförtiden så då ska väl jag också ha en, fick jag för mig! Nu har jag suttit i två dagar (nästan) och svettats med att göra en hemsida! Ett himla krångel där jag har upptäckt ett språk som jag inte ens med hjälp av min vildaste fantasi skulle kunna efterlikna. Jag uppfattar detta fikonspråk som ett försök att förvirra de stackars satar som får för sig att göra en "egen" hemsida!

Detta är allt jag har åstadkommit hittills! solkungen.com Varför? Vad gör jag nu? De som håller på med hemsidor gör det väl för att de har ett budskap av någon sort som de vill förmedla eller är det bara ett sätt att kittla sin egen fåfänga?

Jag ber er att notera att denna hemsida inte är färdigkonstruerad än! Därav kvalitén!

Jappe

F

F.d. 18017

Guest
Sv: Egen hemsida? Varför egentligen?

Ja att prata flytande html är ju lite nördaktigt, de flesta gör idag sina sidor i något program som liknar word, där slipper man skriva koderna utan skriver bara in texterna så som man vill att det ska se ut.
Det där med innehåll har långtifrån alltid varit en självklarhet på en hemsida. många är sidorna som skapas bara för att man "behöver" en sida.
Vill du skriva resedgböcker så finns det en hel del färdiga system för detta varav den mest förändringsbara jag sett och mest använda är WordPress › Blog Tool, Publishing Platform, and CMS där man dels kan skapa sin sida på någon server som fungerar som webhotell åt en eller ladda hem och installera det hela på sin egen webserver om man har en någonstans. detta är överkurs om man inte är van skulle jag säga.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om jag har förstått Jappe rätt vill han inte ha en blogg utan en riktig hemsida där inte den kronologiska ordningen blir bakvänd.
En sådan har han redan, nåt med Jappe i Spanien: Jappe i Spanien

F

F.d. 18017

Guest

wordpress är ingen blogg, det kan vara en blogg men det är vad du gör det till. ramverket används bl.a för att hantera nättidningar. du avgör till 100% hur infon ska presenteras. du behöver inte ha annat än fasta sidor om du vill. Fördelen är att du får menyer och silänkningen på ett enhetligt sätt istället för att handredigera ett kanske 20tal sidor varje gång du vill ändra utseendet eller göra tillägg med en länk på varje sida.
Jag säger inte att Jappe ska använda det, informationen är mer för den som sitter och funderar på att skapa en hemsida.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2026

Det snabbaste och enklaste sättet är naturligtvis att använda ett program, men det är bra om man kan lite kod för det går lättare att justera sidorna.

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025

Inget fel på din hemsida Jappe...men jag tror att en blogg...är melodin!

Du kan ju fota bra bilder medan du kör...så varför inte vidareutveckla och ha en blogg, kanske inte att rekommendera att blogga medans du kör, men tror det går snabbt att få till en blogg.

Gott Nytt på dej Jappe.

//Tommy

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

För Guds skull Jappe! Lyssna inte på dom vill ha in dig i blogg-träsket!!
Lär dig i stället html-språket så kan du göra sköna sidor efter egna
ideer. Jag tog hjälp av kunnig tjej i Karlstad, Annika Tiger, och 1997 lade
jag ut min hemsida. Vill man ha många sidor med länkar kan man göra
en grundram med tabeller och sedan ha en kopia sparad som man sen
kopierar när man lägger till sidor.

Annika Tiger hade då en sida på sin hemsida där man fick veta allt
man behövde. Kanske finns den kvar än.

Läsarsånger

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Jappe..

Kolla in detta verktyg WYSIWYG Web Builder

Jag har en kompis som hanterar ganska många 'webbar' typ båtkubb mm som använder det. Han kan inte stava till HTML så man behöver inte alls lära sig det.
HTML är inte primärt gjort för för att vara enkelt utan flexibelt. Flexibelt är inte alltid användarvänligt :santa-3-icon:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Det jag ofta retar mig på när man använder dylika hjälpmedel
är att sidorna blir så "tunga". Många gånger innehåller de en massa
onödig information som man slipper om man bygger själv.
Sidor som inte öppnar på 30 sekunder går jag förbi.
Officiellt har jag bara hittat en bra sida och det är Arbetsförmedlingens
på den tiden jå jag behövde använda den.

Ett råd är också att bygga sidan så att den ryms
på skärmen utan att scrolla på tvären.

Senast ändrad:

angan

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2025

Det jag ofta retar mig på när man använder dylika hjälpmedel
är att sidorna blir så "tunga". Många gånger innehåller de en massa
onödig information som man slipper om man bygger själv.
Sidor som inte öppnar på 30 sekunder går jag förbi.
Officiellt har jag bara hittat en bra sida och det är Arbetsförmedlingens
på den tiden jå jag behövde använda den.

Ett råd är också att bygga sidan så att den ryms
på skärmen utan att scrolla på tvären.

Hmmm... kolla denna sidan. Hanterat med det verktyg jag nämnde. Inga 30 sek där inte. DBVF

F

F.d. 55334

Guest

Jappe, en av mina idoler

(bland Elvis, Kölis etcetera)

HAR faktiskt letat efter dina inlägg men förstår nu att du är strängt upptagen av konstruktionen av hemsidan. God fortsättning på det nya året!! Till dig! -och alla andra HBKare förstås!:msn_heart::msn_heart:

Agneta W

F

F.d. 12358

Guest

Materialet ovan om HTML är ganska bra, och det räcker att ta sig igenom det fram till tabeller. Det är en bra introduktion.

Om man använder Windows XP så är det gamla Frontpage ett bra första-program som snabbar upp produktionen av html-koden. Det funkar inte på Vista eller Windows 7. Jag hittade en länk till den bantade gratisversionen som heter Frontpage Express:
Frontpage Express download and tutorials

Här är en länk till Microsofts Sharepoint Designer 2007 (gratisprogram):
Nedladdningsinformation: SharePoint Designer 2007

Sharepoint Designer är proffsigare, risken är kanske att man drunknar i det om man är nybörjare. Det är lugnast att börja med Frontpage. När du kan Frontpage så kommer du att använda precis samma funktioner i Sharepoint, du hittar snart rätt eftersom ikonerna ser likadana ut.

Du undrar hur du går vidare?
Rita upp en design med penna och papper som du vill ha den.
Bygg sedan upp denna struktur i något av ovanstående program med hjälp av tabellfunktionen. Fyll sedan med innehåll, text, bild, länkar.

PS 1: Jag kollade din sida. Tänk på att filnamn på webben inte skall innehålla åäö eller mellanslag.

PS 2: Inte trodde jag att du som blev frustrerad av att hantera en Iphone skulle börja koda HTML! Fråga gärna om det är nåt du undrar.

:snowman-1-icon:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Hmmm... kolla denna sidan. Hanterat med det verktyg jag nämnde. Inga 30 sek där inte. DBVF
Jag kollade denna sida. Det tog exakt 50 sekunder att ladda in sidan. Hastigheten på mitt mobila bredband varierar starkt då 3G masterna står för långt bort. Vid vissa väder går det bättre. Det jag reagerade på var att allting skulle laddas in innan något visades. Jag har lärt mig att om man anger bildernas pixelvärde BxH så reserverar webbläsaren utrymme till bilden och texten kommer direkt, då kan man läsa den medan bilden laddas in. Så fungerar min hemsida. Så var det inte här utan allt skulle laddas innan något visades och det tycker inte jag är acceptabelt om man vill ha en optimal hemsida.

Tommy Dynér

FD HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Tack Jappe.... läste ditt inlägg och fick den ljusa idén, klart vi också skall ha en Hemsida!

Nästa inlägg kom från Tummen och han verkar veta vad han skriver om så jag följde hans instruktioner till punkt och prickar och se nu har vi en hemsida!

Enkelt och snabbt gick det, okey det mesta materialet hade jag tidigare skrivit och lagt ut här, men nu finns det även på vår hemsida.

Visst fattas det en helt del, mera bilder och nytt material, men Jappe jag har kommit en bit längre bara nu kvall! *s*

Kolla själv; The Dynérs pÃ¥ turne | Noteringar frÃ¥n vÃ¥ra resor

Kul, det här!

F

F.d. 3458

Guest

Stopp stopp ... varför skrämmer ni honom? Det är 2012, Annica Tiger kan undervisa i ren html men till vilken nytta. Det är inget för gemene man längre när det finns så bra verktyg för detta. Nästan alla webhotel (binero.se m.fl) har så att du enbart trycker på en knapp så har du installerat en wordpress installation. Sen behöver du inte använda dig av "inlägg" utan använd dig av sidor så har du sedan en "vanlig" hemsida.
Inlärningströsklen för att komma igång med Wordpress är minimal. Och det är ett av värdens mest sökmotorvänliga plattform.
Sen att det går få lättillgänglig hjälp samt bra länkar till fria teman via WP-Support Sverige | Portalen för svenska WordPress-användare gör ju inte saken sämre.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Alla människor har ju hemsidor nuförtiden så då ska väl jag också ha en, fick jag för mig! Nu har jag suttit i två dagar (nästan) och svettats med att göra en hemsida! Ett himla krångel där jag har upptäckt ett språk som jag inte ens med hjälp av min vildaste fantasi skulle kunna efterlikna. Jag uppfattar detta fikonspråk som ett försök att förvirra de stackars satar som får för sig att göra en "egen" hemsida!
Jappe! Vad är det för fel på bloggen "Jappe I Spanien"?
Skall du ha både blogg och "Jappes Husbilssida"?
Och om du nu vill ha en hemsida, varför krångla till det med HTML?
Det finns t.ex. WebCreator på One.com, lätt att lära sig! Alla mina hemsidor har jag gjort med det verktyget. Enkelt och snabbt! Jag är lat och pragmatisk, har inte tid att krångla till det. Dessutom finns det hos One.com en uppsjö av färdiga mallar att hämta som enkelt redigeras med Webcreator.
Julian

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

"Min blogg" är Knarreviks verk! Eftersom jag egentligen inte är så där himla förtjust i bloggeriet (bloggarna läses ju baklänges) så tänkte jag försöka med en hemsida i stället och därför använder jag mig av one.com och webcreator på inrådan av just Knarrevik! Knarrevik har ett finger med lite överallt men någon iphone eller ipad tänker jag inte köpa! :D

Jappe

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

någon iphone eller ipad tänker jag inte köpa!
Rätt!! WebCreator fungerar inte med "Applemos" :rolleyes:, där behövs det gamla hederliga Explorer:bock:.
Jag tycker inte heller om bloggens ostrukturerade och ologiska utseende, en av anledningarna till att jag föredrar en hemsida. Behöver du råd & dåd, får du gärna höra av dig, jag har många strukturella tips för att göra jobbet lättare.
Julian

Toppen