• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EG-reflex

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Hej
Var idag och besiktade vår husbil PB klass 2 Totalvikt 5000kg

Bilen blev underkänd för att EG-reflex saknas på båda sidor. (behöver ej besikta om).
De sa att alla fordon över 3500kg skulle ha detta.

Kan det vara riktigt, gäller detta för PB klass 2? Jag tror att det bara gäller tunga lastbilar.

Någon som vet?

Mvh

Claes
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.597
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: EG-reflex

Gäller bara lastbilar inte Pb klass 2.
 
F

F.d. 55268

Guest
Sv: EG-reflex

Hej vad är en eg-reflex . Jag besiktade min bil idag utan problem med reflexer har pb2 mvh leif
 

Gun & Claes

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Vara
HBK-Nr
755
Medlemskap
2024
Sv: EG-reflex

Hej

EG-reflex är stora skyltar som ska sitta bak på husbilen, en på varje sida enl. besiktningsmannen och gäller då vikten är över 3500kg
Jag vet inte hur de ser ut.

Jag ska ringa till bilprovningen imorgon.

Claes
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: EG-reflex

De store gule firkantede refleksene er påbudt ved overnatts parkering langs veier med gjennomgangstrafikk. Håndheves til en grad i Italia, muligens Frankrike - har ikke sett eller hørt noe direkte selv med HB over 3500 kg i 15 år (mesteparten av tiden med bil registrert som lastebil).

Har vurdert om jeg skulle skaffe slike reflekser, men foretrekker å stå på parkeringsplasser eller stellplasser i stedet for gateparkering. Kravet til bruk av refleks gjelder forøvrig bare biler/hengere over 240 cm bredde, uklart om det er tillatt for smalere biler.
 
F

F.d. 7531

Guest
Sv: EG-reflex

Har fått besked från Trafikverket:
Personbil klass 2 ska inte ha några EU -skyltar oavsikt vikt.Skyltar ska bara finnas på Lastbilar från årsmodell 1950.
 
F

F.d. 53078

Guest
Sv: EG-reflex

Idag hörde jag med bilprovningen i Málaga, som jag skall besöka med min bil snart, Dom svarade att detta endast gäller Lastbilar över 3500kg. Inget som jag skall eller får sätta fast på en boinredd bil.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: EG-reflex

EG-reflex skall ENDAST sitta på LB med totalvikt över 3500 kg.

Är husbilen reggad som LB skall de sitta monterade, PB2=EJ
 
Toppen