• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontering av Elpatron i Truma Boiler B10

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Hej!
Jag hade tänkt köpa en Elpatron (se Kama katalogen sid 79, GTR70000-02500) till vår Truma Boiler B10 från 2001 eftersom vi saknar 230V uppvärmning av vattnet och boilern drar mycket gasol.
Har via Husbilsklubbens eminenta hemsida hittat monteringsanvisningar för själva boilern, men är det någon som eftermonterat en Elpatron och vad har ni för råd att ge mig. Exempelvis så sägs det inget om termostat för elpatronen.
Hälsningar Hasse HBK904.

PS
Har letat elelement för att delvis ersätta gasol för uppvärmning av luften och har hos Clas Ohlson på sid 137 hittat; 36-1193 som lämnar 400W, lämpar sig för våtytrymmen, är litet 388x325 mm och har låg yttertemperatur. Sätter ett bak vid dörren och ett framtill bakom passagerarstolen. Monterar jag i april.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontering av Elpatron i Truma Boiler B10

Så här blev/blir resultatet:
Hade tänkt sätta in en elpatron i vår Truma Boiler för varmvattnet men; Det gick inte att eftermontera. Fick besked att det skulle gå och i Krama katalogen och reservtanken till Truma såg det ut som det sitter ett litet lock ovanför kallvattenröret där elpatronen skulle passa. Men på min årsmodell 2001 fanns det inget litet lock närjag tittade efter. Det var ett stort lock där såväl kallvattenrör som överhettningsskydd satt.
Och inte minst; boilern har ingen isolering. Som att sätta på 10 l vatten på spisen i en kastrull - hur länge är det vattnet varmt. Inte undra på att den slukar gasol! Men det är väl brandfaran som gör att man inte vågar isolera.
Köper en elektrisk varmvattenberedare (844-01-02 sid 44) från Husvagn-Svensson i stället för 1 995 kr. Kopplar den parallellt med boilern och med kran så jag kan stänga den ena efter vad som är aktuellt.

PS
Vad skall man välja för elradiator? Det finns många inlägg om detta på Husbilsklubben. Mekanisk termostat som kan ge gnista är inte så bra om man har ett litet läckage i gasolen (men det har man inte - men hemskt om man hittar en brinnade bil efter några timmars bortavaro).
Vad säger försäkringsbolagen? Mycket diffust - inte har jag hittat något konkret.
Dock kan man hitta på LVI produkters hemsida; LVI - Mänsklig värme modell M65 som har IP65. Citat; "Speciellt avsett för brandfarliga utrymmen som garage, stall etc och är därför utan termostat".
Det kanske är "overkill" att köpa ett sådant men det är inte så dyrt ändå: drygt 1600 Kr. Sedan måste man köpa en termostat att sätta centralt och högt (gasen kryper efter golvet).
Vi köper så mycket för många slantar till vår husbil så det får nog bli ett par IP65 från LVI för vår del.

Jag kommer att montera i april - återkommer med hur det gick. Ha de´hälsar Hasse (den lille hemelektrikern)
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25038

Guest
Sv: Eftermontering av Elpatron i Truma Boiler B10

De e väl okey med element men dom får ju inte föra förmycke väsen!
Letar själv efter en lämplig webasto diesel har man ju alltid!

Häls Mikael o Carina

Håller på och forskar med det här med element i husbilar har varit
i kontakt med räddningsverket och "elsäkerhetsrådet "dom återkommer i
ärendet har även fått igång en skadeinspektör från läns!
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen