• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eftermontera AC till föradelen

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Har varit ute och kört nu när det har varit varmt och det är inte skönt att köra i denna värme, lite trött på detta nu.

Är det möjligt att eftermontera in en AC till föradelen, någon som gjort detta? I så fall vem gör det och vad pratar vi för pris, jag är fullt medveten att det kostar en hel del. Jag bor runt Halmstad.


Jag har en halvintegrerad Fiat Ducato 2,3 mlj 2007.

/Runar
 
Senast ändrad:
F

F.d. 3136

Guest
Sv: Eftermontera AC till föra delen

Håller med. Var nere till Blekinge och njöt det vackra vädret 5-dagars helgen, den gångna. Hade dusch takfönstret i halvöppet läge och då ochdå fläkten på max. Trots det runt 30 gr, vid färd. Pust. Testade med sidruta nere i olika lägen och det drar faktiskt mindre än i personbil. Men i högre hastighet än c:a 60 km är det inte komfortabelt med öppet läge. Men visst sänker det kupe tempen. Har Eberspächer diesel värmare som kan sättas i enbart fläktläge samt valkov takfläkt. Har inte testat dessa två värmeu in o utblås. Några tips runt detta?. Även svettigt i sätet för egen del. Komplettering med eftermontage av luftkond. kan man ju gissa vad det kan kosta. Nån som vet?
Varma hälsningar (Frankrike i sommar!!!!!?)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Eftermontera AC till föra delen

Numera vet jag inte men när jag kollade på min tidigare bil ung 2003 så gjorde en lokal Bosch verkstad detta. Den finns tyvärr inte kvar men hör med Waeco eller Bosch service.
I Tyskland är det nog billigare.
 

kjellemona

FD HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
5065
Medlemskap
2022
Sv: Eftermontera AC till föradelen

Har varit ute och kört nu när det har varit varmt och det är inte skönt att köra i denna värme, lite trött på detta nu.

Är det möjligt att eftermontera in en AC till föradelen, någon som gjort detta? I så fall vem gör det och vad pratar vi för pris, jag är fullt medveten att det kostar en hel del. Jag bor runt Halmstad.


Jag har en halvintegrerad Fiat Ducato 2,3 mlj 2007.

/Runar

Hej

Fiatservice i Borås, kommer inte ihåg namnet, eftermonterade en klimatanläggning i en Fiat Ducato -05 jag köpte från Codat, förra året. Enl Codat skulle det kosta ca25000kr. Jag betalade inte denna peng så det fick ingå i prutningen.

Kjelle
 

fullmark

HBK Medlem
Inlägg
42
Kommun
Gotland
HBK-Nr
2294
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera AC till föradelen

Monterade i vintras :spinny: en ac i min eura -01. Montagesatsen kostade 15625.- arbetskostnad inkl. påfyllning 7050.- Totalt 22675.-. Visst är det mycket pengar men värdet på bilen stiger också. Komforten blir ju bättre samt lättare att hålla sig pigg o alert. idag var det 29,5 grader ute så jag fick testa den men stängde av när det var 14grader.
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontera AC till föradelen

Monterade i vintras :spinny: en ac i min eura -01. Montagesatsen kostade 15625.- arbetskostnad inkl. påfyllning 7050.- Totalt 22675.-. Visst är det mycket pengar men värdet på bilen stiger också. Komforten blir ju bättre samt lättare att hålla sig pigg o alert. idag var det 29,5 grader ute så jag fick testa den men stängde av när det var 14grader.

Lite kallt med 14,5 grader:wub:. Var gjorde du din montering?
 
F

F.d. 53061

Guest
Sv: Eftermontera AC till föradelen

När jag köpte våran Mc Louis så var det ingen ac
men jag fick med det i köpet så vet inte vad det kostar
men det gjorde dom i borås hos nån fiat verkstad.
Markko.:wub:
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontera AC till föradelen

Ringde ER Bilkyl och de rekommenderade att montera en takdel eftersom vi inte ha en AC i bodelen och köra AC med en omvandlare under färd.

Jag har hört att generatorn inte klara detta. Någon som har erfarenhet av detta?
/R
 

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Eftermontera AC till föradelen

Hej

Fiatservice i Borås, kommer inte ihåg namnet, eftermonterade en klimatanläggning i en Fiat Ducato -05 jag köpte från Codat, förra året. Enl Codat skulle det kosta ca25000kr. Jag betalade inte denna peng så det fick ingå i prutningen.

Kjelle

Fick en offert till min bil på 30000kr. Det är dyrare på en bil från 07 pga att det är trängre. Sitter och fundrerar på vad jag ska göra hmmmmm

/R
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Eftermontera AC till föradelen

Byta bil ? Det svider ju att byta bort pärlan men du märkte ju själv hur varmt det var när vi åkte upp till Varberg och Ullared .

Du gör väl ett klipp i Tyskland (igen) , plocka bort parabolen och montera en taklucka till , jag hänger med ;) .
 
Toppen