• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

efterlysning

F

F.d. 14850

Guest
hej
nu har jag fastnatt igen inge ovanligt
söker föräldrar o barn till dragon lars wiberg född 1752 ibergsviken berg
samt elin göransdotter född 1757 bergsviken berg
mvh
johnny
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: efterlysning

Hej igen,
Jag har hittat en Elin Göransdotter född 16 februari 1757 i Berg men hon föddes på gården Hallen. Är det hon? På Bergsviken finns det också en Elin Göransdotter men hon är född 1762. Någon av dessa kan det vara men det är ju inte säkert att hon är född i Berg.
Någon Lars född 1752 i Berg kan jag inte hitta. Däremot har jag hittat en dragon Elias Vinberg och hans hustru Brita Olsdotter i Bergsviken. Elias är struken, död, men under där står dragon Lars Vinberg. Tyvärr finns det varken födelseår eller plats på Lars, men Elias är född 1731 och hustrun Brita 1730, var är inte angivet. (AD Berg A1:2 s 64 högersidan långt ner).

Men sedan hittar jag Lars Vinberg med hustru och barn i AD Berg A1:3
s 117. Där står att han föds 1752 (ej var), dör 1795, gift 1780 med Elin Göransdotter, född 1757 (ej var). De har barnen Jon, född 24/8 1781 (AD Berg C:3 s 35), Jöran född 28/11 1783 (AD Berg C:3 s 43) och Brita född 12/7 1786 (AD Berg C:3 s 55).
Att hitta föräldrarna till Lars och Elin kan bli svårt eftersom de föds på 1700-talet och då var husförhörslängderna inte så detaljerade som senare.
Karin:wink:
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: efterlysning

Hej,
Sorry, men du måste nog förtydliga dig lite innan jag kan hjälpa dig. För att ha någon chans att komma rätt sökningen måste man ha rätt församling.
Det finns ingen församling som heter Bergsviken - däremot en som heter Bergvik i Gävleborgs län (X). Det finns fyra församlingar som heter Berg - en i Västmanlands län (U), en i Kronobergs län (G), en i Skaraborgs län (R) och en i Jämtlands län (Z).
I Bergs förs. i Z län hittade jag Bergsviken i ortsregistret i en Hfl. Så det skulle kunna vara den församlingen du är ute efter. Har du läst igenom födelseboken för de aktuella åren? Jag ska göra ett försök där så länge och återkommer.
Hälsningar
Ann
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: efterlysning

Hej igen,
Ser att Karin hann skicka sitt svar medans jag skrev mitt. Då hoppar jag av här. Tack Karin, då tar jag mig en dusch så länge.
Hälsningar
Ann
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: efterlysning

hej keskendal
dprickade mitt i prick det var lars vinberg o hustrun som fanns på ad berg a1:3

mycken stort tack nu lär jag väl inte komma nå längre
mvh
johnny
 
F

F.d. 14850

Guest
Sv: efterlysning

hej pesan

jo det var berg i jämtland jag menade
tack för hjälpen
johnny
 

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: efterlysning

Till alla er som kan släktforskning.
Är det någon som vill åtaga sig lite efterforskning mot en mindre penning.
Det jag vill är min mormor hennes syskon och 1- 2 led tillbaka var hon kom ifrån. Samt min morfar. Han vet jag var en "oäkting" men vem var hans mor och var kom hon ifrån

Intressant?
 

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: efterlysning

Hej,
Jag kan göra ett försök om jag slipper ta betalt.Om du skickar namn och gärna födelsedatum och var de kom ifrån (så mycket uppgifter du kan hitta) kan jag leta lite. Vill du inte lämna ut det på hemsidan så kan du skicka det i ett privat mail via pesann.
Hälsningar
Ann
 

keskendal

HBK Medlem
Inlägg
253
Kommun
Höör
HBK-Nr
4990
Medlemskap
2025
Sv: efterlysning

Hej,
jag vet att Ann (pesann) är jätteduktig på det här, men även jag är villig att hjälpa till. Det är svårt med "oäktingar", men det går ofta att hitta något. Jag har t.ex. hittat de troliga föräldrarna till en av min mans släktingar som var född med både okänd far och okänd mor; svårt men oftast inte helt omöjligt. Skicka gärna privat mail och du inte vill gå "offentligt". Tar inte betalt från HBK-medlemmar.
Men jag hoppas att jag inte blir "överöst" av förfrågningar.
Karin;)
 
Senast ändrad:

pesann

HBK Medlem
Inlägg
69
Kommun
Västervik
HBK-Nr
1490
Medlemskap
2024
Sv: efterlysning

Hej Viggoboy,
Dina uppgifter har kommit fram och jag ska se vad jag kan hitta. Återkommer till dig så fort jag hittat något.
Ha en bra dag
Ann
 
Toppen