• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Efoy "monopol"

F

F.d. 29989

Guest
Det är märkvärdigt lite konkurrens lite på bränslecellsmarknaden i Europa.
Vad jag kan se så finns det bara ett märke, Efoy för oss "vanliga" konsumenter!
Mycket märkligt att det inte finns ett gäng tillverkare från Japan, Kina, Taiwan? Bara Efoy från Tyskland? Så märklig är kan väl inte bränslecellstekniken vara? Den har ju funnits sen 50-talet bla inom industri, flyg och rymd.
På 70-80-talet fanns det importbegränsningar på 20"-TV från Japan = det gick inte att köpa stor-TV i Sverige tillverkade utanför Europa. Jag tror det var runt 1985 man kunde köpa >20"-TV som inte var tillverkad utanför Europa. Efoys monopol känns som någon tullrestriktion. Det kan ju inte bara finnas en BC-tillvekare för konsumentbruk i hela världen? Är det någon som har kommit i kontakt med något annat BC-fabrikat än Efoy?
 
F

F.d. 9058

Guest
Sv: Efoy "monopol"

Det är märkvärdigt lite konkurrens lite på bränslecellsmarknaden i Europa.
Vad jag kan se så finns det bara ett märke, Efoy för oss "vanliga" konsumenter!
Mycket märkligt att det inte finns ett gäng tillverkare från Japan, Kina, Taiwan? Bara Efoy från Tyskland? Så märklig är kan väl inte bränslecellstekniken vara? Den har ju funnits sen 50-talet bla inom industri, flyg och rymd.
På 70-80-talet fanns det importbegränsningar på 20"-TV från Japan = det gick inte att köpa stor-TV i Sverige tillverkade utanför Europa. Jag tror det var runt 1985 man kunde köpa >20"-TV som inte var tillverkad utanför Europa. Efoys monopol känns som någon tullrestriktion. Det kan ju inte bara finnas en BC-tillvekare för konsumentbruk i hela världen? Är det någon som har kommit i kontakt med något annat BC-fabrikat än Efoy?


En mycket bra frågeställning! Ser fram emot svaren från alla kloka på detta forum.

:yes:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efoy "monopol"

Det finnes mange som bruker hydrogen, og den teknologien er det som er gammel. Det finnes er produsent i Australia som leverer BC fra LPG, men minste enhet er på noen kW med en starttid på over 20 timer - beregnet på hus og farmer som ikke kan få strøm fra det ordinære nettet.

Bc som benytter annet brensel enn hydrogen har en forprosess som spalter drivmiddelet slik at BC kan jobbe i hydrogen. PEM teknologien som Efoy benytter er en lavtemperatur spalting (under 80 grader), dette er det nivå også andre har vist metanolbasserte. Metanol spaltes her i CO2 + vatn + hydrogen. Andre har forsøkt å bruke forskjellige salter, men her blir det faste stoffer i avfallet - og arbeidstemp på over 200 grader. Sammenlignet med LPG basserte BC med nesten 1000 grader i arbeidstemp (de australske) eller rundt 500 (em italiensk produsent) blir metanol og salter relativt kalde enheter.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.590
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Efoy "monopol"

Hejsan, det finns några till för camping.

Det finns en svensk som kom för några år sedan som skulle ha något eget bränsle som kalls hydronit. Den har nog fått bra kritik, men priset och få ställen att köpa bränslet från har nog hållit tillbaka storförsäljning.
BRÄNSLECELL MAX E-3600 :: Elverk :: El :: Camping Store - Husvagnstillbehör

Det har också under flera år skrivits om en som är under utveckling som skall gå direkt på gasol vilket borde funka bra i en husbil. Men den har det varit lite tyst om senaste tiden.

M.v.h. JANKRO.

Knut hann före mig :). Har du hört något om den gasoldrivna som det skrevs rätt mycket om för ca. två år sedan ?
 
Senast ändrad:

jalle

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Båstad
HBK-Nr
352
Medlemskap
2024
Sv: Efoy "monopol"

Hej,om jag förstått det hela rätt så har Truma problem med "oren,smutsig gasol"
Detta är en jätteintressant tråd som många av oss säkert har funderat kring.
En av mina tankar rör sig kring Kina där om någonstans borde det finnas marknad för ett 12volt bränslecell system,dito Indien.Visst verkar det konstigt att det händer så lite eller kanske långsamt.Eventuella patent och liknande har man gått runt förr.Personligen är jag väldigt sugen på en Efoy men priset känns orealistikt,lite för hårdvaran och mycket för utvecklingen.
Låt oss hjälpas åt och hålla ögonen öppna, det bör dyka upp något smart.
Åter igen trevlig tråd.
Jalle
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Efoy "monopol"

Truma har satset på en frontend for LPG til hydrogen som jobber ved moderat tempratur og kort starttid (omlag 1 time oppstart og en tempratur under 500 grader). Denne løsningen har lett for å lage koks av oljerestene i LPG, så de bruker et oljeutskillende filter foran, men levetiden på filteret er for kort til vanlig bruk. Samsung SDI holder på med en LPG løsning for mbilt bruk, men de har ikke anonsert leveringstidspunkt. Ser ut til at de jobber med to forskjellige teknologier - en høytempratur (600 til 1000 grader) og en lavtemp (under 200 grader)
 
F

F.d. 55451

Guest
Senast redigerad av en moderator:
Toppen