Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Tabellen visar bästa utnyttjande av solcellsanläggning under året,45˚ söderläge ger totalt bäst.Vid vilken solhöjd gäller detta nu när solen står lågt blir den projekterade solcells ytan väldigt liten
dvs liten effekt från solcellerna
Exakt min tanke. Den visar att det inte är så uruselt som många vill påvisa att panelerna ligger helt vågrätt eftersom det ger bra med energi under dygnets ljusa timmar...Tabellen visar bästa utnyttjande av solcellsanläggning under året,45˚ söderläge ger totalt bäst.
Att som på husbil ha liggande panel ger 82% av max.
Mina paneler på huset är av senaste modell. Total systemeffekt är 11kW. Häromdagen (mulet och regn) så hade de gett 0,5kWh på hela dagen...Dagen innan julafton för några år sen kollade jag på en solcellsanläggning vad den gav för effekt. Den är placerad på en stor fastighet på mitt jobb.
Beräknad effekt är 32kW, 6 växelriktare. Anläggningen var då ca: 10 år gammal. Nu finns det bättre och effektivare grejer.
200W i effekt den dagen i mulet väder.
Ingen större effekt där inte.
Tabellen visar bästa utnyttjande av solcellsanläggning under året,45˚ söderläge ger totalt bäst.
Att som på husbil ha liggande panel ger 82% av max.
Exakt min tanke. Den visar att det inte är så uruselt som många vill påvisa att panelerna ligger helt vågrätt eftersom det ger bra med energi under dygnets ljusa timmar...
Tack för en mycket intressant programvara Sacce!
I Västerbotten vinner man endast 6 % för perioden maj till augusti om man placerar solcellerna i 35 grader rakt mot söder istället för horisontellt placering vilket är en liten vinst och på inget sätt motiverar arbetet med att vrida solcellspaketet.
Notera. För perfekt energiuttag i en husbil måste givetvis solcellspaket automatiskt följa solen både i höjd och sidled men vinsten torde aldrig bli mer än 20% över ett horisontellt montage. Ett både dyrt och farligt tilltag hehe!
Men använder du bilen bara från maj till augusti, det är ju den tiden då energibehovet är som lägst, ofta ingen värme, ingen belysning, ingen tv.
Intressantare är ju att diskutera effektiviteten de övriga månaderna under året, då det finns ett reellt behov av el?
Tabellen ovan är faktiskt riktigt intressant för oss HB-ägare. Att max kapacitet fås vid optimal inriktning mot solen mitt på dan är kanske självklart men att reduktionen är så lite som 20 % med horisontellt montage är förmodligen mindre känt och klart intressant. Vi i Sverige, speciellt norra Sverige, har sol nästan dygnets alla timmar och då är horisontal placering helt klart den optimala lösningen.![]()
Fast då är folket ute med sina husbilar och Tv går i alla fall och värme tar ingen ström i alla fall i gamlingar med Truma värmarenMen använder du bilen bara från maj till augusti, det är ju den tiden då energibehovet är som lägst, ofta ingen värme, ingen belysning, ingen tv.
Intressantare är ju att diskutera effektiviteten de övriga månaderna under året, då det finns ett reellt behov av el?