• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektivitet solpaneler

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Dagen innan julafton för några år sen kollade jag på en solcellsanläggning vad den gav för effekt. Den är placerad på en stor fastighet på mitt jobb.
Beräknad effekt är 32kW, 6 växelriktare. Anläggningen var då ca: 10 år gammal. Nu finns det bättre och effektivare grejer.
200W i effekt den dagen i mulet väder.
Ingen större effekt där inte.
 
F

F.d. 22252

Guest
Svårt att räkna ihop solpanelanläggningar, de gör sej bättre på en husbil med små behov och som ibland inte har så mycket annat att välja på.
Jag har alltid fullt på mina batterier i husbelen sen är det ju bara underhållsladdning med inte en massa elgrejor som inte går att stänga av brukar ligga mellan 13-13,5v.
Motorn brukar knappt hinna gå ett varv efter glödning innan den tänder och startar. En sak som ger mej huvudbry är ju att de blir lätt smutsiga men på ett tak måste det vara värre, underhålls detta undrar man verkningsgraden måste ju vara väldigt mycket lägre med sot och annat.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.045
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Vid vilken solhöjd gäller detta nu när solen står lågt blir den projekterade solcells ytan väldigt liten
dvs liten effekt från solcellerna
Tabellen visar bästa utnyttjande av solcellsanläggning under året,45˚ söderläge ger totalt bäst.
Att som på husbil ha liggande panel ger 82% av max.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Tabellen visar bästa utnyttjande av solcellsanläggning under året,45˚ söderläge ger totalt bäst.
Att som på husbil ha liggande panel ger 82% av max.
Exakt min tanke. Den visar att det inte är så uruselt som många vill påvisa att panelerna ligger helt vågrätt eftersom det ger bra med energi under dygnets ljusa timmar...
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Dagen innan julafton för några år sen kollade jag på en solcellsanläggning vad den gav för effekt. Den är placerad på en stor fastighet på mitt jobb.
Beräknad effekt är 32kW, 6 växelriktare. Anläggningen var då ca: 10 år gammal. Nu finns det bättre och effektivare grejer.
200W i effekt den dagen i mulet väder.
Ingen större effekt där inte.
Mina paneler på huset är av senaste modell. Total systemeffekt är 11kW. Häromdagen (mulet och regn) så hade de gett 0,5kWh på hela dagen...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Exakt min tanke. Den visar att det inte är så uruselt som många vill påvisa att panelerna ligger helt vågrätt eftersom det ger bra med energi under dygnets ljusa timmar...

Siffrorna är väl under bästa tid d.v.s. Midsommar ungefär. Från nu och ett par månader framåt kan du nästan glömma horisontella paneler, ännu mer ju längre norrut du kommer.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Tabellen ovan är faktiskt riktigt intressant för oss HB-ägare. Att max kapacitet fås vid optimal inriktning mot solen mitt på dan är kanske självklart men att reduktionen är så lite som 20 % med horisontellt montage är förmodligen mindre känt och klart intressant. Vi i Sverige, speciellt norra Sverige, har sol nästan dygnets alla timmar och då är horisontal placering helt klart den optimala lösningen. :cool::cool::cool:
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Tack för en mycket intressant programvara Sacce!

I Västerbotten vinner man endast 6 % för perioden maj till augusti om man placerar solcellerna i 35 grader rakt mot söder istället för horisontellt placering vilket är en liten vinst och på inget sätt motiverar arbetet med att vrida solcellspaketet.

Notera. För perfekt energiuttag i en husbil måste givetvis solcellspaket automatiskt följa solen både i höjd och sidled men vinsten torde aldrig bli mer än 20% över ett horisontellt montage. Ett både dyrt och farligt tilltag hehe!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Tack för en mycket intressant programvara Sacce!

I Västerbotten vinner man endast 6 % för perioden maj till augusti om man placerar solcellerna i 35 grader rakt mot söder istället för horisontellt placering vilket är en liten vinst och på inget sätt motiverar arbetet med att vrida solcellspaketet.

Notera. För perfekt energiuttag i en husbil måste givetvis solcellspaket automatiskt följa solen både i höjd och sidled men vinsten torde aldrig bli mer än 20% över ett horisontellt montage. Ett både dyrt och farligt tilltag hehe!

Men använder du bilen bara från maj till augusti, det är ju den tiden då energibehovet är som lägst, ofta ingen värme, ingen belysning, ingen tv.
Intressantare är ju att diskutera effektiviteten de övriga månaderna under året, då det finns ett reellt behov av el?
 
Senast ändrad:

PrunesDK

HBK Medlem
Inlägg
79
Kommun
Kalundborg
HBK-Nr
29810
Medlemskap
2026
Men använder du bilen bara från maj till augusti, det är ju den tiden då energibehovet är som lägst, ofta ingen värme, ingen belysning, ingen tv.
Intressantare är ju att diskutera effektiviteten de övriga månaderna under året, då det finns ett reellt behov av el?

Kompressorkøleskabet bruger mest el når det er varmt, altså om sommeren ;-)
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
En sak som är intressant är kombinationen solceller och livslängd batterier.
Det verkar som att batterierna håller längre generellt om det är solceller fordonet.
Som Montreal skrev att diskutera effekten den mörka årstiden.
Bättre effekt den mörka årstiden kan vara lika med längre livslängd av batterierna.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag har experimenterat en del under det gångna året (köpte 4 extra paneler till huset).
De extra panelerna har flyttats runt för att se var de skulle ge mest effekt.
I höstas monterades dessa på ett enkelt stativ på altantaket (rakt söder ut) som var justerbart i höjdled i ena änden.
Det gjorde att de ställdes i optimal vinkel under vintern.
Resten av året satt de ihop med övriga paneler i syd östlig riktning.
Beräknat per månad så gav de bäst där...
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tabellen ovan är faktiskt riktigt intressant för oss HB-ägare. Att max kapacitet fås vid optimal inriktning mot solen mitt på dan är kanske självklart men att reduktionen är så lite som 20 % med horisontellt montage är förmodligen mindre känt och klart intressant. Vi i Sverige, speciellt norra Sverige, har sol nästan dygnets alla timmar och då är horisontal placering helt klart den optimala lösningen. :cool::cool::cool:
Men använder du bilen bara från maj till augusti, det är ju den tiden då energibehovet är som lägst, ofta ingen värme, ingen belysning, ingen tv.
Intressantare är ju att diskutera effektiviteten de övriga månaderna under året, då det finns ett reellt behov av el?
Fast då är folket ute med sina husbilar och Tv går i alla fall och värme tar ingen ström i alla fall i gamlingar med Truma värmaren
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har ca 1kWh solpaneler på hb tak, 300w kan jag elektroniskt vinkla :spinny:
Dessa 300w vinklar jag tidigt på morgonen och är uppe 2-3 tim för sen är det inte lönt längre.... Samma sak på kvällen 2-4 tim är panelen uppe, vid dessa två tillfällen blir det ganska många A, trots att solen står lågt på himlen... Tiden mellan är alla paneler nere och solen så pass högt uppe att det inte är lönt att hålla på o vinkla hit och dit :eek:

 
Toppen