• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effektiv trådlös antennsystem för laptop

F

F.d. 25023

Guest
Hej, jag hittade en, som det ser ut, mycket effektiv antennsystem för laptop för kontakt (Fon osv) på RadioLabs - Radio, Wireless and Beyond -.

Wireless RV System
WaveRV.jpg

Over 15x the range of your notebook wireless card!! Up to 1 mile of range to a wireless access point.

Se webb-sida:
¤RadioLabs || WaveRV - Motorhome Wireless System

Finns det någon som har erfarenhet av liknande? Det kanske finns likvärdiga att hitta här i Sverige.

Hälsning

jyrkla 274
 
F

F.d. 2025

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Vad ska du ha det till nu när man blir trådlös för 99:-/månaden hos 3 och de andra operatörerna har liknande abbonemang.
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Dennis!
Berätta för oss andra hur du får den lösningen för 99:- i månaden att fungera utomlands.
/Nisse
:cool:
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Hej Jyrkla!
Det finns gott om lösningar liknande den att köpa här i landet.
Om det fanns uttag för yttre antenn på en laptop skulle det räcka med en extra yttre antenn för att förbättra räckvidden.
För att få det att fungera behöver man ett extra nätverkskort för trådlöst, ett som har uttag för antenn, det finns varianter för USB och PC-card.
Sedan är det bara att komplettera med lämplig antenn och köra.
Dustin med flera har lämplig hårdvara.
Problemet brukar vara att hitta rätta kontakter så att man kan koppla ihop antennen med kortet.
Mvh
Nisse

PS. för den med rymligt samvete finns det boosters att köpa.:wink:
 
F

F.d. 3581

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Nisse, det fungerar utomlands, oftast - men det blir j-vligt dyrt.

ds
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Ganska intressant det här med att försöka fånga upp signaler till lap-topen så man kan kolla sin post när man är utomlands , ringa WiFi osv. Jag köpte ett PMCIA-Kort (Proxim) med extern antenn av ett svenskt företag som heter No-Wire NoWire trådlös kompetensdistributör WLAN Proxim Trapeze Firetide Compex Mobotix Nomadix Airspan Stratex Divitas Sunflower Orinoco Tropos Smarteq Ekahau PowerDsine för ett par år sedan. Det fungerar mycket bra.
Däremot har jag märkt att vid den här frekvensen 2,4 GHz blir förlusterna mycket stora, om man har 50 Ohms antennkabel på ca 3m. Jag har nu endast ca 3dm kabel och en antenn som jag tillverkat enligt information från nätet. En liten rundstrålande discone-antenn på teoretiskt ca 9-12 dbi för 2,4 GHz samt en parbolisk reflector som jag lätt kan komplettera på antennen för att zoma in något enskilt nätverk. Har nu faktiskt högre signalstyrka än då jag hade antenn på taket.

Rolig hobby när man ser att det ger resultat.
Kontakter går att köpa hos de som håller på med radiokommunikation i fordon. Mässingrör och kopparplåt som ger rätt impedans från Bauhaus.
/Lars

Camping-elverk 005.jpg
 

Nisse oi Näsåker

HBK Medlem
Inlägg
1.688
Kommun
Emmaboda
HBK-Nr
64
Medlemskap
2024
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Det stämmer Lasse att det blir en ganska grym kabeldämpning på 2,4 GHz. Det bästa ur den synpunkten är att ha en USB-adapter som man i princip sätter direkt på antennen för minsta förluster.
Det är ju inga problem att ha några meter USB-kabel.
Nisse
 
F

F.d. 4972

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Nisse/ Jag håller med ang USB. Jag upplever ändå att jag har betydligt starkare signalstyrka med denna än min tidigare USB-mottagare/antenn. De flesta trådlösa öppna nätverk som man har möjlighet att komma åt har ju i regel mycket låg signalstyrka vilket i sin tur kräver en bra mottagning om man vill komma åt dessa. Man vill ju ändå inte köra ända in i farstun heller.

Om man kollar tex, FON;s utbredning över EU så är det ganska tunnsått ute på vischan, de flesta är tyvärr koncentrerade i större städer där det ofta är svårt att stanna upp, så den FONiga saken får nog lite besök.
Som ett annat inlägg uttryckte: Man kan ju för f-n inte planera semestern efter FON-kartan heller.

Även om många campingar i Spanien nu har WiFi så är det vid fricamping och som hobby jag nyttjar denna makapär.
/Lars
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Hej Nisse,
Denna USA-lösning har USB-kort inbyggt i röret och man tar USB-sladden till Laptopen med sin max-längd utan signalförluster. frågan är om man hittar liknande med lika god signalstyrka i Sverige?

jyrkla
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.823
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Den sänder med 400mW och det är väl inte tillåtet här, 100mW är väl max i Europa på 2,4GHz.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Tack Håkan för snabbt svar!
Jag förstår inte direkt: sänder? Är inte dessa antenner bara mottagande?

Finns det ngn risk med att den inte skulle vara tillåten med den effekt - vem skulle mäta detta?
hälsning
jyrkla
 
F

F.d. 3426

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Jag har nu endast ca 3dm kabel och en antenn som jag tillverkat enligt information från nätet. En liten rundstrålande discone-antenn på teoretiskt ca 9-12 dbi för 2,4 GHz samt en parbolisk reflector som jag lätt kan komplettera på antennen för att zoma in något enskilt nätverk. Har nu faktiskt högre signalstyrka än då jag hade antenn på taket.

/Lars

Lasse, intressant antenn du luskat fram. Ser inte ut att vara alltför svårtillverkad. Har du nån länk till den?

Jag antar att man skall ha den pekande _bort_ från sig så man inte blir grillad! ;)

henrik
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Jag beställde antennen från RadioLabs den 10 augusti. Satsade på marinmodellen som inte är känslig för väta.
Ännu har det inte kommit något paket från USA.
Innan beställningen mailade jag företaget och frågade om de hade någon representant i Sverige eller Europa.
De hävisade till ett företag i England, men det visade sig att de var 50% dyrare än att köpa direkt från USA.
Nu hoppas jag att det snart dyker upp ett paket på posten, innan vi åker mot sydligare breddgrader.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Hej Peter,

Skriv en rad sedan när du fått adaptern om hur den fungerar!

Jag beställde en annan modell från Hong Kong, leveranstiden var 1,5 månader! Sedan kom det fram att antennen hade legat i Svenska tullen och byråkratin över en månad!
Leverantören hade skickat paketet dagen efter beställning.

Min antnn är en rundstrålande inne antenn Planet WL-U356A med extra antenn, c:a 40 cm lång och ger en mycket bra mottagning. Nackdelen är givetvis att jag inte kan ha den ute, men det verkar inte behövas.

Hälsning 274/ jyrki
 

Peter

FD HBK Medlem
Inlägg
393
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023
Sv: Effektiv trådlös antennsystem för laptop

Jag skall höra av mig bara antennen kommer hem och jag hunnit testa lite.
 
Toppen