• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Effektiv ``torrboll´´. Nobelpris?

ORVAR

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
3517
Medlemskap
2025
Har upptäckt att vår husbilstoalett fylls med vatten och tar upp mer fuktighet än de två torrbollar vi har placerade i densamma!!
Under kalla nätter kyls toalettstolen av porslin ner och under dagtid, då temperaturen i allmänhet stiger, kondenseras en stor mängd vatten i toaletten.
Min idé är nu att placera en `` toalettstolsliknande del ´´ med kraftigt gods över en vanlig hink för att utnyttja denna kondenseringseffekt effektivare.
Denna ``uppfinning´´ fungerar då temperaturen stiger över noll dagtid men vid temperaturer under noll är fuktigheten i luften mer eller mindre försumbar och inget problem.

(Som kanske framgår är vår husbil avställd under vintermånaderna)
Kalla hälsningar
ORVAR

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Sv: Effektiv ``torrboll´´. Nobelpris?

För ett antal år sedan, när vi hade segelbåt, läste jag i en båttidning om ett prov de gjort.
De hade ställt in en torrboll i en båt, men även lagt i fyra Dagens Nyheter. Efter en viss tid (kommer inte ihåg hur länge) så vägde de torrbollen och tidningarna.
Det visade sig att tidningarna hade absorberat mer fukt än torrbollen.
:)

marunga

FD HBK Medlem
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Sv: Effektiv ``torrboll´´. Nobelpris?

Tyvärr är det inte bara på önskade föremål den effekten inträffar, det gäller även köldbyggor, metallbeslag m.m.
Inget man eftersträvar.

Så för egen del...lite grundvärme. Tror även att ett överdrag hjälper till att jämna ut temperaturen.

..men jag är ingen Guru..

/M

Toppen