• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Effektbox

Sverker 49

FD HBK Medlem
Kommun
Piteå
HBK-Nr
16640
Medlemskap
2022
Någon som har erfarenhet av Effektbox? Har funderat på att montera in en i min husbil, en Fiat 130hk,det sägs att bränsleförbrukningen går ner,+att det gör det ett antal hk.:spinny:

F

F.d. 50069

Guest
Sv: Effektbox

Vi åkte med en effektbox på en 130hk bil i flera år, kanske mest för nyfikenhetens skull. På våran 3850kg halvintgrerade räkte faktiskt 130hk riktigt bra!
Men dra mindre soppa....nänä! Mer vrid blir det ju också, då gäller det att inte frestas och "åka på vridet" för det är inte bra för växellådorna!

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vi har kört vår husbil med 2,0 JTD-motor, före och efter montering av effektbox, i en rototest-anläggning. (Se bifogade fil.)

Lägre bränsleförbrukning har det inte blivit, men större körglädje...

Bilagor

• Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 101
B

Brincken

Guest

Kan rekommendera Bsr:s box. Lätt att själv ladda in och återställa vid behov. Har nu åkt snart 500 mil med den utan problem. Ger bra effektökning på en 130hk motor. Starkare i motlut och bättre acceleration. Mindre bränsle , nej , det vill jag inte påstå men tusan så mycket roligare att köra.:)

I

Iveco 35

Guest

Monterade box i 130HK vid 2500 mil har nu kört 9500 mil bränslesnålare nja inte mätbart i varje fall, men betydligt bättre vrid när man behöver.
Olle.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Information om varför du inte bör använda trimbox/dieselbox!

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt.
En dieselbox manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden och/ eller höja bränsletrycket (det är det enda en dieselbox klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta.

Färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
Antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
Automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
Momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålles ej
Regenerering (tömning av partikelfilter) sker ej optimalt
Beräkning av avgastemperatur störs
Beräkning av serviceintervall störs
Diagnossystem störs
Uppgifterna kommer från en BMW-diskussion om risker med trimboxar.
Åke

F

F.d. 52943

Guest

På vår gamla Renault Master 114 hk 05 saknas partikelfilter, automatlåda mm.
Det jag har märkt under de 6 år vi haft boxen monterad är ett lite bättre vrid, behöver inte växla ner i motvind på plan mark (6 växlad låda - över 2000 varv). Avgasvärdena har blivit bättre om jag jämför med gamla besiktningsprotokoll. Bränsleförbrukningen är oförändrad.
Boxen kanske inte är någon bra ide på nyare bilar, min fyller sin uppgift på vår gamla enkla diesel.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Information om varför du inte bör använda trimbox/dieselbox!

I en modern bil finns komplexa styrsystem som samarbetar med varandra för att allt ska fungera korrekt.
En dieselbox manipulerar vissa signaler i syfte att antingen öka insprutningstiden och/ eller höja bränsletrycket (det är det enda en dieselbox klarar av att göra). Detta sker helt utan att bilens övriga styrsystem får veta det. Det innebär att en dieselbox lurar bilens styrsystem och följden blir att en mängd värden och styrdata inte blir korrekta.

Färddatorn kommer att visa för låg bränsleförbrukning
Antisladdsystemet (ESP) störs pga felaktiga värden på vridmoment
Automatlådor får felaktiga värden på vridmoment
Momentsänkning vid växling (för komfort och hållbarhet) bibehålles ej

Regenerering (tömning av partikelfilter) sker ej optimalt
Beräkning av avgastemperatur störs
Beräkning av serviceintervall störs
Diagnossystem störs
Uppgifterna kommer från en BMW-diskussion om risker med trimboxar.
Åke

Påverkas andrahandsvärdet på en bil som har gått med trimbox?
Vilken bil väljer du, trimmad eller inte trimmad?

F

F.d. 58892

Guest

Skulle föredra en bil som har effektbox monterad, så för min del sjunker inte andrahands värdet..

Toppen