• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Effektbox-kontrollbesiktning

Sv: Effektbox-kontrollbesiktning

Vi har en Hymer B674 -05 med KCRbox. Jag besiktade i förra veckan helt utan problem. Alla värden var OK. Bilen gick igenom helt utan anmärkningar.

S-Å

Har besiktat med effektbox, alla värden var bra, inga anmärkningar alls.
/Stig

Besiktade här i Finland i går (med KCR box) och besiktninsmannen sa att bilen har mycket bra avgasvärden.

Om ingen uppgift finns från tillverkaren så har Bilprovningen i teknisk hanbok skrivit att effektökning med 20% och vridmomentsökning med 10% normalt godtas.

Observera att det gäller utifråns bilens orginalmotor och inte från den starkaste motoralternativet i modellprogrammet.

Vad era KRC-boxar ger har jag ingen aning om ,men troligtvis så vet väl inte den lokale besiktningsmannen om att ni har trimmat :o Kan tänka mig att det skulle vara underlag för diskution.

// Pär

Jag tackar er alla för ert engagemang i frågan. Jag åker till bilprovningen utan att koppla bort den så får vi se vad som händer.

mryes:mcride:

Lyssnade på Radion igår, en Polis från Nyköping Ruben Börjesson tog upp detta och sa något om att ingen trimmning är tillåtet. Det som står i reg beviset, ska stämma överens med det man har. Skulle man mot förmodan försöka att reg. besiktiga om bilen så skulle det iallafall inte gå igenom. Så han menade på att inga trimboxar skulle vara lagliga, men om alla skulle veta detta så skulle inga tillverkare av dessa kunna få sälja sina prylar.
Men jag lyssnade inte på detta program helt från början. Skulle vara kul om någon vet vad som gäller.

Hej. Bilprovningen har mig veterligen ingen bromsbänk att kolla om din bil är tuffare än orginal. stämmer avgasvärdena , så är det nog inga broblem. Rätta mig om jag har fel. Mvh. Olle.

Jag har regat om vår husbil från tung lastbil till pb klass 2 med monterad chiptrimbox motorn är2005 Fiat 146 hk i orginal som blir upphöjd till 170 hk samt 350nwt om detta sade bilprovning intet det var ingen förändring i avgasvärden. du kan åka lungt och farbror Ruben står nog knappast å väntar i porten. Anders H:msn_thumbup:

Om dom anser att din bil är ombyggd i något avseende , trimmad, andra hjul , ändrad utväxling, mm.

Så behöver dom inte godkänna den, alltså lämnar dom över bollen till ägaren att bevisa motsatsen ,att dessa prylar är godkända för just ditt fordon.

// Pär

Tror inte heller att farbror Ruben står och kollar, men intressant att veta vad lagen säger.
Då detta med chip och box även är intressant för oss.
Har skrivit fråga i detta forum ang. en tidigare husbil. Men den blev piggare och dieselsnålare genom någon justering av pumpen.
Lotta

Skulle tro att man bör kontrollera med sitt försäkringsbolag, innan något händer som gör dom till en inblandad part!

/Bosse

Hej alla husbilägare med monterad effektbox!

Det är förbjudet enligt Transportstyrelsen, vad som gäller är att koppla
bort boxen eller gömma den någonstans i motorrummet så att inte den
hittas av besiktningsmannen.

Vad som gäller är bortkopplad, ombesiktning eller en registreringsbesiktning
för att få bilen godkänd.

Jag var och besiktigade en av våra firmabilar i somras, besiktningsmannen hittade trimboxen och gav oss ett ultimatum. Koppla ur boxen på plats alt få ett underkännande. Valet var enkelt.

Bilar med effektbox blir ej godkända vid besiktningen OM de upptäcks.
Jag är övertygad om att de som fått sina bilar godkända i detta forum så har besiktningsmannen ej upptäckt boxen.
För en som vet hur de är inkopplade på tex. en Fiat så är det lätt att upptäcka
Kabeln som ansluts i spridarröret. Men göm boxen väl. I de flesta fall går ju bilarna igenom.
Om man vill trimma så gör det med ny programvara i styrboxen istället.

tror försäkrings bolagen är mer på hugget vid en olycka och bilen är trimmad ingen ersättning

Vad innebär en registreringsbesiktning i kostnader eller andra pålagor i fall man väljer att göra det efter en effektoptimering, antingen via modul eller via styrboxen?
//Kjell

Tillbaka
Toppen