• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Effektbox KCR eller liknande

Dalb

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
40866
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av att installera en effektbox KCR eller liknande?
Vilka har ni? Ger det bra effekt? Vilka rekommenderas
Vi har en Fiat Ducato med robotlåda.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Vi hade i en tidigare husbil (en Ducato 2.0 från 2002 med 84 hk) monterat en KCR-box.

Vi hade möjlighet att göra jämförande tester under en och samma dag (30 mils "inkörning" mellan testerna) i en Rototest-anläggning, och resultatet syns i bilagan.

Subjektiv upplevdes körbarheten som betydligt bättre – exempelvis med färre nedväxlingar i motlut. Någon förändring av bränsleförbrukningen kunde vi ej notera under de år vi hade den.

Pålle

Bilagor

• Effekt.pdf
    511,9 KB · Visningar: 40

Holen

HBK Medlem
Kommun
Leksand
HBK-Nr
38456
Medlemskap
2025
Är det någon som har erfarenhet av att installera en effektbox KCR eller liknande?
Vilka har ni? Ger det bra effekt? Vilka rekommenderas
Vi har en Fiat Ducato med robotlåda.
Om du tänker höja effekten så använd ett företag som seriöst optimerar mjukvaran i bilen och tar hänsyn hela bilens system.
Inte att rekommender lösa boxar. Det är dyrare att optimera seriöst men lurar inte bara mjukvaran i bilen.

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
Till vår förra Kabe med 2.3L MultiJet 150hk satte jag in en KCR-box. Det blev markant skillnad i kördynamiken. Jag är väl lite emot dessa externa boxar så till vår nuvarande MB V6 3.0 fixade min MB-verkstad optimeringen med en uppdatering av programvaran till styrboxen.

Toppen