• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Effekt- och strömmätare

erth

HBK Medlem
Inlägg
10
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
14278
Medlemskap
2024
Hade tänkt att få lite koll på hur mycket ström olika saker drar i husbilen. För detta ändamål har jag skaffat en effektmätare som inköpts på Wish för 61 kr.
De kopplas via en shunt på minuspolen och kan mäta 100V och 100A.
Vad tror ni? Kan vara ett alternativ till BM-1?

Erik TDSC_0039[1].JPG DSC_0038[1].JPG
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Effektmätning 230 v

Frikampar mestadels men ibland får man tillgång till ett nätuttag oftast med 10A säkring där jag inte har tillgång till säkringen (för att kunna återställa).
Skulle då vilja ha full koll på hur många W jag drar kontinuerligt för att t ex stänga värmen innan kaffekokaren sätts på.
Hittat en mätare..

[Kr125.52 30% OFF] PZEM-022 Open and Close CT 100A AC Digital Display Power Monitor Meter Voltmeter Ammeter Frequency Current Voltage Factor Meter with Split CT Measurement & Analysis Instruments from Tools, Industrial & Scientific on banggood.com

...som liknar den som finns visad i denna tråd.

Någon som installerat en motsv effektmätare i hbn?
Jag vill INTE använda de externa man kopplar in utvändigt på kabeln utan ha en mätare inne i bilen väl synligt.
Tänker installera Aldes effektvakt (till min 3020HE) men den visar väl bara A-förbrukningen på displayen och det tycker jag inte är precist nog utan önskar uttagen watt redovisad på display.
Vill bara höra med er om länkens mätare bör vara rätt för ändamålet. Vill heller inte ha någon omfattande installation av mätningen.
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Frikampar mestadels men ibland får man tillgång till ett nätuttag oftast med 10A säkring där jag inte har tillgång till säkringen (för att kunna återställa).
Skulle då vilja ha full koll på hur många W jag drar kontinuerligt för att t ex stänga värmen innan kaffekokaren sätts på.
Hittat en mätare..

Hej!
Fördelen med TS mätare är ju att den har 12V som arbetsspänning medans "din" måste ha 230v. Jag ser att du skriver att det är när du står vid stolpe, som du vill läsa av förbrukningen, men varför begränsa dig så?
Installationen är ju inte lika enkel som den du föreslår, men det är ju en tämligen enkel installation ändå :)

Kanske kan denna vara något för dig? Som jag förstår det kräver inte denna mätare 230v som power supply...

Digital LCD AC Voltmeter Panel Voltage Current Power Combo Monitor Tester Meter | eBay


//Jocke
 

Emerson

FD HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2021
Tack för tipset, såg inte att den krävde 230V som arb.spänning. Spelar inte så stor roll kanske då det är nätsidan jag är intresserad av. Såg ditt förslag fanns i 4 olika varianter.

12v sidan har jag koll på via Victron BMS 712 (bt) därför behöver jag inte kompl med nåt mer extra men visst, det kan aldrig bli för mycket av det goda.
Ska införskaffa Aldes effektvakt till min 3020HE så får jag full koll där oxå.
 
Toppen