• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Ecoflow mini som portabelt elkomplement

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Beställde nyss ecoflow mini med 160w portabelt solcellpaket.

Avsikten är offgrid camping och komplement till 2x100w solceller på taket med två bodelsbatterier...
Någon med erfarenhet av denna produkt ?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan och välkommen. Vet inte, men hur har du tänkt att integrera den med dina bef. bobatterier och när skall du koppla in den, hela tiden eller när bobatterierna börjar ta slut, men då kan det kanske bli obalans och strömrusning mellan enheterna, eller bara ha den "lös" bredvid hela tiden kanske, och koppla in saker på den i stället för bobatterierna vid behov.
Varför inte ett kraftigt vanligt bobatteri till, och en lös kraftig uppfällbar solpanel för mer laddning när det krävs i stället.
Kanske också en laddbooster 12V/12V mellan generatorn och bobatterierna för max uppladdning under färd.
Jag tänker kanske fel för dina behov. Men två helt separata källor kan göra det lite struligt kanske, om det inte mest är 230V uttaget i den du är ute efter. Skall du i så fall ladda bilen med den här.

M.v.h. JANKRO.

Ps. den är ju rätt dyr, och minsta bränslecellen, EFOY ligger ju inte så långt bort i prisskillnad.
 
Senast ändrad:

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Ja, förutom att minin är portabel och har flera laddningsalternativ tänker jag mig att kunna koppla in elkabeln direkt från bilen (i stället för eluttag) i ett läge när bodelsbatterierna är på väg att förbrukas. Enligt ecoflow ska det gå utan problem med koll på vad den driver. På så sätt får bodelsbatterierna mindre belastning under ev laddning beroende på sol och tvärtom kan minin laddas på egen solcell när bodelsbatterierna hämtat sig på sina befintliga solpaneler... Jag är definitivt ingen expert men är jag verkligen ute och cyklar i detta?
Kanske dyr lösning, men åtminstone förfaller det mig som en praktisk variant.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Beställde nyss ecoflow mini med 160w portabelt solcellpaket.

Avsikten är offgrid camping och komplement till 2x100w solceller på taket med två bodelsbatterier...
Någon med erfarenhet av denna produkt ?
Det är säkert en ok produkt, men alldeles för dyr i mina ögon, har ingen egen erfarenhet av Ecoflow, det är Li-ion 18650-celler i den, dessa har inte mycket längre livslängd än ett bra blybatteri, som förbrukarbatteri skulle jag istället välja en power-bank som bygger på LiFeSO4-celler.
Ska den däremot bara stötta husbilen så skulle jag kasta ut bly-bobatterierna och ersätta dem med ett eller två LFP drop,-in batterier.
 

offsideyo

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
35135
Medlemskap
2024
Ok, kört en första test...Tror säkert att det finns andra lösningar, till och med bättre och billigare..Men ändå, är imponerad ! Ingen soppa, inga avgaser och störande oljud...
Laddade upp minin via solcell 1x160W , tog ca 7 tim från 30% till 100 med sol och blandat med moln och småskurar. Givetvis med skymd sol faller input ner till närmast noll...
Testade sen i husbilen med 230 v kabeln in i minin , slog på 12 v parallellt med 230v och startade tv med archer router och mi box internet tv...Output på minin låg på 58 w och på minins display visade ca 13 tim...
Ingen belastning på bilens solceller/två bodelsbatterier och därmed ett altenativ utifrån väder etc med alternativ offgridlösning....
Just my take...!
 
Toppen