• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Eblock i husbil

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fått mycket info och intryck på denna sida så jag undrar angående 2 frågor , ...... fråga 1 några tips angående Boster ,Jag har fått reda att jag har Eblock i husbilen( spelar det någon roll vilken boster (DC DC)man köper? Vill få bättre laddning under körning när man har Eblock ? fråga 2 , om man vill montera in Litium batterier och att det ska fungera med eblock , det står i beskrivningen . Det står att Elblock ska kunna fungera med Litium och alla typer av batterier, stämmer det ?
 
Senast ändrad:

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fått mycket info och intryck på denna sida så jag undrar angående 2 frågor , ...... fråga 1 några tips angående Boster ,Jag har fått reda att jag har Eblock i husbilen( spelar det någon roll vilken boster (DC DC)man köper? Vill få bättre laddning under körning när man har Eblock ? fråga 2 , om man vill montera in Litium batterier och att det ska fungera med eblock , det står i beskrivningen . Det står att Elblock ska kunna fungera med Litium och alla typer av batterier, stämmer det ?
Jag är ingen expert men har haft husbilar och husvagnar i drygt 30 år. Begreppet eblock, är i princip en sammanfattning av den 12 volt installation som finns i varje fritidsfordon. Särskilt i husbilar innebär det att alla 12 volt förbrukare är sammankopplade med säkringar och reläer i en box, som då kallas eblock. Det finns eblock med inbyggda 230 volt laddare och det finns eblock med externa 230 volt laddare.

Att montera in DC- DC laddare kräver relativt stor kunskap, eller i vart fall förståelse för den 12 volt miljö bilen har. Men det är i princip möjligt att koppla in DC-DC laddare i alla miljöer.

Litium, dvs LiFePo4 batteri, fungerar ofta hyggligt, eller t o m bra med de flesta 230 volt laddare husbilen redan har. Men sedan ska man, om man vill ha en ny DC-DC laddare, optimera den för just LiFePo4. Dvs ska du ha en ny LiFePo4 miljö, så anpassa nya laddare efter det. Gäller även eventuella solcellsregulatorer. Jag själv har nyligen köpt en husbil med en LiFePo4 miljö. Det var helt nytt för mig. Jag är gammal elingenjör men hade aldrig fått ihop det här själv!

Så utifrån din frågeställning skulle jag rekommendera dig att kontakta någon firma som verkligen kan det här.
 

Leif Eng

HBK Medlem
Inlägg
344
Kommun
Luleå
HBK-Nr
35349
Medlemskap
2024
Fick nyss tips via en annan sida att har manen nyare EMB block som styr allt är det bara att byta till litiumbatterier och dippa om två brytare ,tydligen jätteenkelt, samt att dom nya batterierna ryms
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.774
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Fick nyss tips via en annan sida att har manen nyare EMB block som styr allt är det bara att byta till litiumbatterier och dippa om två brytare ,tydligen jätteenkelt, samt att dom nya batterierna ryms
Hej igen Leif! Hänvisar till mitt tidigare inlägg. Det kan absolut vara rimligt enkelt att byta till ett LiFePo4. Men det kräver ändå att man vet vilken miljö man har. Vad kan den leverera? Vilken miljö kan den möta? Många befintliga 12 volt miljöer kan absolut managera ett LiFePo4 batteri.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.044
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok , tack , får kolla vidare , och ta hjälp av verkstäder som utfört detta,
När det gäller verkstäder som kan hantera detta är jag mycket skeptisk, det gäller att vara väl påläst vad man vill ha.
Verkstäderna monterar ofta utan att veta hur det fungerar, men montera ett dropin LiFePo4 är inte raketforskning.
 
Toppen