• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

EBL225 + Ctek D250S + Solcell på taket

H

hianders

Guest
Hej! Jag har för avsikt att (äntligen) gradera upp elsystemet i husbilen med en CTEK D250S "laddningsbooster" som också kan ta hand om energin från en solcell på ca 130 W. I planen ingår också att ta bort ett av bodelsbatterierna (ca 25 Kg) för att få ett skofack till höger i entrén samt lättare bil. Ett annat mål är att driva kylen på 12 V istället för gasol under färd, detta har visat sig svårt då spänningen blir för låg p.g.a. belastningen från kylen. D250S lyfter laddningsspänningen till ca 14,4 V (temperaturkompenserat) vilket borgar för bra laddning. Är det någon som har en D250S i drift med en solcell inkopplad? I så fall fungerar det tillfredsställande? Hasse ..........OT det är något knas med redigeringen.

Senast redigerad av en moderator:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025
Sv: EBL225 + Ctek D250S + Solcell på taket

Har det och kan bara rekommendera.. vi har 200w solceller och 190 A AMG- batteri ... Använder alltid 12v till kylen under körning...Köpte från 1ochannat.se dom har bar pris på CETEK laddare.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Kylen ska ju fungera på 12V under färd förutsatt att generatorn är OK.
Håller på att montera en liknande uppsättning. Kommer att ha en del förbrukning under färd (playstation/TV etc) fast byte till LED DRL i stället för halvljus/bakljus kvittar det med råge (förhoppningsvis).

Peter :)

F

F.d. 29908

Guest

Har en CTEK Dual 250S och 130 W solcell och kan köra kylen på 12 V, fungerar perfekt. Men jag lät Engströms i Uppsala göra jobbet. Blev bra med lite justeringar i slutänden, då kylen drog lite mycket ström på 12 V så satte man in ett relä för den funktionen, går säkert att lösa på andra sätt, men fungerar bra nu.

H

hianders

Guest

Hej Peter! Problemet är ju att generatorn inte lämnar tillräcklig spänning under nån längre tid efter start. Jag har haft multimetrar inkopplade och sett hur spänningen sjunker till nivåer som inte ger bodelsbatterierna någon laddning alls dvs. 13,2 V efter ca en mil. Efter en resa norröver skrev jag ett inlägg på detta forum där jag "spånade" om att dela elsystemet mitt itu och det är precis detta man gör med D250S. Vi kunde köra ett par dagar "fritt" för att sedan sikta in oss på en elstolpe över natten.

Senast redigerad av en moderator:

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Är helt övertygad om att CTEK D250S kommer att fungera perfekt (annars lär vi upptäcka det bägge två ;))
La precis en order på 2x90W solpanel från Prevent samt en Nasa BM-1 Batterimonitor.

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

€316,60 EUR hamnade min order på för 2x90W monokristallina paneler, spoilerfästen, genomföring, sikaflex (primer+rengöring), kabel och frakt.
Batterimonitorn (Nasa BM-1) var rätt billig i England (£86.99) fast frakt till Sverige var hutlöst, så jag skickade den till syrran så får hon ta med den hem på sportlovet :D

Senast ändrad:

sacce

HBK Medlem
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2025

Det som är bra också med D250S är att om jag underhålls ladda bilbatteri med 230v så uppfattar D250S att det är generator som laddar och börjar ladda även bo batteri och att om solcellerna har laddat fullt bo batteri så börjar den underhålls ladda bilbatteri.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Har tidligere vært en stor forsvarer av å benytte kjøleskapet på gass under fart for å få bedre lading til bodelsbatteriet.

Nå med D250S kjører jeg alltid med strøm på kjøleskapet under fart og det er 2 hovedårsaker til det. Bodelsbatteriet får nok lading nå og ved og benytte kjøleskapet på gass under fart vil brenneren være varm og veistøv/bodelsstøv o.l. virvles opp og blir med i forbrenningen og dysen tettes og man må ta denne ruden med og rense brennere.

DRL er en lur investering til å få mer overskuddsstrøm til lading om generatoren gir for lite.

Carl-Axel

HBK Medlem
Kommun
Nacka
HBK-Nr
5599
Medlemskap
2026

Kylen ska ju fungera på 12V under färd förutsatt att generatorn är OK.
Håller på att montera en liknande uppsättning. Kommer att ha en del förbrukning under färd (playstation/TV etc) fast byte till LED DRL i stället för halvljus/bakljus kvittar det med råge (förhoppningsvis).

Ser att du vill ha ljus bara framtill med DRL, jag tycker det är ett otyg att tillåta detta på nya bilar tex, hur har man tänkt, föraren tror att han syns i gråväder eller i mörka passage ,väg tunnlar. Nu kommer man ikapp en bil och upptäcker den när det är dags att bromsa.
Har man en sådan dålig generator så verkar den vara av fels sort.
Om vi anslutit oss till denna europeiska dumhet genom trafikverkets experter så verkar dom aldrig kört bil annat än på sommarresan.
Koppla genast om dina lysen, jag vet inte ens om det är godkänt i besiktningen.

Bättre att synas än vara osynlig
Hälsningar
Carl-Axel

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Ser att du vill ha ljus bara framtill med DRL, jag tycker det är ett otyg att tillåta detta på nya bilar tex, hur har man tänkt, föraren tror att han syns i gråväder eller i mörka passage ,väg tunnlar. Nu kommer man ikapp en bil och upptäcker den när det är dags att bromsa.
Har man en sådan dålig generator så verkar den vara av fels sort.
Om vi anslutit oss till denna europeiska dumhet genom trafikverkets experter så verkar dom aldrig kört bil annat än på sommarresan.

Bättre att synas än vara osynlig
Hälsningar
Carl-Axel

På min går det att slå på lyset vid behov :rolleyes:
F.ö så är den CoC godkänd med DRL (2012:a).

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ser att du vill ha ljus bara framtill med DRL, jag tycker det är ett otyg att tillåta detta på nya bilar tex, hur har man tänkt,

Hälsningar
Carl-Axel
-----------------------------------------------------------------------------------------

Hur man tänkt.... När halvljuslagen kom och folk klagade över ökad bräsleförbrukning så var det en försumbar ökning.
I dessa tider är bräsleåtgången tydligen inte längre försumbar med halvljus och bakljus på.
Miljön mår helt plötsligt dåligt av halvljuslagar, och då ordet MILJÖ finns med kan vad som helst bestämmas i maktens korridorer.

Det är godkänt vid bes. om det är rätt DRL och rätt monterade.

M.v.h. JANKRO.

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Problemet är ju att generatorn inte lämnar tillräcklig spänning under nån längre tid efter start. Jag har haft multimetrar inkopplade och sett hur spänningen sjunker till nivåer som inte ger bodelsbatterierna någon laddning alls dvs. 13,2 V efter ca en mil. Efter en resa norröver skrev jag ett inlägg på detta forum där jag "spånade" om att dela elsystemet mitt itu och det är precis detta man gör med D250S.
Hasse! Uppenbart har du förstått hur det fungerar! Vad väntar du på?
D250Sdual gör ett bättre arbete till dina batterier med energin från både generatorn och solpanelen.
Julian

Toppen