Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Den laddar inte bodelsbatteriet, varken från generatorn eller från tillkopplad 230 voltVad är det för fel på den?
Laddar den inte bodelsbatteriet och/eller fungerar inte belysningen i bodelen
när dom kör på 230V?
Öppna lådan och kolla om det inte sitter en säkring i den som du kan byta.
Den borde inte vara speciellt avancerad. På våran förra Fiat -90 med annan påbyggnad
så satt det en enkel transformator med tyristorstyrd laddning där tyristorn hade fått överspänning.
Jag bytte den sedan fungerade den igen.
Jag köpte på mej några tyristorer om någon annan på forumet skulle behöva ha hjälpen att byta dessa.
Din närmsta elektronik affär med elektronik kunnig personal borde kunna hjälpa dej.
Det snabba svaret är nej, du behöver ingen ebl.Vad innehåller EBLen? Måste man ha den?
Frågan kommer efter att jag tillbringat helgen med att få något grepp om elen i våran veteran från -83.
I det fallet kändes en del lösningar lite föråldrade, samt att det har varit lite för många händiga personer som har satt sin egen prägel på systemet. Så i mitt fall där det blir en solcell med regulator blir all bodels laddning nytt behåller kablarna till förbrukarna.
Fungerade den gamla EBLen tillräckligt bra tidigare, lär den vara tillräckligt enkel så att den går att reparera.
Göran i Björnarbo