• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 99

Kurt Hm

HBK Medlem
Inlägg
36
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
25379
Medlemskap
2024
Letade på nätet efter en manual till min EBL 99, engelsk eller svensk.
Jag har en på tyska som låg i bilen (ej läsbar för mig) och den är för EBL 99 K & K med OVP.

Min Hymer/Fiat är från 2011.
Hittade på nätet att 99 K kom på marknaden 2013... så min EBL 99 heter troligen något annat (G kanske?).
Kan tyvärr inte kolla detta då min bil är i vinterdvala 6 mil bort.
Hittade bara en engelsk manual för EBL 99 G som jag nu skrivit ut.

Men, min fråga är vad står dessa bokstavsändelser för? Har sett G och K men finns det flera? Vad betyder OVR?
Är manualen för EBL 99 G gångbar för alla typerna vad gäller funktion, kontakter, säkringar etc.?
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
OVR verkar vara överspänningskyd.
The EBL 99 K with OVP electrobloc is suitable for all applications in which the danger of overvoltage is especially large. For example, lightning strikes to the national grid, generator operation, poor electronic installations or trips to distance countries.
For this, an overvoltage protection unit is fitted in the electrobloc between the mains connection and the charge module.


För detta är en överspänningsskyddsenhet monterad i elektroblocket mellan nätanslutningen och laddningsmodulen.
 
Toppen