• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

EBL 264 - problem

F

F.d. 24435

Guest
Har en EBL 264 i min bil. Under semestern vägrade bilen starta vid ett tillfälle. Fick igång den via startkablar. Körde därefter ca 200 mil utan problem. I helgen var jag i Svanshall, hade bråttom att komma iväg på morgonen, bileb vägrade starta. Kopplade startkablar, fortfarande problem. Det visade sig senare att mina startkablar var kass. Köpte nya startkablar modell bra senare under dagen. Körde från Svanshall mot Höganäs, stannade och skulle efter någon timme starta bilen. Inget hände! Startkablar igen och bilen startade. Körde till Wäla strax utanför Helsingborg, stannade motorn, kom tillbaka efter en timme - bilen startade inte. Fick igång motorn med startkablar igen, körde 125 km till bostaden. Allt verkade fungera, mörkret kom men lyset och allt annat fungerade perfekt. Stannade hemma på gårdsplanen, stannade motorn och försökte starta igen.Tji den! Bara ett klickande ljud från motorrummet hördes. Bodelsbatteriet funkar perfekt. Vad kan det vara för fel? Säkring? Relä? Batteriet som är kass? Eller vad?

Tilläggas att min eldisplay i bilen fungerar perfekt med ett undantag, visaren för startbatteriet. Det har varit ett glapp i kontakten som går in i boxen. Har jag petat lite på den så har batterimätaren också fungerat men nu är denna funktion död, därav min undran om EBL'en är defekt på något sätt.

Finns det någon möjlighet att via instrument kontrollera EBL'en? Var i så fall?

Alla tänkbara tips mottages med den aqllra största tacksamhet. Dessutom tack till de HBK medlemmar i Svanshall som hjälpte mig att komma igång. HBK är superbt på alla tänkbara sätt. Tack..

EBL 264, 60AH, 12v-10A, 230V 50HZ, 180W, T40/E, säkring 1.0A, detta står på boxens framsida.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52945

Guest
Sv: EBL 264 - problem

Hej Immeln!
I min gamla Pilot fanns det en kraftig grön kabel från batteriet, jag frågade f.d ägaren om detta och han sade att det hade något med jordningen att göra och att det skulle bli svårt att köra fullvärdigt utan den.....kan detta ha något med din bil att göra????

//Pilot:confused:
 

jojje

HBK Medlem
Inlägg
851
Kommun
ÖstraGöinge
HBK-Nr
3802
Medlemskap
2024
Sv: EBL 264 - problem

Håller med ang. startbatteriet och jordkabeln.
Kan också vara oxidation vid batteripolerna.
Eftersom bodelsbatteriet laddas verkar generatorn ok. Laddningsregulatorn kan vara defekt, men då borde laddningslampan lysa ?
Man borde mäta med en tångamperemeter,om ström kommer till batteriet.

Jojje
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: EBL 264 - problem

  • När du inte får igång bilen nästa gång ta då en startkabel och sätt mellan chassie och motor (eller mellan minuspolen på batteriet och motor). På så sätt kollar du om jordflätan mellan chassie och motor är ok. Om detta inte fungerar mät spänningen direkt på batteripolerna medan du vrider på startnyckeln. Sjunker spänningen kraftigt (under 10-11 volt) är batteriet kass ! Om spänningen är runt 12 volt har du antingen defekt startmotor eller dålig kontakt i kabelaget mellan pluspol och anslutningen på startmotorn.
  • Hjälper inte detta får du återkomma här.
  • // Göte J
 

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.657
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: EBL 264 - problem

Götes tips är bra! Det var så jag upptäckte "den långa jordkabeln från batteriet" och som samtidigt är en jordfläta mellan kaross och motor. Den jordade inte i karossen.
 
F

F.d. 8987

Guest
Sv: EBL 264 - problem

Hej!
Har haft liknande problem med min Fiat -00.
Startade bara när den själv ville, och fick ladda med C-tek-laddare alltid.
Vågade knappt köra runt kvarteret. Stannade flera gånger under körning.
En bilelektriker fann bl.a. ett jordfel där minuskabeln från batteriet är fäst i chassiet.
Ta av skruven, skrapa bort färgen och fäst kabeln med riktiga kabelskor direkt mot plåten.
Jag hade en grön snabbkoppling på batteriet, som också bidrog till dålig jordning, då den endast jordar via skruven.
Dessutom hade vi flera skarvklämmor (3M, JST etc.) med glappkontakt. Bytte dessa mot riktig lödning och krympslang.
Har kört ca 300 mil under semestern utan ett enda problem.
Torbjörn
 
F

F.d. 24435

Guest
Sv: EBL 264 - problem - LÖST!!

Felet åtgärdat! Startbatteriet var från svunna tider och hade gjort sitt. Gällande tavlan/displayen i bilen var det en säkring som var trasig. Allt fungerar nu perfet.
Ett stort tack till jojje som hjälpte mig att lösa dessa klurigheter, TACK..
 
Toppen