• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

ebersprächer

F

F.d. 11203

Guest
Chassiefabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Chassie: Ospecificerad
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: Ospecificerad
Ämnesområde: Ospecificerat
Har en husbil med en ebersprächer monterad vill annvända den som parkeringsvärmare går det att göra detta
mvh deicer
 

Guest
Om du i stället för klocka eller startknapp monterar en termostat så fungerar EB:n utmärkt som vilken villapanna som helst. Sätt termostaten i brösthöjd och nära mitten av bilen.
Mvh Peo Svensson Tydligen husbilsdoktor!!
 
B

Brigitte & Göran

Guest
Jag har mig ovetandes också blivit utsedd till husbilsdoktor. Jag bidrager gärna med mina kunskaper men vill göra det på mina villkor!!

Till sysop: Sätt ett kryss i rutan "Vill ej vara husbilsdoktor"!

Mvh
Göran Knaus
 
F

F.d. 2893

Guest
Arbetar visserligen inom branchen men vill knappast kalla mig för Husbilsdoktor.
Torde dock i ditt fall vara så att om du inte har klocka/timer så är det nog lurigt, möjligen kan du om du är elektriskt kunnig styra det hela över en rumstermostat.

Mvh
Gillis
 
F

F.d. 7747

Guest
Hej inte heller jag är husbilsdoktor men har en "ebersprecher" monterad i bilen . Och precis som sas i tidigare inlägg , har du en rumstermostat monterad på lagom höjd i bilen så funkar den som vilken oljepanna som helst !
Alltså ställ in önskad temp. när du lämnar bilen så sköter termostaten om resten .

;) Rulle lungt så kanske vi ses någonstans i vårt avlånga land :D
 
F

F.d. 3668

Guest
:mad: Jag svarar inte som "husbilsdoktor" då jag inte har avlagt någon doktorsgrad. Ser helst att "buggarna" tas bort ur programmet, snarast.:mad:

Mvh Håkan-1326
 
F

F.d. 4484

Guest
Jag tror jag har en ebersprächer i min gamla Ford Transit. Dvs. det sitter en avlång cylinderformad burk i motorrummet, som inte verkar tillhöra motorn, som har lite slangar kopplade till sig och som är kopplad till en burk som det står "Wabasto bilvärme" på. Tyvärr verkar slangar vara avklippta och det finns ingen anslutning till bränsletank, eller radiatorer. På en etikett står det 4500 kcal/h och bränsle:bensin, + lite sifferbeteckningar, och årtalet 1971.

Vad har den här saken haft för funktion? Har det varit en motorvärmare eller en kupévärmare? Är det rent skrot, eller kan det möjligtvis gå att sparka liv i burken som värmepanna till bilen?
 
F

F.d. 4879

Guest
Det är en Webasto, ungefär samma sak som en Eberspäscher. Är allt bortklippt så är det ingen idé att försöka få fart på den, gamla grejer.. Det är en bensindriven (eller diesel) motor och kupévärmare som kanske även kan ha varit inkopplad på bodelens vattensystem om du har vattenburen värme i husdelen.
 
  • Gilla
Reaktioner:
F

F.d. 4484

Guest
Aha, då vet jag vad det är iallafall och att den inte har någon skum funktion i bilen. Det som är bortklippt är alla slangar och allt som de någonsin har gått till. Det går massvis av elsladdar till den, och ihopkopplingen mellan burkarna är intakt. Så jag antar att det bästa att göra just nu är att helt enkelt montera ur den varsamt, då den inte har någon funktion just nu. Senare får jag se om den kanske behövs igen, när jag ska montera in värmesystemet.

Tack för hjälpen.
 
Toppen