• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

e-postmeddelanden från PC till Mac

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Jag vill flytta över alla mina e-postmeddelanden från min PC (använder windoes mail, Vista) till Mac. Jag vill att alla meddelandena ska gå att använda som vanligt, alltså jag vill inte bara spara dom som eml filer i en mapp, dom går ju inte att skicka med då.
Eller kan man flytta över till nån server på nåt vis, jag använder Telias bredband.

Förklara gärna så även en datanolla som jag begriper...

/Ludde

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: e-postmeddelanden från PC till Mac

Du kan opprette en postkasse på gmail som du kobler til Windows og Mac via IMAP protokollen - denne gmail kontoen kan du og sette opp til o importere mailmeldinger fra Telia serveren slik at du ikke lengre trenger kobling direkte mot denne (selv om det er mulig å koble slik at alle tre (windows, mac og gmail) henter kopier av posten, men det trengs da litt mer fikling i ettertid.

På gmail-serveren oppretter du en passende mappestruktur for din mail og kopierer dine gamle mail til rett mappe på gmail.

Kontakt meg direkte om du trenger mer hjelp, i dag er jeg noe travel med flytting.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Markera dem och vidarebefordra med e-post till den andra datorn.

Det borde fungera.

Gunnar /medlem

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En liten hake med Gunnar sitt forslag er at en burde ha 2 forskjellige mailkonto for å slippe tilbakekobling (windows plukker opp igjen mailen før Mac rekker å gjøre det) om en bruker POP3 i normalt oppsett på begge.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om du har POP3-konton ligger alla mejlen på din PC och det är tveksamt om du kan vidarebefordra dem till samma mejladress på Macen. Om du har IMAP-konton ligger mejlen kvar på mailservern och du kan nå dem från vilken dator/smartphone som helst.

Knuts variant kanske är säkrast, jag har aldrig provat. Jag har alla mina mejlkonton numera som IMAP för att slippa krångel vid datorbyten.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Det där med Imap låter ju bra, man jag förstår inte hur jag ska få över dom dit.
Så här ser det ut idag. Det står längst ner IMAP seldenphoto.se ser jag nu

Hur gör jag? I morgon kommer en kompis och hjälper mig att komma igång med macken, men han var lite osäker på e-posten

/Ludde

Untitled-1.jpg

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Markera dem och vidarebefordra med e-post till den andra datorn.

Det borde fungera.

Gunnar /medlem

Jo, så gjorde jag förra gången, problemet är nu att jag har för många som jag vill ha kvar, sen så står det mitt namn som avsändare på alla, så det är svårt att sortera ut dom sen. Jag har så många olika mappar med meddelanden.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Jo jag har webmail, men när jag hämtar dom från min PC försvinner de från webmailen. Jag tror på detta med IMAP bara jag får reda på hur jag ska göra

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det skulle finnes under oppsett av mailserver - i dag står denne på POP her kan en velge IMAP i stedet og de fleste sakene endrer seg direkt - og det dukker opp en "ekstra" konto på mailserveren i klienten.

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Nu är problemet äntligen löst...fick anlita en datafirma, som varit här i två omgångar, han höll på o slita sitt hår, men till sist kom han på en lösning.
Det verkar som PC:n är något allvarligt fel på, det går inte att plocka ut vissa grejer ur den, så han fick ta med sig burken till firman, koppla upp hårddisken med sladdar, då gick det att få ut mejlen. Sen hade han gjort nåt konto som han la in mejlen i, i sin dator. Sen satt jag hemma och såg hur alla mapparna med mejl trillade in efterhand. Jag kan be honom förklara vad han gjorde, begriper inte så mycket själv, så det är svårt att redogöra om nån vill veta.

Hursomhelst, det gick att lösa, så det så!

F

F.d. 2692

Guest

Var lite nervös när jag skulle byta min mailklient från Microsoft's Entourage till Apple's egna Mailklient. Har ju följt dina problem så det var med vånda jag satte igång.

Döm av min förvåning, det fanns något som heter "importera brevlådor" och då får jag upp denna meny.

Vad glad man blir.

Bilagor

• Skärmavbild 2011-09-16 kl. 20.13.33.jpg
    Skärmavbild 2011-09-16 kl. 20.13.33.jpg
    16,5 KB · Visningar: 25
Toppen