• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

E-mailkonto

Smeden

HBK Medlem
Inlägg
1.442
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
28
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Så gick det!

Jag öppnade ett konto i Gmail.
Nu har jag ställt in så att hemdatorn skickar en kopia till laptoppen och tvärtom.
Mycke brev blir det. Får se hur länge man står ut.

Tack alla för alla tipsen.

Kåre
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Epost finns i några olika varianter.

En av de ursprungliga var att man använde ett epostprogram på sin dator som hämtade hem mailen och lagrade dom på den lokala hårddisken.
Hade man två datorer som läste epost från samma brevlåda så visste man inte var brevet fanns (POP3 om någon sett det som en inställning någonstans).

Nästa steg i utvecklingen var att man hade ett epostprogram på sin dator men eposten lagrades inte där. Möjligen fanns en kopia på den lokala hårddisken.
Brevet ligger i det fallet lagrat på den epostserver som operatören tillhandahåller. På det här sättet kan man alltid komma åt sin epost från flera datorer.
Man kan t o m byta dator och eposten finns kvar (IMAP4 om någon sett den inställningen någons stans)

Sen finns det webmail = Hotmail, Gmail, Yahoomail..... Det är ett epostprogram som man kör i en webläsare.
Det innebär att man inte behöver installera något epostprogram på sin dator. Man kommer åt sin mail från grannens dator, ett internetkafé eller från t ex sin mobiltelefon.

Att skicka mail är lite trixigare om man är på resa. Använder man webmail så är det inget problem men om man har ett epostprogram så måste man veta och ställa in utgående mailserver.
Den sätter internetoperatören upp och är olika för alla operatörer. Att det blivit på det krångliga sättet beror framför allt på all skräppost (spam) som en del typer älskar att fylla våra brevlådor med.

Så det enklaste på resa.... använd webmail :)
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Hej! Jag har Telia Fast Bredband hemma och har beställt Telia Mobilt Bredband.
- I Telia Fast Bredband har man möjlighet att skapa 5 olika mail adresser; en för hustru, en för mig, etc.
- Jag förutsätter att man har samma möjlighet i Telia Mobilt Bredband. Smeden som inte har Telia på sitt fasta bredband hemma skulle alltså kunna göra så. Jag får svart på vitt om några dagar när jag får mitt paket med Mobilt.
- Med andra ord så borde Smeden kunna fixa sig en (upp till 5) mail adress hos Telia genom sitt Mobila Bredband. Dessa mail kan han titta på från sin hemma PC via det fasta bredbandet genom att via Explorer logga in på telia.se - mina sidor (kräver ID och lösenord vilket man får som Telia kund) - klicka sig vidare till att läsa sin mail via webbmail. Denna metod kan man även använda från vilken PC som helst på hotell, internetcafe, etc.
- Naturligtvis kan man från sin Mobila PC och det Mobila Bredbandet läsa mailen genom Outlook, Outlook Express eller via Explorer som ovan.
- Hos Telia har man 1 till 5 mail lådor a´ 20 MB. Se; https://www.tewss.telia.se/PrivatWebben/Attachment/20061009/BREDBpriv_prodbl_060911.pdf
- Kör man Outlook eller Outlook Express så hämtar man hem mailen till sin egen dators minne och de försvinner från Telia lådan och man kan alltså inte se dom senare via Explorer och mina sidor. Hänger ni med!
- Läser man dom via webbmail så försvinner dom också från lådan. Läst = tas bort.
- Det jag skrivit ovan kan verka komplext men det är ganska lätt (nåja) om man följer Telias instruktion som följer med Bredbandet och info på Telia hemsidan.
- Jag kommer alltså att läsa mina mail på min bärbara PC via Mobilt Bredband och Explorer webbmail när vi är ute med Husbilen. De viktiga mail som jag vill spara och lagra på min hem-PC vidarebefordrar jag till min 3:e maillåda (utöver min mail och hustrus så har jag ett konto som kommer att heta hassesparas@telia.com eller så) som jag bara läser och tömmer hemma via Outlook och sparar på min PC hemma.
Med Telias installationsbeskrivning och deras webbsida så tror jag ni kan fixa det som jag beskrivit. Lycka till hälsar Hasse
 
Senast ändrad:
F

F.d. 5110

Guest
Sv: E-mailkonto

Jag kör med Mozillas Thunderbird som e-postprogram.
Där kan man ställa in så att e-posten lämnas kvar på Telias konto.

Man går bara via Verktyg, Kontoinställningar och ställer in önskat antal dagar som e-posten skall ligga kvar. Sen kan jag hämta hem min post till hur många datorer jag vill...




Mvh
Lasse
 

Bilagor

  • Thund.jpg
    Thund.jpg
    72,3 KB · Visningar: 7
F

F.d. 839

Guest
Sv: E-mailkonto

Kåre,

I Gmail kan man sätta up filters så man slipper en hel del "Spam". Jag använder Gmail i ett par år. Webmailen blir bara bättre och bättre :wink:
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: E-mailkonto

Jag har också Gmail sedan ett par år tillbaka. Jag har under denna tid bara fått enstaka mail fel mapp.

Men även telia har webmail, så man slipper skaffa e-postprogram till datorn.
Bara att logga in på Telia Webmail - Login och logga in med det anv.namn och lösen som man skrivit in i Thunderbird (nåja, eller i outlook om man står ut med den. :p) Där ser man alla mail som ännu inte hämtats hem.

Den uppenbara fördelen med Gmail är att inkorgen aldrig blir full och att alla mail är på ett ställe. Det är numera i stort sett den enda adress jag använder (utom när jag måste registrera mig på siter jag inte litar på. Då använder jag en hotmailadress - Gissa om det finns spam i den inkorgen)
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: E-mailkonto

Jag är också G-mail användare sedan ett par år. Det fina är att man kan få G-mail att stödja POP3
inkommande och utgående servrar, och därigenom möjligheten att vara oberoende om internetleverantörer (bra när man är borta från Sverige länge), samt att man kan använda Outlook/Outlook Express, dvs läsa/skriva mailen i bilen när man vill, och skicka/ladda ner dem när man hittar en trådlös HotSpot någonstans.
Och det har gått bra, detta skriver jag direkt i Sydspanien på en allmän WiFi.
Hur man gör hittar man på G-mails hemsida!

Hälsning
274 / jyrkla
 

Margus

HBK Medlem
Inlägg
236
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Kör med Yahoo-mail och det funkar perfekt överallt. Är en webmail. Är inte bundet till någon speciell operatör eller dator.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: E-mailkonto

Dette "problemet" er egentlig et av mine yrkesfelt.

Som flere har påpekt, den enkelste vei ut av problemet er å bruke en web-mail tjeneste. Dette finnes hos de fleste leverandører av e-mail kontoer.
G-mail, hotmail og yahoo er tjenester som først og fremst brukes med web-mail tjenesten fra samme leverandør.

Skal en bruke en mail klient på egen PC så er det flere hensyn en må ta.

Det å motta innkommende mail er relativt enkelt, da en ikke trenger å være på samme nett hver gang. Det en må avklare er om en skal flytte meldingene til PC eller bare en kopi, både IMAP og POP kan settes opp for begge løsninger - selv om default for POP er å flytte meldingen til arbeidsplassen, for IMAP er det normale å la meldingen ligge på serveren og bare overføre en liste i første omgang - selve meldingen overføres når du åpner den (som jeg sa dette er det nomale).

Sending av meldinger fra klient på egen PC er en utfordring!
SMTP er i dag normalt stengt for oppkobling fra andre nett enn leverandørens eget. Noen få tilbyr SMTP med pålogging - dette kan normalt brukes fra alle nett. Det finnes en løsning slik at SMTP gateway ikke benyttes, men dette forutsetter bruk av en lokal SMTP server på PCen som finner ut hvilken server som betjener mottakerens e-mail adresse og sender meldingen direkte. Free SMTP Server er et verktøy som løser dette problemet. Installerer en en slik server så setter en utgående SMTP til localhost og det fungerer på nesten alle steder.
Untaket er hvis SMTP protokollen er blokkert mot alle andre servere enn den lokale nettleverandørs server.
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: E-mailkonto

Det som är bra med G-mail är att den kan köras både som webb-mail, och som POP3 klient!
Jag vet inte någon annan mail i dag som fungerar både och.
hälsn jyrkla 274
 

angan

HBK Medlem
Inlägg
966
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
785
Medlemskap
2024
Sv: E-mailkonto

Sending av meldinger fra klient på egen PC er en utfordring!
SMTP er i dag normalt stengt for oppkobling fra andre nett enn leverandørens eget. Noen få tilbyr SMTP med pålogging - dette kan normalt brukes fra alle nett. Det finnes en løsning slik at SMTP gateway ikke benyttes, men dette forutsetter bruk av en lokal SMTP server på PCen som finner ut hvilken server som betjener mottakerens e-mail adresse og sender meldingen direkte. Free SMTP Server er et verktøy som løser dette problemet. Installerer en en slik server så setter en utgående SMTP til localhost og det fungerer på nesten alle steder.
Untaket er hvis SMTP protokollen er blokkert mot alle andre servere enn den lokale nettleverandørs server.

De flesta operatörer i Sverige har blockerat SMTP (25/TCP) för att slippa problemet med dåligt uppsatta mailservrar som kan användas för spam.
 
Toppen