• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Dyrt Stenskott på strålkastare

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Kolla om dom konstaterat att det är späningssprickor för då borde dom ju göra en recall på samtliga bilar och montera en tjock gummibricka mellan skruven/bulten och fästet så att strålkastaren inte sitter för styvt men dock så den inte rör sig/vibrerar .
Har råkat ut för detta körde på motorväg inga andra bilar i närheten det small som ett skott sedan var högerglaset vitt verkar drabba höger sida . Tydligt fabrikationsfel enligt rykte har de använt felaktigt verktyg vid montering av det härdade glaset.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Hymer, Örebro upplyste mig om att det varit problem med sprängt glas på strålkastare, men det gällde endast vänster strålkastare. Dessutom var dessa tillverkade av Hella för ett datum. Felet skkulle vara åtgärdat.
Mitt glas är höger strålkastare. Jag kontaktade Abenum AB Christer Dahlbacka ( info@abenum.com ) för att täcka mitt sprängda glas med Litlayer plat ovanpå. Eftersom jag bor i Haninge kontaktade han Kalle Åmark Text på Reklam i Södertälje. Ritar av en mall och åker till S-tälje. Återkommer med resultatet senare.
/ Janne
 
Senast redigerad av en moderator:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Har råkat ut för detta körde på motorväg inga andra bilar i närheten det small som ett skott sedan var högerglaset vitt verkar drabba höger sida . Tydligt fabrikationsfel enligt rykte har de använt felaktigt verktyg vid montering av det härdade glaset.


Då bör ju detta vara ordnat nu för att uppstår ett problem inom industrin så åtgäärdas ju detta och dom som spricker borde ju få reklamationsrätt .

Inte något att det har varit kallt ute och man använt lyktspolningen ?
 
F

F.d. 7117

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Priserna på strålkastare skiljer sig rejält. Till en vanlig fiat lastbilshytt -06:a kostar huvudstrålkastaren 842kr.
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Nu har jag limmat Litlayer plat ovanpå det trasiga glaset. Inköp hos Kalle Åmark Text på Reklam i Södertälje. Detta innebär att glaset (bitarna) bör ligga på plats för färden ner till Hymerfabriken i Bad Waldsee Tyskland.
Monteringen av plastöverdraget var ganska lätt efter den snabblektion Kalle gav mig. Jag plastskyddade även den vänstra strålkastaren.
Med förhoppning av att Hymer ska emotta min trasiga stålkastare som fabrikationsfel och montera en ny.
/ Janne
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Be Örebro ta hem strålkastaren jag monterade i den själv tog en 1/2 timme returnerade sedan den trasiga till Örebro fvb Bad Waldsee. Men ett besök i fabriken är roligt var där förra året och nu har dom väl fått museét mittemot färdigt. Lycka till god resa.
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Be Örebro ta hem strålkastaren jag monterade i den själv tog en 1/2 timme returnerade sedan den trasiga till Örebro fvb Bad Waldsee. Men ett besök i fabriken är roligt var där förra året och nu har dom väl fått museét mittemot färdigt. Lycka till god resa.

Fick du din strålkastare som fabriksfel?
Ja, min tanke är att det kan vara kul att besöka Hymer när vi ändå åker förbi.
/ Janne
 

Petes Gotland

FD HBK Medlem
Inlägg
60
Kommun
Gotland
HBK-Nr
21560
Medlemskap
2021
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Jag vet inte än det skall Hymer i Bad Waldsee avgöra. Men ett är säkert det är rätt många som råkat ut för det här. De har tom stått still och glaset har smällt. Min garanti hade gått ut c:a 4 mån tidigare så de måste ta det. Enl hörsägen skall det var fel på ett verktyg när de monterat glaset.
 
F

F.d. 52927

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Skickade ett foto på det spräckta strålkastarglaset till vår försäljare i Tyskland och skrev att vi misstänkte att det kunde vara ett fabrikationsfel. Svaret kom efter en vecka. Kom hit så byter vi ut strålkastaren utan kostnad! De är angelägna om att ha oss kvar som kunder. Vi har mycket god erfarenhet av husbilsförsäljaren Caravan Wendt i Kremmin. De har ställt upp i alla väder. Har tidigare år mejlat över en lista på fel som vi ville ha åtgärdade på garantin. Nu ställer de upp på detta med strålkastaren trots att garantin har gått ut.

Vi förmedlar gärna kontakten med Tyskland om någon är intresserad.
/ Janne o Cathrin
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Jback> Det är den typen av försäljare man vill höra talas om. De har verkligen förstått vikten av kundspridd reklam som inte kan mätas i pengar.
 

boolin02

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Luleå
HBK-Nr
11229
Medlemskap
2024
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Hej, även vi har råkat ut för detta, vi har en Dethleffs Magic White 2012, vi ska kolla vad det kostar annars går det på vagnskadan med en självrisk.
Det måste ju finnas något skydd till lyktglas så man slipper detta.
 

berkri

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Sala
HBK-Nr
14555
Medlemskap
2028
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Är glaset från Hella så är det säkert fel på glaset från början. garantin bör då gälla! De hade fel på många glas tidigare och skyllde på härdningen.
Annars blir det 1500:- på glasförsäkringen.
 
F

F.d. 29989

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Hej, även vi har råkat ut för detta, vi har en Dethleffs Magic White 2012, vi ska kolla vad det kostar annars går det på vagnskadan med en självrisk.
Det måste ju finnas något skydd till lyktglas så man slipper detta.

Fick stenskott på vår I White Magic-11. Caravanhallen skulle ha 10.500:-, Tumbo 8.000:-
Jag köpte av Wendt Caravan (där bilen kommer ifrån) för 4.500:- Tyvärr hela insatsen. Enbart glas går ej att byta.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.629
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Det måste ju finnas något skydd till lyktglas så man slipper detta.
----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej, här har du skyddsfilm till strålkastare.

Strålkastarfilm Transparent

Sedan beror det ju på hur stor stenskottsstenen är naturligtvis :D.

M.v.h. JANKRO.
 

Dennis & Kerstin

FD HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Växjö
HBK-Nr
870
Medlemskap
2021
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Hej.
Vi har en Hymer Tramp 674 sl. Fick fukt i vänster strålkastare Hymer skull ha 4500 för en ny men på Attraco i Växjö köpte jag en ny för 870 kr.:)
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
532
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Jag tyrodde Hymer var ett kvalitetsmärke, tysklands mest sålad husbil. 12000 för en lampa Usch!.

Jägarn:confused:
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Kvalitet = pris, eller? Vad har detta med bilens kvalitet att göra?

Billiga delar, är det kvalite....

jyrki
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dyrt Stenskott på strålkastare

Om en snakker om Hymer sine spesial strålkastare på integrerte så var deet på en stor serie herdefeil så glasset eksploderte til tross for en plastfilm. Lykten ble på disse melkehvit. Halvintegrerte og alkover har orginallykter fra chassifabrikken - Fiat eller Mercedes, her er det alltid et ekstra handelsledd eller flere om en handler lyktene hus husbilsfirma.

Spesiallyktene til de integrerte kan muligvis også skaffes utenom Hymer, men det er ikke sikkert prisen blir bedre av det.
 
Toppen