Då är man dubbelt drabbad.

. Har precis fått hem min båt som har med en V8 bensin på 5,7L & så Opel Insignian + husbilen är dieslar.
Visa bilaga 204235
Prishöjningarna är ju utspridda på 10 år så man får ju tid att vänja sig. Gissningsvis kommer tyvärr detta att påskyndas ytterligare för att inte som det är idag ett Sverige som inte är moget för ett storskaligt el.bilsinförande.
Lite OT. Nätbolagen tillsammans med näringslivet har börjat varna för framtida el.brist.
Orsaken är bl.a:
- El.nätet är kraftigt underdimensionerat & där har man inte ens påbörjat utbyggnad & modernisering.
- SSAB, LKAB och Vattenfall skall samverka i framtagning av fossilfritt stål med ett beräknat el.behov motsvarande en tredjedel av Sveriges elproduktion, dvs ca 50 TWh el. Och i ett slag lär det öka prognoserna för framtida elbehov i Sverige från mellan 150-200 TWh till en bra bit över 200 TWh.
- Kärnkraftverk (Ringhals 1 har lagts ner 881 MWh borta. Nedläggning av fler anläggningar är på tapeten.
- Norrländska vattenkraften som idag levererar till hela Sverige beräknas bara täcka stålproduktionen i norr.
Ekvationen går ju inte ihop, det kan ju t.o.m. en lekman förstå. Sol- & vind.el kommer inte att kunna kompensera den kommande energibristen, såvida man inte täcker merparten av sveriges areal med paneler & fläktar.
Jag förmodar att el.bils ivrarna bland oss har invändningar mot detta vilket kan bli kul.