Jag har just varit på Öland bl.a. Det är alltid lite "kul" att kolla utvecklingen av den billiga rätt trevliga gräsplätten vid Borgholm längs ute vid hamnen som kostade ca. 120:- länge, och till inte alls länge sedan....
Sen grät väl campingen över förlorade inkomster om jag har förstått det rätt.
Den dög som den var, enkel inget uppdelat, mycket folk, toa och kassettömning samt färskvatten ca.100 meter bort, och inte minst reningverket bakom staketet men tämligen luktfritt ändå.
Nu mera så är det samma gräsplätt samma dammiga grus in på området, men elstolpar som många inte behöver likväl som på många andra ställen, samt en sådandär hyrvagn med toalett och troligen dusch. Hamnen har stängt igen vatten och tömning, och troligen även toan som fanns förut, så vandringen med kassetten blir lång om den råkar bli full.
Just nu i månadsskiftet ökade priset till högsäsong och 450:- med någon App som enda möjlighet,
troligen.
Men priset höll möjligen igen på besökarna även om det var ett snikpris innan högsäsong på enbart 400:- för några dagar sedan. Detta trots att det var Hot Rod träff i Borgholm med uppåt 340st bilar påstås det, vilket borde ha fyllt upp en ställplats av intresserade med normala priser.
Kan även berätta att endast App vid köpcentret i Färjestaden nu, många stog och fibblade ett tag gick tillbaka till husbilen och och åkte iväg igen, många betalade vid ställplatsen för att endast gå att handla fast man kan stå på vanliga parkeringen samt även skylt för husbilar nu igen vid flaggorna på körvägen.
Hade rätt App som begärde ny inloggning och uppgifter åter, svårtolkat hur att få en dygnsparkering, klickade "glatt" för jag lyckades, kanske för jag fibblat ett tag så skulle jag betala för två dygn, troligen första dygnet för de 7 min. som det tog att komma rätt, för det var bara ett dygn framåt i tiden som jag begärt och även fått och inte två. Hade svårt att få bort det dygn jag inte hade varit där. (Satt fast som en fluga i ett kladdigt flugpapper.... Kände mig lika hjälplös som flugan innan eländet försvann).
På förmiddagen efter så hade det blivit fler bilar som bara skulle handla, så kom P-vakten.
Jag gick ut och var snäll... påpekade bara att Appen var svår och många kunde inte ens betala.... Ja det är många som klagar sa han, men jag kan inget göra... Men du har ju betalat sa han... Ja jag lyckades annars hade väl jag åkt iväg som många andra, sa jag...
Ok. meningslöst samtal med helt ointresserad person. För övrigt så var vi bara fyra husbilar på hela platsen den natten.
Han gled ut och fotade bilarna som inte lyckats eller kanske trodde att det bara var nattparkering som behövde betalas..... Eller något, men kom ihåg att det är väl böterna som är en stor del av inkomsterna och vakten kommer dit, så slarva inte utan kämpa på med Appen om ni vill stå där.
Det är aimo där om ni behöver förladda telefonen.
Sedan har även nattparkeringen vid Borgholms ruin blivit lite mer spännande. Dålig förklaring på skyltarna, en av skyltarna sitter så högt att man skulle behöva en trappstege så man kom upp en bit för att se texten, knappast troligt att ens en yngling med 100% syn klarar avståndet.
Också en spännande App, ingen App är nog från början för "ställplatsparkering" kanske därför det inte blir så bra.
Var inte säker på att jag skulle stanna men kände lite på Appen om det skulle gå. Blev underligt för det var ju nattparkering, men ändå så kunde man fibbla med timmarna nästa morgon och flytta fram tiden utan att det blev dyrare?? Nästa steg var att välja bil i min lista. Kollade så att det med funkade... Men när jag tryckte på rätt bil för parkering så...... Din parkering har börjat.... Hann inte att kolla så att allt var rätt, med tiden och bilen, kunde ju även ha tryckt på fel bil m.m. men parkeringen startade utan att en slutgiltig ruta som brukar komma med frågan, Starta Parkering? kom upp.
Senare kom en personbil och två som bara skulle titta liten stund. Föraren fibblade med Appen jag öppnde dörren och sa att det bara gällde nattparkering för husbilar. Han stoppade parkeringen och sa... Bra men jag fick betala 38:- för två minuter i alla fall.
För övrigt så var det mång personbilar som betalade nattparkering för husbilar mitt på dagen..... Kan kanske vara extra lönande att inte klarlägga hela förloppet med skyltar, men skamligt mot turisterna.
Tyvärr är jag inte helt säker på att mina uppgifter här stämmer helt för det går inte att tyda skyltarna eller Apparna ens till 80% tyvärr.
Borgholmsruinen hade endast mig och en personbil som gäst den natten, rätt många kom men åkte igen.
Det är gröna Parkster som gäller här. De har även fått förtroendet över parkeringen till Solliden för att driva in P pengar på den stora plätten också.........
Skriver som jag brukar... Vart tog fiskargubben med packmoppen vägen, som brukade komma framåt kvällen för betalning på många ställen.
M. v. h. JANKRO.