• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dyr ruta

Status
Stängd för vidare inlägg.

Klaus & Loui

HBK Medlem
Kommun
Oxelösund
HBK-Nr
11525
Medlemskap
2025
Hej, jag har fått imma i vänstra trekantsruta på min hb Carthago chic 51 e line 2012 års modell. Nu är det inte första gången detta händer men nu fick jag ett kostnadsförslag av BiÖ på 18345 kronor. Låter det rimligt?
Någon som vet ett bättre alternativ? Är nu på väg till Spanien och jobbet skall göras ngn gång i mars/ april. Har tänkt på Sangar i närhet av Cartagena.
Tacksamt för svar
20251007_082827.jpg 20251007_082854.jpg

Hej, jag har fått imma i vänstra trekantsruta på min hb Carthago chic 51 e line 2012 års modell. Nu är det inte första gången detta händer men nu fick jag ett kostnadsförslag av BiÖ på 18345 kronor. Låter det rimligt?
Någon som vet ett bättre alternativ? Är nu på väg till Spanien och jobbet skall göras ngn gång i mars/ april. Har tänkt på Sangar i närhet av Cartagena.
Tacksamt för svar
Visa bilaga 241849 Visa bilaga 241848
Svenska bussglas i Emmaboda har fixat våra rutor vid tre tillfällen, toppenservice.
Snacka med Andreas, mycket trevlig o tillmötesgående.

Hejs
Claes 105

det måste bli billigare att gå till glasmästarn o beställa en härdat termoruta
den kan inte kosta mer än nån tusen lappar
i det mått som rutan har. o byta den själv
det ju inte raket forskning precis

Hej,
Fick motsvarande ruta på vår Carthago reparerad hos Bussglas i Emmaboda för ett år sedan. Tror jag betalade ca 9000:-. Tog en hel arbetsdag och det var ganska lång väntetid för att komma dit.
//Göran

Man skulle ju kunna göra som man ibland tvingas till om man "bygger" eller bygger om hobbybilar att göra rutan av polykarbonat, alltså plast, men inte vilken plast som helst utan alltså polykarbonat.
Ca. 200 gånger svårare att slå sönder än glas dessutom, tål stenskott stora som ägg (sker sällan på sidorutor) finns med behandlad yta som är mycket reptålig, UV säker, går att limma med visst lim. Liknande rutor klarar sig ju som rutor på husbilar på bodelen och dessutom så är rätt poly godkänt som bilrutor och används ofta innom bilsport.
Troligen lite försiktighet om det skulle bli frost eller is som måste bort.
Sega så de går att bocka och stannar i bockat läge, de går t.o.m. bocka i 90° med lite kunskap.
Går att tillverka som tvåglasruta med en lagom ram mellan två rutor och fylla med argongas eller liknande innan de täpps till.
Bearbetas/formas med fintandad såg och vinkelslip med lämpligt slippapper på.
Kul hobbyarbete om man är tillräckligt tokig :confused: och lagd åt det hållet :rolleyes:.

Skärmbild 2025-10-08 171932.png

M.v.h. JANKRO.

Vår glasförsäkring i Folksam gäller även sidorutor om de spräckts eller krossats.
Det är inte att undra på att försäkringspremierna stiger när man läser sådant här.....Och strålkastare för 35.000! Jag tror att fabrikanterna måste byta strategi totalt vad gäller designgrejer och annan onödig lyx annars kommer andra och tredjehandsvärdet på dessa bilar att bli mycket lågt då de köparna aldrig har råd med de dyra reservdelarna när garantier och försäkringar inte gälle längre. Man bör återgå till det som var tidigare då det var standardmått på sidorutor och exempelvis strålkastare var de som FIAT eller Mercedes har på sina vanliga skåpbilar!

Vår glasförsäkring i Folksam gäller även sidorutor om de spräckts eller krossats.

Det gäller bara att ha turen att få ett rejält stenskott i sin immiga sidoruta alltså.
Det har jag faktiskt fått på en helintegrerad husbil en gång. Men endast enkelglas utan imma, och rutan höll, men med ett rätt kraftigt märke i den som en framruta troligen inte skulle ha klarat.

M.v.h. JANKRO.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tillbaka
Toppen