• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dyr datatrafik!

F

F.d. 52943

Guest
Hustrun skulle köpa en smartphone. Vi har tidigare bara använt gamla osmarta lurar för telefonin.
När det nu skulle bli möjligt att gå ut på nätet även med telefonen så kollade vi vilket abonnemang som skulle passa våra mobilvanor.

Vårt befintliga abonnemang, telia mobil till vänner, har en surfmöjlighet Mobilsurf Bas till det facila priset av 20 kr per Mb....

Där hade man kunnat åka på en överraskning. :cool:
Det abonnemanget säljs inte längre, och det kan man kanske förstå.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Dyr datatrafik!

Er du ikke låst til Telia så kan Universal sine tilbud være bra. Bruker selv et til 19+59 kr /mnd. De 19 gir basis telefon, de 59 gir ubegrenset data - dog med hastighet maks 1 Mbit/s. Finnes og et til 59 for smart-telefon, men den har volumgrense. Alternativer med inkludert telefonbruk og sms i en fastpris + et datatillegg er og mulig.

F

F.d. 52943

Guest

Vi ringer och smsar väldigt lite - mobilräkningen brukar landa på 25-50kr i trafikavgifter.
Vi valde Halebop Hallå för 99 kr/mån. Där ingår 5000 fria SMS och samtal till alla nät för 19 öre/min. Data trafik upp till 0,5 Gb ingår också. Det abonnemanget gav 800 kr i rabatt på telefonen som skulle kostat 1340 utan abonnemang, och ingen startavgift/uppsägningstid. Halebop är en del av telia.

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Tänk på att 0,5 GB kan förbrukas på en dag!
En uppdatering av en navigeringsapp med europakartor är på minst 2 GB.

F

F.d. 52943

Guest

Jo tack, det vet jag. Internet på telefonen kommer bara att användas sporadiskt vid promenader och liknande för att hitta en adress eller liknande. Hemma surfar vi med datorer och platta med fiberanslutning (om10 dagar:wink:). I husbilen surfar vi med net1 alt europasim om vi hamnar utanför skandinavien (eller Sverige Danmark Norge för att vara exakt).
Navigerar gör vi med sygic i plattan och Garmin nuvi som backup.

Har en svåger som använder luren på ung samma sätt. Han har aldrig lyckats komma upp till 0,5 Gb i månadsförbrukning.

Men påpekandet är relevant. Med vårt gamla abonnemang hade 0,5 Gb kostat 10.000 kr.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29925

Guest

Det gäller att vara medveten om datatrafik kan förekomma bara man är uppkopplat. (de flesta "smarta" telefonerna är det)

F

F.d. 55451

Guest

Billig datatrafik

kolla trafikmängden http://site.foggmobile.com/myaccount/history/

Snart ska jag ändra allt till 3 - billigast i Danmark för 10 GB - ca. samma pris (124 -128 DKR. / 10 GB) som Fogg gränslös "men 3 kan leverera 4G
stationär redan down 14Mbps 3G, 4G 14 till ~ 28 Mbps
Husbil redan down 19 Mbps 3G, 4G 8 till ~ 33 Mbps

½ fogg gränslös
½ 3 4G

i allt 20 GB - 250/ md - för en tid

Senast redigerad av en moderator:
Toppen