• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschpump?

F

F.d. 55717

Guest
Godmorgon!
Har en Kabe 750wt där pumpen som tömmer duschen havererade igår.
Finns här några erfarenheter av detta? Tillexempel går den renovera, vad kostar en ny, ska man montera något annat?
Svar som att Kabe är en skitbil mm hjälper mig inte ett dugg.
Stefan
 

PatricS

HBK Medlem
Inlägg
1.296
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Sv: Duschpump?

Mysko - pump som tömmer duschen???
För mig så rinner det av sig själv ut i gråvattentanken som jag sen tömmer genom att öppna en ventil. Allt med självtryck.
Har tidigare inte sett nån båt/hv/hb som haft pump som tömmer när man duschat.
Hoppas du får tydliga svar här i klubben. :)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Duschpump?

Har oppservert denne spesialiteten hos Kabe, gråvatn-tanken er montert frostsikkert inne i bilen. Dette fungerer bra for allt untatt duschen, til denne er det montert en pumpe for gråvatnet. Har og sett at i hvert fall noen av Kabe modellene også har en pumpe for å tømme tanken.
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Duschpump?

Hej Stefan.
Vad har hänt? Du skriver bara att den lagt av. Har själv en 700g i den sitter Viking Power membranpump. Både till gråvatten och duschen. Så går pumpen inte eller den går men pumpar inte. Har den stått utan värme i vinter och du har inte fyllt lite spolarvätska i avloppet på duschen kanske den har frusit. Det är inga problem att dela pumpen om man är lite händig. Skulle det vara något fruset sönder så brukar det inte vara problem med reservdelar.

Jörgen
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Duschpump?

Hej!
Pumpen går men det är inget sug/tryck i den alls. Skruvade isär den igår men kan inte se att något är trasigt, kanske kan det vara membranet som är gånget?
Ett sådant borde gå att byta ut ialla fall enl vad jag tror, men man vet ju aldrig.
Ska kolla lite mer ingående i morgon. Jodå den har stått med värme hela vintern och har använts en hel del, likaså med spolarvätska i avloppet. Den slutade bara pumpa från den ena stunden till den andra.
 

Kaktus

HBK Medlem
Inlägg
77
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4523
Medlemskap
2024
Sv: Duschpump?

Hej,
Det är sannolikt membranet som är trasigt. Den minsta lilla skada på membranet gör att pumpen inte fungerar. Kan vara svårt att se med blotta ögat. Hoppas att det löser sig för dig.

Hälsningar
/Kaktus
 

Grillmaister

HBK Medlem
Inlägg
61
Kommun
Lund
HBK-Nr
11713
Medlemskap
2024
Sv: Duschpump?

Jag hade problem med min gråvatten pump. Den pumpa inte vad den skulle. Den ska ge ca 20liter i minuten. Gav hälften bara. Prata med Johnson pumpar om det och dom skicka några backventil gummi att sätta i snabbanslutningsrören på pumpen. Skulle ge bättre sug sa dom. Montera aldrig dom. Mitt problem var att slangen som gick ner i tanken var för lång så den tryckte mot botten på tanken och gav inte fritt flöde. Kom på det när jag körde pumpen med en slang ner i en spann i stället. Så ett prov för dej kan vara att pumpa från ett kärl så du vet där är fritt flöde in i pumpen. Annars det stora membranet som sitter med en skruv i vevaxeln kollas för sprickor. Eller det lilla rektangulära med en flärp i sitter med 4 skruvar har jag för mej. Om något fastnat i flärpen så där inte blir något sug.
Lycka till.
 

WIRADO

FD HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023
Sv: Duschpump?

du har väl snabbanslutn.till pumpen?åtminstone har jag det i min KABE de brukar jag få lossa emellanåt och sen spolar jag genom slang och pump.Det har hjälpt hitintills,det är ju enkelt att bara byta pump mellan duch och gråvatten om man vill göra rent ordentligt.Enl.KABE är det ovanligt att membramen går.
 
F

F.d. 55717

Guest
Sv: Duschpump?

Hej igen och tack för era svar ang pumpen.
Vad felet var vet jag faktiskt inte, men veckan efter så skulle bilen in på verkstad för montering av solpanel och då bad jag dom att kolla pumpen.
Glädjande nog så gick bytet på garanti, så nu sitter där en ny pump :)
Tack för det KVD :)
Ha en trevlig dag.
Stefan
 
Toppen