• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Duschkran läcker

F

F.d. 30056

Guest
Är det någon som vet var man kan köpa en ny dusch kran eller går det att byta packning
 
F

F.d. 52908

Guest
Sv: Duschkran läcker

Min kran började också att läcka. Det berodde på sönderfrysning, fanns några droppar kvar när systemet var tömt för vintern. Ganska lätt att byta eftersom den sitter på en plastkonsol. Kolla bara hur slanginfästningen ser ut på din innan du köper en ny, så slipper du byta. Finns hos de flesta husbil/vagnsförsäljare.
Sören
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Duschkran läcker

Tyvärr så finns det en hel del varianter på "kranar" eller blandare som det egentligen är frågan om.
Finns egentligen inget svar att ge så länge man inte vet vilken typ av blandare det är frågan om.
(riktiga blandare liknande de som används i hemmamiljö (i metall) hittar man endast i det övre prissegmentet bland husbilarna. I övriga fall är det knappast lönsamt att byta ev. delar, byt hela blandaren.
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: Duschkran läcker

Det här lär enligt min märkesverkstad vara ett av de vanligaste felen / problemen. Efter den första vintern fick jag lov att byta ut den sönderfrysta blandaren i köket och nu i våras, efter 4 säsonger var det dags för de två blandarna i dusch/bad-rummet. Trots att jag varit så noggrann som möjligt och följt instruktionerna i manualen inför vintern, så har alltså detta hänt.

Enligt verkstadsgubbarna ska man vara noga med att stänga av vattenpumpen innan man börjar tömma systemet på vatten. annars finns risken att ett tryck finns kvar, som kan trycka upp / in litet vatten i blandarna - hmmmm månn tro det!? Irriterande onekligen!
 
F

F.d. 30056

Guest
Sv: Duschkran läcker

Nu har jag fixat min läckande kran, varvförst hos Husvagn Svensson i Lidköping utan resultat. Åkte till Forsbergs i Hyssna och pratade med killen vid tillbehören. Han sade att jag bara behövde byta insatsen i kranen, det gjorde jag själv med lite instruktion från killen. Det var gjort på ca 10 minuter. Verkar vara vanligt, det fanns två olika insatser. Pris 175:-. Köpte med en extra så jag har en i reserv!
 
Toppen