• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Duocontrol cs och DuoC - får ej gasol

anjohn

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Har just fått installerat ovanstående gasolregulator med fjärrindikering.

När jag nu ska testa den får jag inte igång gasolen. Flaskorna är öppna. Jag har tryckt in slangbrottsventilerna. Jag har också återställt kraschsensorn (grön knapp). I siktfönstret lyser det grönt och det gör det även på fjärrindikeringen inne. Men det kommer bara lite lite gasol så att spisen tänder två sekunder sen är det slut. Alla kranar inne är öppna.

Ska åka förbi verkstan imorgon och fråga men har ni någon teori?

Senast ändrad:
Sv: Duocontrol cs och DuoC - får ej gasol

Den knapp som sitter på reduceringsventilen (kraschsensorn) kan du behöva använda något verktyg till för att få den i botten. Du kan även behöva ruska till den lite eller knacka på den eftersom där ligger en kula som ska i läge.

Nu har jag provat att trycka in knappen på reduceringsventilen ordentligt i botten i säkert 5 sek, men det kommer ändå inte fram gasol. Fler förslag mottages tacksamt!

Hade precis samma problem, fick tipset att trycka hårdare på de slangbrottsventilerna, tills det klickade, och detta fick igång gasolen.

Kolla så att regulatorn är rätt monterad vår blev monterad upp och ned och resultatet blev exakt som du beskriver.
Kulan kom inte i rätt läge
/Pelle

Hade precis samma problem, fick tipset att trycka hårdare på de slangbrottsventilerna, tills det klickade, och detta fick igång gasolen.

Samma sak händer mig för ett par år sedan... tog lång tid och mycket pillande, byte av flaskor mm innan jag kom på att trycka hårt på slangbrottsventilen så att det klickade och ett pysljud hördes i slangen.

Verkstaden sa att de inte skulle ha monterat den vertikala modellen, för då kom crashsensorn fel. Nu har de beställt hem den horisontala modellen så får vi se om det fungerar. Ja den som lever får se, tyckte att montaget såg rätt ut i mina ögon. Den kanske var trasig helt enkelt.

Den vi har satte dom vågrätt på väggen och det blev galet, när rätt person såg det så skulle den sitta i taket vågrätt och högre upp över gasoltuben efter det fungerar den perfekt.

Hade ej plats för den lodräta modellen.

/Pelle

Samma problem.Skulle montera en idag:wideeyed:

Jag monterade en duocomfort i höstas, fungerade bra till flaska 1 var tom, den vägrade växla flaska, när jag då manuellt vred över till att göra flaska 2 till primär så började det att strömma ut gasol under det gråa vredet, så visst kan dom vara trasiga, den nya har fungerat perfekt sedan dag 1, en lång historia i korthet.... jag har fortfarande inte fått något svar från Fritidscenter på Hisingen eller Truma om vad det var som hänt.

Verkstaden sa att de inte skulle ha monterat den vertikala modellen, för då kom crashsensorn fel. Nu har de beställt hem den horisontala modellen så får vi se om det fungerar. Ja den som lever får se, tyckte att montaget såg rätt ut i mina ögon. Den kanske var trasig helt enkelt.

Ja nu funkar det! Den vertikala och den horisontala modellen är mycket mer lik varann än vad jag trodde utifrån de bilder jag sett. Inte konstigt att det sker misstag vid monteringen om inte verkstaden är van att montera dem.

Tillbaka
Toppen