• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Dunlop hjälpluftfjädring

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Är det någon som låtit montera Dunlop hjälpluftfjädring bak på sin bil med Alko chassi ?
Vill gärna ha lite åsikter innan jag beställer till min bil.

Senast ändrad:
P

Patrick E

Guest
Sv: Dunlop hjälpluftfjädring

Har tyvärr ingen erfarenhet av deras luftfjädring utan är i samma situation som du, funderar på vilken hjälpluftfjädring jag skall välja. Dunlop i detta sammanhang är nytt för mig. Har försökt googla info om dessa men hittar inget annat än däck och åter däck.
Vilka är det som monterar dessa?
Har du någon länk där man kan läsa mer om dom?

S

Sören-6830

Guest

På vår nya bil beställde vi luftfjädring. Eftersom bilen var tillverkad byttes den befintliga fjädringen ut på fabriken. Fjädringen är av Goldschmitts tillverkning och monterades på ett par dagar. Det är en helluftfjädring med nivellering.
Kostnad under 80 000:-.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Home - Dunlop Systems & Components
Välj engelsk text och därefter Air Suspension Systems

Håller på att förhandla med en tysk återförsäljare för dessa och kanske vi i så fall kan göra ett samköp ?

Senast ändrad:
P

Patrick E

Guest

Det låter som en bra idee. Om jag tolkat det rätt så motsvarar Dunlopen ALKO's egna AIR Plus lösning och om man väljer till den automatiska nivåregleringen så skulle den motsvara ALKO's Air Premium X2.
Vet du hur mycket man kan höja baken med Dunlops lösning?
Priser jag fått för ALKO's lösningar inklusive montering är:
Air Plus 2.500€
Air Premium X2 6.500€
Air Premium X4 11.000€

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

jag funderar endast på hjälpluftfjädring, alltså ingen helluftslösning.
Enligt uppgift kan man höja 55 mm vid hjulen vilket skulle motsvara 100 mm i baken. Jag måste ha något för min bil är alldeles för låg bak.
Funderade först på Alko's Air+ lösning men detta är bara en typ av stötdämpare som pumpas upp till rätt nivå när man börjar köra med bilen.
Hörde om problem med detta när man t.ex har den uppumpad och t.ex parkerar
där man är tvungen att ställa bilen med bakändan över gräskanten på parkeringen och när man senare kommer tillbaks så har bilen sjunkt och kan ligga på bakramen så att man inte kommer loss. Man måste ju börja köra för att bilen skall pumpas upp till rätt nivå igen.

F

F.d. 58560

Guest

Hej!

Har monterat hjälpluftfjädring bak på våran Hymer Tramp 674 SL 2009. Vi valde Goldschmitts och det monterades hos Hymer i Ängelholm. Kostnad knappt 10.000:-.
Kan bara :D

Hälsningar Kerstin

P

Patrick E

Guest

Är Dunlops och Goldschmitts lösningar jämförbara?
Dvs att Goldschmitts inte har samma egenskap som AL-KO's som pumpas upp när bilen kör.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Begge bruker en egen kompressor. Det samme gjør den dyre løsningen fra ALKO.
ALKO sin billigvariant som pumper seg opp under kjøring er just det en billigvariant og egentlig ingen hjälpluftfjädring - det er en justerbar støtdemper.

F

F.d. 58560

Guest

Hej!

Goldschmitt som vi monterat, höjs och sänks med en knapp i förarhytten. Man kan höja bilen som mest ca 15 - 16 cm ( 7 - 8 bar). Vi brukar ligga på ca 3 bar, då går den såååå mjukt. Hur många bar du skall använda beror på hur "tung" du är i bakändan. Det bästa är att prova sig fram. Vi är mycket nöjda.

Hälsningar Kerstin

JCoMC

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
4084
Medlemskap
2026

Har Dunlops hjälpluftfjädring sedan ett par år. Fungerar bra. Lättmonterat om man vågar montera själv. Har dock bara monterat på Fiats maxichassie av senare modell. Samma montage på 3,5 tons chassiet dock. Alko vet jag ej. Tycker att det lätt blir stötigt om du fyller i för mycket luft. Har testat från nåt kg och uppåt. Max är sju kg. Bossings säljer och monterar (om du inte gör det själv då). Bra jobb rent allmänt från Bossings men det känns som de tar bra betalt för arbete.

Toppen