• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Växellåda Dunkande ljud från framvagnen

JonasAsk

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2025
Hallå. Har en Ducato -99 med en kännbart rytmiskt ”dunkande” i framvagnen. Mest i låg fart. Känns som att man kör på mitt-linjen på motorvägen ungefär. Dunkandet ökar med fart men avtar vid 70-80.

Trodde det var hjullagren fram men ljudet finns kvar efter bytet. Ljudet förändras inte om jag har växel i, frikopplar eller motorbromsar.

När jag hissar upp bilen på lyft dunkar det i diffen, men det slutar om jag stoppar ett av hjulen så att bara det ena snurrar. Vet inte om det är normalt med ljud från diffen när bilen är upphissad, tycker mig hört det från tidigare husbilar också…

Funderade på drivknutar men de känns bra utan glapp.

Bilen är precis nybes utan anmärkningar.
Hittar inga glapp i leder eller annat. Oljan ny i lådan, testat att skifta däcken.

Nån som har nån ide?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, tystnar dunket vilket hjul du än stoppar. Jag funderar bara på någon av de inre drivknutarna, är inte helt säker på din årsmodell men inre knutarna brukar vara tre enklare rullar med nållager som bara tål vinkelskiftningen av fjädringen som ju inte är så mycket. Om det hörs vid diffen men beror på en av de inre drivknutarna så borde det ju upphöra när det hjulet/knuten stoppas från att rotera, men fortsätta om man stoppar den friska knuten. Bara en tanke.
Skärmbild 2025-07-27 223501.png

M.v.h. JANKRO.

JonasAsk

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2025
Hej! Tack för svar. Jag har provkört rejält imorse och märker nu tydlig skillnad på dunket om jag svänger höger eller vänster. Om jag kör i en cirkel åt höger minskar ljudet och dunket medans om jag kör åt vänster ökar det. Ljudet/dunket är oregelbundet och man kan känna det som ett skrap när man startar försiktigt på ettan ibland. Jag inbillar mig att det kommer från höger sida men kan ha fel såklart.

begeco

HBK Medlem
Kommun
Västerås
HBK-Nr
34260
Medlemskap
2025
Hej! Tack för svar. Jag har provkört rejält imorse och märker nu tydlig skillnad på dunket om jag svänger höger eller vänster. Om jag kör i en cirkel åt höger minskar ljudet och dunket medans om jag kör åt vänster ökar det. Ljudet/dunket är oregelbundet och man kan känna det som ett skrap när man startar försiktigt på ettan ibland. Jag inbillar mig att det kommer från höger sida men kan ha fel såklart.
Hade liknande ljud för länge sedan. Då var det ett stödlager på höger sida som var löst. Ducato 2008.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Prova ev. att backa med fullt rattutslag, kan ev. vara ännu mer avslöjande ibland, kolla även stödlagret som begeco föreslår, och sitter på höger sida dessutom.

M.v.h. JANKRO.

JonasAsk

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2025
Efter ännu mer felsök och båda drivaxlarna fram har jag ännu inte hittat dunket.

Den låter ingenting när man backar varken med växel eller frihjul. Dunket försvinner.

Man kan mer känna dunket än höra det. Det blir inte heller snabbare eller långsammare oavsett hur fort man kör utan det dunkar liksom oregelbundet, ibland mycket och flera dunk på rak och ibland med nån sekund emellan. Påverkas ingenting om man gasar eller bromsar.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Efter ännu mer felsök och båda drivaxlarna fram har jag ännu inte hittat dunket.

Den låter ingenting när man backar varken med växel eller frihjul. Dunket försvinner.

Man kan mer känna dunket än höra det. Det blir inte heller snabbare eller långsammare oavsett hur fort man kör utan det dunkar liksom oregelbundet, ibland mycket och flera dunk på rak och ibland med nån sekund emellan. Påverkas ingenting om man gasar eller bromsar.
Har du tittat närmare på däcken, en skada t.ex. från närkontakt med en trottoarkant kan ge sådana där symptom, kika efter bulor på insidan.

JonasAsk

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2025
Prova ev. att backa med fullt rattutslag, kan ev. vara ännu mer avslöjande ibland, kolla även stödlagret som begeco föreslår, och sitter på höger sida dessutom.

M.v.h. JANKRO.
Nu börjar jag kanske hitta felet! Vänster stötdämpare läcker och när man sitter inne i bilen och nån lyfter framvagnen på vänster sida upp och ner låter det ordentligt inne i bilen. Inget sånt ljud på höger sida. Inte samma ljud som mer känns när man kör men kanske kan det vara så att även om man kör på en rak fin väg fortplantar sig ljudet från hjul och däck upp genom stötdämparen. Hur det hänger ihop med att inget ljud kommer när man backar eller svänger höger fattar jag inte men det kanske nån annan förstår sig på bättre än jag.

Hoppas på detta o beställer ett nytt fjäderben. Har i alla fall nya hjullager, knutar och axlar, det är ju alltid bra!

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu börjar jag kanske hitta felet! Vänster stötdämpare läcker och när man sitter inne i bilen och nån lyfter framvagnen på vänster sida upp och ner låter det ordentligt inne i bilen. Inget sånt ljud på höger sida. Inte samma ljud som mer känns när man kör men kanske kan det vara så att även om man kör på en rak fin väg fortplantar sig ljudet från hjul och däck upp genom stötdämparen. Hur det hänger ihop med att inget ljud kommer när man backar eller svänger höger fattar jag inte men det kanske nån annan förstår sig på bättre än jag.

Hoppas på detta o beställer ett nytt fjäderben. Har i alla fall nya hjullager, knutar och axlar, det är ju alltid bra!
Ett nytt fjäderben? Stotdämpare byter man parvis! Om den ena läcker så är den andra också rejält sliten.

JonasAsk

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
41068
Medlemskap
2025
Ett nytt fjäderben? Stotdämpare byter man parvis! Om den ena läcker så är den andra också rejält sliten.
Så är det säkert men nu handlar det om att få husbilen att rulla det sista av säsongen så blir ett beg. komplett fjäderben tills vidare så kan jag beställa nya stötdämpare och lager till vintern till båda sidorna och pyssla med då.

Toppen